پرفروش‌ترین خودروهای ۲۰۲۳ / Tesla Model Y

پرفروش‌ترین خودروهای دنیا در سال ۲۰۲۳؛ تاریخ‌سازی و صدرنشینی تسلا مدل Y

چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰مطالعه 7 دقیقه
خودرو تسلا مدل Y با رشد ۶۴ درصدی فروش درمقایسه‌با سال گذشته، لقب پرفروش‌ترین خودرو سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داد.
تبلیغات

صنعت خودروسازی جهانی با وجود مواجهه با مشکلات فراوان، در سال ۲۰۲۳ عملکرد موفقی از خود نشان داد. براساس داده‌ها و تخمین‌های JATO Dynamics برای ۱۵۱ بازار در سراسر جهان، سال گذشته درمجموع ۷۸٫۳۲ میلیون دستگاه خودرو سواری جدید در دنیا به‌فروش رفت. این رقم درمقایسه‌با سال ۲۰۲۲ افزایش تقریباً ۷ میلیون دستگاهی و رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

فلیپ مونوز، تحلیلگر ارشد JATO Dynamics می‌گوید: «رشد مشاهده‌شده در سال ۲۰۲۳ درخورتوجه است؛ به‌خصوص با درنظرگرفتن مسائلی مانند تنش‌های ژئوپلیتیکی جاری بین چین و ایالات متحده، بی‌ثباتی ناشی از درگیری‌ها در سراسر اروپا، نرخ‌های بهره‌ی زیاد که همچنان در بیشتر کشورهای غربی وجود دارد و قیمت گران خودروها.»

رشد ۱۰درصدی فروش خودرو در سال ۲۰۲۳ باوجود چالش‌ها شایان‌توجه است

نکته‌ی جالب این است که نتایج مثبت سال گذشته در صنعت خودروسازی تحت‌تأثیر چین نبوده است. با وجود رشد ۶ درصدی حجم سالانه‌ی چین درمقایسه‌با سال ۲۰۲۲، هر دو منطقه‌ی آمریکا و کانادا و نیز منطقه‌ی ژاپن و کره رشد ۱۲ درصدی را تجربه کردند؛ با‌این‌حال، اروپا سریع‌ترین بازار در حال‌ رشد سال ۲۰۲۳ بود که در‌نتیجه‌ی تقاضای پررونق در ترکیه به چنین موفقیتی دست یافت.

علاوه‌براین، فشار شدید مقام‌های محلی به‌منظور تشویق تقاضا برای خودروهای برقی (EV) به افزایش فروش در این منطقه کمک کرد. گفتنی‌ است که ترکیه چهارمین بازار بزرگ اروپا به‌شمار می‌رود و در جایگاه بالاتری از اسپانیا قرار دارد.

فروش جهانی خودرو به‌تفکیک منطقه در سال ۲۰۲۳
JATO

تقاضا برای خودروهای جدید در تمام مناطق جهان به‌جز آفریقا افزایش یافته است. براساس داده‌های JATO Dynamics، حجم فروش در این منطقه درمقایسه‌با سال ۲۰۲۲، نزدیک به ۶ درصد کاهش یافته و به ۹۵۶ هزار دستگاه رسیده است.

این نتیجه را می‌توان با کاهش چشمگیر تقاضا در مصر مرتبط دانست که دومین بازار بزرگ آفریقا در سال ۲۰۲۲ و سومین بازار بزرگ این قاره در سال گذشته بود. ۵۱ درصد از کل خودروهای قاره‌ی آفریقا در آفریقای‌جنوبی به‌فروش رفته است؛ در‌حالی‌که آفریقای‌شمالی فقط ۳۴ درصد از این بازار را به خود اختصاص می‌دهد.

پیشتازی اقتصادهای نوظهور

با وجود تمرکز فراوان صنعت خودرو بر بازارهای اروپا و آمریکا و چین، ۲۲ درصد از فروش خودروهای جدید در سال ۲۰۲۳ به اقتصادهای نوظهور مربوط بوده است. به‌گفته‌ی مونوز، در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۷٫۵ میلیون خودرو جدید در اقتصادهای نوظهور به‌فروش رفت که بیشتر از مجموع فروش سالانه در ایالات متحده یا اروپا است.

ایران با فروش ۱٫۴۳ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۳، جایگاه سوم را بین اقتصادهای نوظهور کسب کرد

هند با اختلافی چشمگیر پیشرو این گروه بود. این کشور به‌عنوان چهارمین بازار بزرگ خودرو در سال ۲۰۲۳، موفق شد ۴٫۱۹ میلیون دستگاه خودرو سواری بفروشد. برزیل و ایران به‌ترتیب با ۲٫۱۲ میلیون دستگاه و حدود ۱٫۴۳ میلیون دستگاه در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در طول همین مدت، ۱٫۳۰ میلیون دستگاه در مکزیک به‌فروش رفت و ترکیه نیز سهمی معادل ۹۸۴ هزار دستگاه را به خود اختصاص داد.

مونوز در بخش دیگری از اظهاراتش می‌گوید: «غفلت خودروسازان قدیمی گرانی مداوم قیمت خودروها را به‌دنبال داشته و مصرف‌کنندگان را به‌طور ناخواسته به‌سمت گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر چینی سوق داده است. با ادامه‌ی افزایش قیمت خودرو در سراسر جهان، خودروسازان چینی از این روند برای افزایش سریع سهم بازار خود بهره می‌برند.»

ایلات متحده، هند، کره و ژاپن استقبال کمی از خودروهای چینی کرده‌اند

سهم بازار برندهای خودروسازی چین در مناطقی مانند خاورمیانه و اوراسیا و آفریقا به‌شدت افزایش یافته است. درمقابل، آمریکای‌لاتین و جنوب‌شرق آسیا نیز شاهد رشد سهم بازار خودروهای چینی بوده‌اند. این خودروها در کشورهای توسعه‌یافته مانند اروپا و استرالیا و نیوزیلند هم بخشی از سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند. در‌مقابل، ایالات متحده و هند نیز درست مانند کره و ژاپن استقبال کمی از خودروهای چینی کرده‌اند.

برندهای چینی برای نخستین‌بار در سال ۲۰۲۳، از رقبای آمریکایی خود پیشی گرفتند و موفق شدند ۱۳٫۴۳ میلیون خودرو جدید بفروشند که درمقایسه‌با سال ۲۰۲۲، افزایشی ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد. در همین حین، برندهای آمریکایی ۱۱٫۹۳ میلیون دستگاه خودرو به‌فروش رساندند که درمقایسه‌با سال ۲۰۲۲، ۹ درصد افزایش یافت. برندهای ژاپنی نیز با مجموع فروش ۲۳٫۵۹ میلیون دستگاه، موقعیت قدرتمند خود را در بازار جهانی حفظ کردند.

فروش جهانی خودرو به‌تفکیک کشور سازنده در سال ۲۰۲۳
JATO

طبق تحلیل مونوز، خودروسازان چینی با کاهش سرعت رشد در بازار داخلی، به‌دنبال منابع رشد در خارج از کشور هستند. جاه‌طلبی‌های آن‌ها برای حضور در ایالات‌ متحده و اروپا با سیاست‌‌گذاری‌های قدرتمندانه‌ای مختل شده است که برای حمایت از خودروسازان قدیمی طراحی شده‌اند.

برندهای چینی به‌دلیل مقررات دسترسی آسان‌تر و موانع تجاری کمتر و حساسیت قیمتی بیشتر در میان مصرف‌کنندگان، در اقتصادهای نوظهور موفق بوده‌اند. تصمیم اتحادیه‌ی اروپا برای اعمال تعرفه‌هایی تا ۳۸ درصد روی خودروهای برقی وارداتی چین از ابتدای ماه جولای سال جاری، دلیلی تازه برای ادامه‌ی استراتژی‌های فعلی توسط خودروسازان چینی است.

افزایش محبوبیت خودروهای شاسی‌‌بلند

خودروهای شاسی‌بلند با فروش ۳۶٫۷۲ میلیون دستگاه در سال گذشته، علاوه‌بر ثبت رکورد فروش جدید، بیشترین سهم بازار خود را تا‌به‌‌امروز تجربه کرده‌اند. حجم فروش این خودروها بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ درحدود ۱۶ درصد افزایش یافت و نزدیک به ۴۷ درصد از کل فروش جهانی خودروهای سواری را در سال گذشته به خود اختصاص داد.

این رشد تا حدود زیادی به موفقیت تسلا و افزایش فروش ۶۲ درصدی آن در بخش شاسی‌بلند درکنار افزایش تقاضا در اروپا، هند، خاورمیانه و اوراسیا مربوط می‌شود. بازارهای چین و آمریکا و کانادا نیز با داشتن ۵۴ درصد از کل بازارهای جهان، همچنان به‌عنوان بزرگ‌ترین بازارهای خودروهای شاسی‌بلند باقی ماندند.

فروش جهانی خودرو به‌تفکیک نوع در سال ۲۰۲۳
JATO

مونوز معتقد است که شکسته‌شدن رکورد فروش خودروهای شاسی‌بلند در سال گذشته ترند جدیدی نیست. به‌گفته‌ی او، تولیدکنندگان خودروهای شاسی‌بلند در سال‌های اخیر درزمینه‌ی تکامل مدل‌های خود پیش‌قدم بوده‌اند و درکنار تطبیق‌پذیری، همواره طرحی‌های جدید و جذابی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

در میان ۱۰ خودروساز برتر جهان در سال ۲۰۲۳، هیوندای‌کیا با اختصاص ۵۶ درصد از کل سهم فروش خود به خودروهای شاسی بلند، وابسته‌ترین شرکت به فروش این نوع خودرو در جهان شناخته شد. پس از این شرکت، فورد با ۴۹ درصد و گروه فولکس‌واگن با ۴۸ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

پرفروش‌ترین خودرو جهان

همان‌طورکه نتایج اولیه‌ی شرکت JATO برای سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرده بود، خودرو مدل Y تسلا در سال گذشته تاریخ‌ساز شد. این شاسی‌بلند اندازه‌متوسط با قرارگرفتن در رتبه‌ی اول رده‌بندی جهانی، به‌عنوان نخستین خودرو برقی تمام‌الکتریکی شناخته شد که رهبری بازار‌های جهانی را در دست دارد.

«تسلا برندی برای دنیای توسعه‌یافته است»

جالب اینکه خودرو مدل Y تسلا بدون حضور در بیشتر بازارهای نوظهور و مقرون‌به‌صرفه‌نبودن آن برای اکثر مصرف‌کنندگان، جایگاه پرفروش‌ترین خودرو جهان را به‌دست آورده است. مونوز می‌گوید: «تسلا برندی برای دنیای توسعه‌یافته است. اگرچه درحال‌حاضر نمی‌تواند به بازارهای نوظهور دسترسی پیدا کند، ظرفیت‌های اکتشاف این بازارها به‌عنوان منبع اضافی رشد در آینده وجود دارد.»

۱۵ خودرویی که کمترین فروش را در بازار ۲۰۲۴ آمریکا داشته‌اند
۱۵ خودرویی که کمترین فروش را در بازار ۲۰۲۴ آمریکا داشته‌اند
مطالعه '7

فروش جهانی مدل Y تسلا درمجموع ۱٫۲۲ میلیون دستگاه بود که درمقایسه‌با سال ۲۰۲۲، درحدود ۶۴ درصد افزایش یافته است. به‌بیان بهتر، تسلا در سال گذشته ۴۸۰ هزار دستگاه بیشتر از سال ۲۰۲۱ فروخت و به نتیجه‌ای دست یافت که تاکنون هیچ خودروساز دیگری به آن دست نیافته است. در نتیجه‌ی این موفقیت، مدل Y توانست از پرفروش‌ترین خودروهای سنتی جهان مانند تویوتا RAV4 و سدان Corolla پیشی بگیرد.

مدل‌های زیر در سال‌های گذشته به‌دلیل تقاضای مناسب در آمریکای‌شمالی، چین، خاورمیانه، اروپا، استرالیا، نیوزیلند و بسیاری از بازارهای آمریکای‌لاتین و آفریقا و آسیای‌مرکزی در صدر این رده‌بندی قرار گرفته‌اند:

مدل خودرو

هزار واحد فروش‌رفته

افزایش فروش در مقایسه با سال ۲۰۲۲

Tesla Model Y

۱۲۲۳

٪۶۴+

Toyota RAV4/Wildlander

۱۰۷۵

٪۵+

Honda CR-V/Breeze

۸۴۶

٪۱۸+

Toyota Corolla/Levin sedan

۸۰۳

٪۱۹-

Toyota Corolla Cross/Frontlander

۷۱۵

٪۳۵+

Toyota Camry

۶۵۰

٪۲-

Ford F-150

۶۲۳

٪۱۸+

Toyota Hilux

۶۰۵

٪۴-

Nissan Sentra/Sylphy

۵۳۴

٪۱-

Tesla Model 3

۵۰۸

٪5+

Honda Civic/Integra sedan

۴۷۸

٪۲۲+

BYD Qin

۴۷۳

٪۴۳+

Nissan X-trail/Rogue

۴۶۱

٪۸۰+

Honda Accord/Inspire

۴۵۱

٪۷-

Hyundai Tucson EWB

۴۲۳

٪۲۵+

Chevrolet Silverado 1500

۴۱۲

٪۹+

Hyundai Elantra/Avante

۳۹۹

٪۵+

Ram 1500

۳۷۴

٪۶-

BYD Song Plus

۳۶۹

٪۹+

Volkswagen Polo HB

۳۶۴

٪۵۶+

Volkswagen Jetta/Sagitar

۳۶۱

٪۲۹+

Mazda CX-5

356

٪۲-

BYD Yuan Plus/Atto 3

۳۵۵

٪۱۱۹+

Suzuki Swift

۳۵۴

٪۶+

Honda HR-V/XR-V/Vezel

۳۳۶

٪۲۷-

همان‌طور‌که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، میزان فروش تویوتا کرولا سدان در سال گذشته ۸۰۳ هزار دستگاه بوده و این خودرو در جایگاه چهارمین خودرو پرفروش جهان در سال ۲۰۲۳ قرار گرفته است. کاهش فروش سدان کامپکت را می‌توان به قدمت آن نسبت داد؛ چراکه این خودرو نخستین‌بار در مارس ۲۰۱۸ به بازار عرضه شد و هم‌زمان همتای شاسی‌بلند آن، یعنی کرولا کراس، هم به محبوبیت بسیار زیادی در اقتصادهای درحال‌توسعه دست پیدا کرد.

دو مدل دیگر از خودروهای تویوتا نیز در میان ۱۰ خودرو برتر دنیا به‌چشم می‌خورند. این در حالی است که مدل ۳ تسلا در جایگاه دهم جدول قرار دارد. فورد F-150 و نیسان سنترا از دیگر بازیگران بزرگ این عرصه به‌شمار می‌روند.

محبوب‌ترین خودرو چینی در سال ۲۰۲۳، بی‌وای‌دی شین (BYD Qin) بود که درکنار دو مدل دیگر BYD در میان ۲۵ مدل برتر جهان قرار گرفت. در این فهرست، نام ۱۳ مدل ژاپنی، ۵ مدل آمریکایی، ۳ مدل چینی و ۲ مدل کره‌ای و اروپایی نیز دیده می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات