ابرخودرو ردبول RB17 رونمایی شد؛ سبک‌بال و پرقدرت با موتور ۱٬۲۰۰ اسب‌بخاری

جمعه ۲۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
نمای سه رخ ابرخودرو ردبول RB17
هیولای ۱۲۰۰ اسب‌بخاری RB17 ردبول با ظاهری جذاب و قوای فنی بسیار قدرتمند رونمایی شد.
تبلیغات

شرکت ردبول از اولین ابرخودرو مخصوص پیست خود با نام RB17 رونمایی کرد. ردبول در جشنواره سرعت گودوود از این خودرو رونمایی کرد و می‌گوید این خودرو عملکردی در حد یک خودرو فرمول ۱ دارد. دور موتور پیشرانه‌ی RB17 به عدد خیره‌کننده ۱۵ هزار دوردردقیقه می‌رسند. وزن RB17 نیز زیر ۹۰۰ کیلوگرم است.

وزن کم RB17 به لطف استفاده از شاسی مونوکوک ساخته شده از فیبر کربن به دست آمده که در آن از موتور به‌عنوان بخشی از شاسی استفاده شده است. قدرت موتور نیز به وسیله‌ی یک گیربکس سکوئنشال شش سرعته و دیفرانسیل لغزش محدود فعال هیدرولیکی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. این خودرو دنده‌ی عقب ندارد و برای حرکت به عقب، از موتور الکتریکی تعبیه شده در سیستم انتقال قدرت استفاده می‌کند.

ابرخودرو ردبول RB17
Red Bull
ابرخودرو ردبول RB17
ابرخودرو ردبول RB17
ابرخودرو ردبول RB17

موتور الکتریکی به تنهایی ۲۰۰ اسب‌بخار از مجموع ۱۲۰۰ اسب‌بخار قدرت را تامین می‌کند و باقی آن توسط موتور ۱۰ سیلندر ۴٫۵ لیتری تامین می‌شود. برای مهار این قدرت، سیستم کنترل کشش و سیستم ترمز ضدقفل نیز تعبیه شده است. حداکثر سرعت RB17 نیز بیش از ۳۵۰ کیلومتربرساعت است.

مهندسیِ نابغه‌ی فرمول یک، آدریان نیوی، منجر به ایجاد آیرودینامیک فوق العاده‌ای در RB17 شده است. به گفته‌ی رد بول این خودرو قادر به تولید نیروی رو‌به‌پایین (Downforce) تا حداکثر مقدار ۱۷۰۰ کیلوگرم است. این میزان از نیرو روبه‌پایین تقریباً دو برابر وزن خود خودرو است.

برای مدیریت جریان هوا در اطراف چرخ‌ها از سیستم مدیریت هوای خروجی چرخ (Wheel Wake Management) استفاده شده است. همچنین بال‌های جلو و عقب نیز دارای اجزای فعال برای تنظیم نیروی رو به پایین در شرایط مختلف هستند.

سیستم تعلیق قابل تنظیم در هر چهار چرخ با قابلیت تنظیم ارتفاع فعال و کنترل تکان (Roll Control) در کنار حالت افزایش ارتفاع برای عبور از سرعت‌گیرها در سرعت پایین وجود دارد.

فرمان هیدرولیکی و ترمزهای کربنی در هر چهار چرخ نیز از دیگر ویژگی‌های ابرخودرو RB17 هستند. ترمزهای عقب با سیستم ترمز Brake by Wire (سیستم ترمز بدون اتصال مکانیکی) کنترل می‌شوند.

ابرخودرو ردبول RB17
ابرخودرو ردبول RB17
ابرخودرو ردبول RB17
ابرخودرو ردبول RB17

رینگ‌های RB17 دارای ابعاد ۱۸ اینچ و جنس فیبر کربن هستند که با لاستیک‌های اسلیک مسابقه‌ای میشلین مخصوص RB17، پوشانده شده‌اند. خریداران همچنین می‌توانند رینگ‌های ۲۰ اینچی با لاستیک‌های عاج‌دار با عملکرد بالا را سفارش دهند.

مهندسان ردبول، RB17 را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که به‌راحتی و به‌صورت مکرر قابل استفاده باشد. صندلی‌های سفارشی، پدال‌ باکس قابل تنظیم و محفظه‌ی نگهداری برای وسایلی مانند لباس مسابقه و کلاه ایمنی، از جمله امکانات رفاهی در نظر گرفته شده برای این خودرو هستند.

موتور RB17 با بنزین معمولی کار می‌کند و برای هر خودرو گارانتی دو ساله یا ۴۰۰۰ کیلومتری (هرکدام که زودتر فرا برسد) درنظر گرفته شده است. این شرکت ادعا می‌کند که این خودرو به اندازه‌ای استقامت دارد که بتواند یک مسابقه‌ی ۲۴ ساعته‌ را بدون نیاز به سرویس پشت سر بگذارد. سرویس‌های اساسی باید هر ۸٬۰۰۰ کیلومتر در دفتر مرکزی ردبول انجام شوند.

ردبول قیمت دقیق RB17 را منتشر نکرد اما احتمالاً قیمت خودرو، میلیون دلاری خواهد بود. هرچند تمام ۵۰ دستگاهی که قرار است تولید شوند، پیش‌فروش شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات