سهم تسلا از بازار خودروهای برقی آمریکا به زیر ۵۰درصد افت کرد؛ فورد با ۷درصد، در جایگاه دوم

شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
چند خودرو ماشین تسلا Tesla در رنگ های مختلف از نمای جلو روز روشن
تسلا دیگر سلطان بی‌چون‌وچرای خودروهای الکتریکی آمریکا نیست.
تبلیغات

بازار خودروهای برقی آمریکا با روندی روبه‌رشد، اما با سرعتی کمتر از انتظارات در حال گسترش است. به‌هر‌حال، سهم تسلا از این بازار با ورود رقبای قدرتمند، برای اولین‌بار از سطح مهم ۵۰ درصد پایین‌تر آمد.

طبق گزارش Cox Automotive، سهم تسلا از فروش خودروهای برقی در ایالات‌ متحده برای اولین‌بار به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافته و به ۴۹٫۷ درصد رسیده است. Cox تخمین می‌زند کل فروش خودروهای برقی در آمریکا اکنون حدود ۸ درصد از فروش کلی خودرو را تشکیل می‌دهد که درمقایسه‌با ۷٫۲ درصد ثبت‌شده در سه‌‌ماهه‌ی دوم سال گذشته، افزایش یافته است و نوعی رکوردشکنی محسوب می‌شود.

سهم تسلا از بازار خودروهای الکتریکی آمریکا
Yahoo Finance

استفانی والدز استریتی، از مدیران ارشد Cox Automotive می‌گوید: «با وجود کاهش فروش تسلا و سهم آن از بازار خودروهای برقی که برای اولین‌بار به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است، فضای رقابتی خودروهای الکتریکی به‌طور کلی داغ‌تر می‌شود.»

با نگاهی به مجموعه داده‌های Cox از سال ۲۰۱۹، سهم بازار تسلا در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۹ به بیشترین میزان خود، یعنی ۸۲٫۵ درصد رسید و از آن زمان تاکنون به‌طور پیوسته در‌ حال کاهش بوده است. شدیدترین افت در سه‌ماهه‌های اخیر، به‌ویژه از سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱ به‌بعد، رخ داده است؛ یعنی زمانی‌که سهم بازار تسلا ۷۷٫۵ درصد بود. این سهم در کمتر از دو سال و با ورود برندهای جدید و خودروهای برقی خودروسازان قدیمی به بازار، به ۵۰٫۲ درصد کاهش یافت.

برترین برندهای خودرو برقی آمریکا در سه ماهه دوم ۲۰۲۴
Yahoo Finance

کاهش سهم بازار تسلا با افت تحویل خودرو در سه‌ماهه‌ی دوم هم‌زمان شده است. تسلا اعلام کرد که در سه‌ماهه‌ی دوم ۴۴۳٬۹۵۶ دستگاه خودرو تحویل داده که بیشتر از ۳۸۶,۸۱۰ خودرو تحویلی در سه‌ماهه‌ی اول است؛ اما درمقایسه‌با ۴۶۶,۱۴۰ دستگاه خودرو تحویل‌داده‌شده در سال گذشته با کاهش همراه بوده است.

بر‌اساس یافته‌های Cox، با سهم فعلی ۴۹٫۷ درصدی تسلا از بازار، فورد موستانگ Mach-E، فورد لایتنینگ برقی و ون‌های باری الکتریکی E-Transit با سهم ۷٫۲ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفته‌اند. کیا و هیوندای و ب‌ام‌و نیز به‌ترتیب در فهرست پنج برند برتر قرار دارند.

با بررسی عمیق‌تر سریع‌ترین برندهای درحال‌رشد خودروهای برقی در سه‌ماهه‌ی دوم، کادیلاکِ جنرال موتورز با رشد بیش‌ از ۴۴۰ درصدی فروش خودروهای برقی در صدر این فهرست قرار دارد. اگرچه عرضه‌ی اولیه LYRIQ کادیلاک به‌دلیل رفع ایرادات پلتفرم برقی Ultium به‌تعویق افتاد، از ابتدای سال جاری شاهد افزایش فروش این خودرو بوده‌ایم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات