سازمان ملل با هدف کاهش ۵۰ درصدی تلفات یک میلیونی جاده‌ای، کمپینی را آغاز کرد

دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸
مطالعه 2 دقیقه
کمپین ایمنی جاده ای بین المللی
سازمان ملل با ایجاد کمپین ایمنی جاده‌ای جهانی در ایالات متحده، قصد دارد مرگ‌ومیر در جاده‌ها را به نصف برساند.
تبلیغات

سازمان ملل کمپینی به نام ایمنی جاده‌ای جهانی در ایالات‌ متحده راه‌اندازی کرده که هدف آن کاهش ۵۰ درصدی تعداد قربانیان جاده‌ای در سراسر جهان تا سال ۲۰۳۰ است. ژان‌تاد فرستاده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل در امور ایمنی جاده‌ای، در کنفرانس خبری افتتاحیه‌ی این کمپین گفت که کمپین تبلیغاتی دو ساله با هدف آموزش مردم درباره‌ی اقدامات ایمنی اولیه، مانند بستن کمربند ایمنی، استفاده از کلاه ایمنی و کنارگذاشتن موبایل هنگام رانندگی راه‌اندازی می‌شود.

ژان‌لوک‌دکو، رئیس و مدیرعامل شرکت فرانسوی JCDecaux، بزرگ‌ترین شرکت تبلیغات محیطی در جهان، می‌گوید تبلیغات از روز دوشنبه روی بیلبوردهای JCDecaux در بیش از ۸۰ کشور و ۱۰۰۰ شهر از جمله نیویورک، شیکاگو و بوستون ظاهر خواهند شد؛ او گفت که این کمپین تأکید می‌کند که چگونه رسانه‌ها می‌توانند آگاهی برای نجات جان انسان‌ها را افزایش دهند و پیام ایمنی بین‌المللی جاده‌ها را بیشتر کنند.

کمپین #MakeAsafetyStatement بخشی از کمپینی است که از سال ۲۰۲۱ توسط سازمان‌ ملل‌ متحد ایجاد شد. مطابق آمار سازمان ملل سالانه بیش‌ از یک‌ میلیون نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند که بیش از ۹۰ درصد آن در کشورهای در حال‌ توسعه رخ می‌دهد.

تاد، نماینده سازمان ملل گفت: «متأسفانه در بسیاری از کشورهای عمدتاً آفریقایی و برخی از کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین، آمار و ارقام در حال بدتر شدن است. به همین دلیل ما باید با دولت و بخش خصوصی کار کنیم تا از خواب بیدار شویم؛ من آن را بیماری همه‌گیر خاموش می‌نامم.»

آمارها و گزارش‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که تصادفات جاده‌ای پس از اسلحه‌ی گرم، دومین عامل مرگ‌ومیر تصادفی در ایالات‌ متحده محسوب می‌شوند؛ اما بسیاری از این مرگ‌ها قابل پیشگیری هستند. سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که میزان مرگ‌ومیر در ایالات‌ متحده بیش از دو برابر اروپا است.

ادوارد مرملشتاین، کمیسر امور بین‌الملل شهر نیویورک، می‌گوید در سال ۲۰۱۴ برنامه‌ی ایمنی ترافیک Vision Zero را برای کاهش مرگ‌ومیر و صدمات جدی در جاده‌ها راه‌اندازی کرد؛ صدها کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری ساخته شد، دوربین‌های ثبت سرعت خودکار نصب شد و در مناطق مدرسه‌ای کنترل سرعت بیشتر شد. او اضافه می‌کند که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳، مرگ‌و‌میر ناشی از رانندگی ۱۲ درصد و مرگ‌ومیر عابران پیاده ۴۵ درصد کاهش یافته؛ اما خطرات جاده‌ای همچنان پابرجا است.

کمپین JCDecaux از سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور ۱۴۰۲) در بروکسل بلژیک شروع شد و از آن زمان تبلیغات ایمنی جاده‌ای در مغولستان و آفریقای جنوبی به نمایش درآمد. در این تبلیغات ۱۴ چهره‌ی سرشناس بین‌المللی از جمله میشل‌یئو، سفیر حسن‌ نیت برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل، نواک‌جوکوویچ تنیسور صربستانی و کایلی‌مینوگ خواننده، ترانه‌سرا و بازیگر استرالیایی حضور دارند.

در نهایت دکو می‌گوید که شرکت او ممکن است همکاری با سازمان‌ملل در زمینه‌ی آگاهی از ایمنی جاده‌ها را فراتر از کمپین دوساله ادامه دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات