خیزش به‌سمت آسمان؛ این اولین «تاکسی پرنده» شرکت Eve است

یک‌شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۶
مطالعه 2 دقیقه
نمونه اولیه تاکسی پرنده شرکت Eve
شرکت Eve با ساخت نمونه‌ی اولیه‌ی کاملی از تاکسی پرنده‌ی خود،‌ آماده‌ی تولید این محصول در سال‌های آینده می‌شود.
تبلیغات

شرکت Eve برای اولین‌بار نمونه‌ی اولیه‌ی کاملی از تاکسی پرنده‌ی خود را به‌نمایش گذاشت و بدین‌ترتیب، به نقطه‌ی عطفی در مسیر اخذ مجوز و آغاز فعالیت در سال ۲۰۲۶ دست یافت.

به‌گزارش رویترز، Eve به‌عنوان سازنده‌ی هواپیمای برقی در مالکیت شرکت هواپیماسازی امبرائر قرار دارد. این شرکت ۱۳ تیر در مراسمی در کارخانه‌ی Gaviao Peixoto، نمونه‌ی اولیه هواپیمای الکتریکی با قابلیت نشست و برخاست عمودی (eVTOL) خود را رونمایی کرد.

یوهان بوردایس، مدیرعامل Eve، در این مراسم گفت: «این شرکت انتظار دارد پس از شروع آزمایش‌های زمینی در اواخر تیرماه، تا پایان سال ۲۰۲۴ یا اوایل ۲۰۲۵ نمونه‌ی اولیه را به‌پرواز درآورد.»

نمونه اولیه تاکسی پرنده شرکت Eve
عکاس: Amanda Perobelli / Reuters

نمونه‌ی اولیه تاکسی پرنده‌ی Eve مطابق با استانداردهای نهایی ساخته نشده است. این نمونه موتورهای الکتریکی دارد؛ اما فاقد کابین یا خلبان است. هواپیمای نهایی ظرفیت حمل چهار مسافر و یک خلبان را خواهد داشت.

بوردایس افرود: «این نمونه‌ی اولیه کاملاً از راه دور کنترل می‌شود و به ما امکان می‌دهد تا آیرودینامیک و شروع پرواز را آزمایش کنیم.»

داشتن نمونه‌ی اولیه با ابعاد کامل برای انجام آزمایش‌ها گام دیگری به‌سوی اخذ مجوز برای این هواپیما است و Eve انتظار دارد تا سال ۲۰۲۶ به آن دست یابد.

به‌گفته‌ی بوردایس، Eve سال آینده پنج نمونه‌ی اولیه‌ی مطابق با استانداردهای نهایی و تا سال ۲۰۲۶ یک فروند هواپیمای eVTOL پیش‌تولید به‌عنوان بخشی از فرایند اخذ مجوز آماده خواهد کرد.

نمونه اولیه تاکسی پرنده شرکت Eve
نمونه اولیه تاکسی پرنده شرکت Eve

شبکه‌های برق در سراسر جهان هنوز برای پذیرش خودرو های پرنده آمادگی ندارند. همچنین، مکان‌های مناسبی برای نشست و برخاست عمودی این نوع خودروهای پرنده عملیاتی نشده‌اند.

شرکت Eve در سال ۲۰۲۲ در بورس نیویورک عرضه شد و نزدیک به ۴۰۰ میلیون‌ دلار برای ساخت تاکسی پرنده‌ی eVTOL خود جمع‌آوری کرد که پروژه‌ای ۵۴۰ میلیون دلاری بود. فهرست سرمایه‌گذاران این شرکت شامل شرکت‌های هواپیمایی یونایتد ایرلاینز، BAE سیستمز، Thales، رولزرویس، Acciona و برادسکو BBI می‌شود.

سرمایه‌ای ۹۴ میلیون دلاری هم با مشارکت امبرائر و شرکت ژاپنی Nidec برای Eve در نظر گرفته شده است. طبق ادعای مدیرعامل Eve، این شرکت به‌طور بالقوه ۳ هزار پیش‌‌سفارش از این تاکسی پرنده دریافت کرده است.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات