این آخرین موتور ۱۲ سیلندر بنتلی است؛ خداحافظی انگلیسی‌ها با هیولای ۷۴۰ اسب‌بخاری

چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
موتور W12 بنتلی بیرون از خودرو
کارمندان بنتلی با ساخت آخرین موتور W12 این شرکت، پس از ۲۱ سال با این پیشرانه‌ی نمادین خداحافظی کردند.
تبلیغات

بنتلی با ساخت آخرین موتور ۶ لیتری W12 خود در کارخانه‌ی این شرکت در کرو، واقع در شهرستان چشر بریتانیا، پایان یک عصر را رقم زد. برای بزرگداشت این رویداد، تیم‌های بنتلی دور هم جمع شدند و لحظاتی را به یادآوری سفر ۲۱ ساله‌ی خود با این موتور نمادین اختصاص دادند.

داستان موتور W12 با انگلیسی‌ها، از سال ۲۰۰۳ و معرفی آن در مدل کانتیننتال GT آغاز شد؛ اما ریشه‌های آن کمی قدیمی‌تر است. این موتور ۶ لیتری که توسط فولکس‌واگن توسعه یافته بود، ابتدا در سال ۲۰۰۱ با آئودی A8 وارد تولید شد. نسخه‌ی بنتلی آن در سال ۲۰۰۳ با دو توربو شارژر عرضه شد.

موتور W12 بنتلی از نمای بالا
Bentley

در طول دو دهه‌ی گذشته، موتور ۱۲ سیلندر بنتلی راه خود را به تمامی خودروهای این شرکت باز کرد و توسعه‌ی آن برای دستیابی به قدرت بیشتر، هیچ‌گاه متوقف نشد. این موتور که ابتدا ۵۵۲ اسب بخار قدرت و ۴۷۹ پوند فوت گشتاور تولید می‌کرد، اکنون در بنتلی بَتور (Batur)، به عنوان آخرین ساخته‌ی نیرو گرفته از این پیشرانه‌، ۷۴۰ اسب بخار قدرت و ۷۳۷ پوند فوت گشتاور تولید می‌کند.

کارمندان بنتلی که دور یک موتور W12 که روی یک سکو قرار داده شده جمع شده اند
Bentley

با اینکه تولید W12 پایان یافته، بنتلی خاطرنشان می‌کند که این موتور یک‌شبه ناپدید نخواهد شد؛ طبق بیانیه‌ی خبری بنتلی، W12 موفق‌ترین موتور ۱۲ سیلندر عصر مدرن بوده و از سال ۲۰۰۳ تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه از آن ساخته شده است. طراحی منحصربه‌فرد این موتور که در واقع ترکیبی از دو موتور V6 است، آن را به‌طور قابل توجهی کوتاه‌تر از یک V12 سنتی کرد.

بنتلی بتور کانورتیبل از نمای جلو
بنتلی بَتور کانورتیبل، آخرین خودرو تولید شده‌ی بنتلی با موتور W12
Bentley

دکتر مَتایِس رِیب، عضو هیئت مدیره‌ی بخش تحقیق و توسعه‌ی بنتلی، درباره‌ی اهمیت موتور مورد بحث گفت: «W12 خودرو ها و کسب‌وکار ما را با سرعتی استثنایی به جلو راند و به عنوان یکی از مهم‌ترین نوآوری‌ها در تاریخ درخشان ما شناخته خواهد شد.» او افزود: «امروز پایان سفری تکاملی است که همکاران تحقیق و توسعه و تولید ما باید به آن بسیار افتخار کنند.»

کارمندان بنتلی که به آرایش W12 ایستاده‌اند از نمای بالا
Bentley
کابین بنتلی بتور کانورتیبل
بنتلی بتور کانورتیبل از نمای کناری
بنتلی بتور کانورتیبل از نمای بالا عقب

یک پیشرانه‌ی پرچمدار جدید جایگزین W12 افسانه‌ای می‌شود؛ پیشرانه‌ی جدید ترکیبی است از یک موتور V8 چهار لیتری توربو‌ی دوقلو با حداکثر ۵۹۲ اسب نیرو و یک موتور الکتریکی ۱۸۷ اسب‌ بخاری. این پیشرانه‌ی هیبریدی، که در بنتلی کانتیننتال جی‌تی اسپید ۲۰۲۵ نیز به‌کار گرفته خواهد شد، در مجموع ۷۷۹ اسب بخار قدرت و ۷۳۸ پوند فوت گشتاور تولید می‌کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات