گروه فولکس‌واگن برای کاهش هزینه‌ها، تعطیلی کارخانه خودرو برقی آئودی در بلژیک را بررسی می‌کند

یک‌شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو فولکس واگن VW روی خودرو از نمای نزدیک
فولکس‌واگن مجبور شده است تا برای کنترل هزینه‌ها، به فکر تعطیلی کارخانه‌ی خودروسازی خود در بلژیک بیفتد.
تبلیغات

به‌گزارش Autoblog، فولکس‌واگن، غول خودروسازی اروپا در اقدامی کم‌سابقه احتمالاً کارخانه‌ی تولید خودرو های برقی خود را در بلژیک تعطیل خواهد کرد تا هزینه‌ها را کاهش دهد.

فولکس‌واگن تاکنون کارخانه‌ای را در اروپا تعطیلی نکرده است؛ اما به‌دلیل تقاضای اندک برای مدل برقی شاسی‌بلند تولید‌شده در این کارخانه، احتمال دارد کارخانه‌ی پرخرج بروکسل به اولین قربانی تبدیل شود. فولکس‌‌واگن اعلام کرده که هزینه‌های اضافی این کارخانه، باعث کاهش چشم‌انداز سود سالانه شده است.

مشکل فروش اندک خودروهای برقی خودروسازان زیادی ازجمله دایملر (مرسدس بنز) را به بازنگری در برنامه‌هایشان مجبور کرده است. کاهش یا حذف مشوق‌های دولتی برای خرید خودروهای برقی، مخصوصاً در بازار خودرو آلمان (بزرگ‌ترین بازار فروش خودرو در اروپا) و ورود بازیگران جدید (مانند شرکت چینی BYD) از دلایل کاهش فروش خودروهای برقی هستند.

تحلیلگران دویچه بانک به‌رهبری تیم روکوسا در یادداشتی اعلام کردند که تعطیلی این کارخانه گامی مهم در جهت درست خواهد بود و اکثر سرمایه‌گذاران چنین احتمالی را پیش‌بینی نمی‌کردند.

آئودی Q8 E-Tron از نمای سه رخ جلو
آئودی E-Tron
Autoblog

فولکس‌واگن پیش‌تر در گزارشی پیش‌بینی خود از بازده‌ عملیاتی را از سقف ۷٫۵ به ۷ کاهش داده بود. پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های اضافی این خودروساز درمجموع به ۲٫۸ میلیارد دلار برسند.

هیئت‌مدیره‌ی آئودی در حال مذاکره با دولت بلژیک درباره‌ی سرنوشت کارخانه‌ی بروکسل است که فقط مدل Q8 E-Tron را تولید می‌کند. فولکس‌‌واگن اعلام کرده است که تعطیلی این کارخانه، تنها یکی از گزینه‌های پیش روی آن‌ها برای کاهش هزینه‌های اضافی است.

فیلیپ هوشوا، تحلیلگر Jefferies در یادداشتی گفت: «این حرکت بخشی از برنامه‌ی ارتقای بهره‌وری و تعدیل نیرو در فولکس‌‌واگن است و می‌تواند نشانه‌ای از اقدامات آتی برای بازسازی در صنعت خودروسازی اروپا در سال‌های آینده باشد.»

کارخانه‌ی آئودی در نزدیکی بروکسل حدود ۳,۰۰۰ نفر را استخدام کرده و از سال ۲۰۲۲ مشغول تولید آئودی Q8 E-Tron بوده است. تحلیلگران دویچه بانک برآورد کرده‌اند که تنها هزینه‌های مربوط به ارائه‌ی بسته‌ی حمایتی کارکنان، مبلغ هنگفتی معادل صدها‌میلیون یورو خواهد شد.

فولکس‌‌واگن جزئیات هزینه‌های اضافی دیگری را مانند زیان ناشی از نرخ ارز، هزینه‌های مرتبط با تعطیلی برنامه‌ریزی‌شده‌ی بخش توربین گازی شرکت MAN Energy Solutions SE و مقررات توافقنامه‌های خاتمه‌ی همکاری برای تعدیل نیروی انسانی را نیز تشریح کرد.

دولت آلمان اوایل این ماه به‌دلایل امنیتی، فروش واحد توربین این شرکت به یکی از شرکت‌های کشتی‌سازی دولتی چین را رد کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات