حذف مدلهای دودر از خط تولید آئودی در سال ۲۰۱۹ با توقف تولید A3 کابریولت آغاز شد. این روند غمانگیز سال گذشته با غروب تولید TT رودستر و همزمان با آن، توقف تولید TT کوپه ادامه پیدا کرد. چند ماه پیش نیز، خروج نهایی R8 از خط تولید، عملاً به رؤیای ابرخودروی موتوروسط کوپه و اسپایدر این شرکت خط بطلان کشید.
هفتهی گذشته، آئودی محصولات سال ۲۰۲۵ خود را برای بازار آمریکا رونمایی کرد که در آن، غیبت A5 کوپه و A5 کابریولت بهچشم میخورد. بهگزارش Motor1، ظاهراً تولید مدلهای دودر A5 به پایان راه رسیده است. این موضوع شامل نسخههای پرقدرت S و RS آنها نیز میشود.
این تصمیم بهمعنای آن است که آئودی دیگر خودروهای کوپه و کانورتیبل تولید نمیکند. جایگزینی برای مدلهای کمطرفدار A5 در نظر گرفته نشده است. حالا خانوادهی این خودرو فقط شامل دو عضو است: A5 سدان که ازلحاظ فنی لیفتبک است و A5 آوانت. این مدلها هماکنون نسخههای S5 را دارند و بهزودی شاهد معرفی RS5 نیز خواهیم بود.
واقعیت تلخ این است که فروش خودروهای کوپه و کانورتیبل کم و دشوار شده است. مردم راحتی داشتن درهای عقب را ترجیح میدهند. سقف تاشو نیز با اشغال فضای بار، جنبهی کاربردی را کاهش میدهد. باوجوداین، بسیاری معتقدند که برندی به بزرگی آئودی باید حداقل یک مدل کوپه یا کانورتیبل در خط تولید خود داشته باشد.
نباید فراموش کنیم که فروش ضعیف باعث توقف تولید دیگر مدلهای آئودی در سالهای اخیر شده است. مدلهای سهدر A1 و A3 مدتهاست که کنار گذاشته شدهاند و نسل جدیدی برای A4 سدان در نظر گرفته نشده است.