مازراتی بهتازگی آمار فروش و درآمد ناامیدکنندهای منتشر کرده است. کارلوس تاوارس، مدیرعامل استلانتیس، شرکت مادر مازراتی، پیشتر هشدار داده بود این گروه نمیتواند برندهای غیرسودآور را تحمل کند. با اینکه این خبر هنوز قطعی نیست، یکی از مدیران این گروه اعلام کرده است که فروش برند مازراتی بهعنوان گزینهای روی میز مطرح شده است.
Automotive News Europe مینویسد که مازراتی از اواسط دی ۱۴۰۲ تا اوایل تیر ۱۴۰۳ حدود ۶۵۰۰ خودرو در سراسر جهان فروخته است که درمقایسهبا حدود ۱۵٬۳۰۰ دستگاه در مدت مشابه سال ۲۰۲۳، کاهش یافته است.
مازراتی در ششماههی اول سال جاری میلادی ضرر عملیاتی تعدیلشدهی حدود ۸۸٫۷ میلیون دلار را متحمل شده است؛ درحالیکه این رقم در سال ۲۰۲۳ سودی معادل ۱۳۰ میلیون دلار بود.
ناتالی نایت، مدیر مالی استلانتیس، گفته است که نیمهی اول سال ۲۰۲۴ برای مازراتی ناامیدکننده بوده است. بخشی از این کاهش فروش را میتوان به توقف تولید سه مدل گیبلی و کواتروپورت و لوانته نسبت داد.
گیبلی و کواتروپورت در اواخر سال ۲۰۲۳ و لوانته در اوایل سال ۲۰۲۴ از خط تولید خارج شدند. درحالحاضر، مازراتی فقط مدلهای گریکاله، امسی ۲۰، امسی ۲۰ سیلو، گرنتورسیمو و گرنکابریو را ارائه میدهد. انتظار میرود از میان این مدلها، تنها حجم فروش گریکاله راضیکننده باشد. بااینحال، حتی فروش این مدل در اروپا حدود ۴۲ درصد کاهش یافته است.
مدلهای جدیدی در دست تولید هستند؛ اما هنوز تا عرضهی آنها زمان زیادی باقی مانده و آیندهی مازراتی نامشخص است. این شرکت قصد دارد لوانته را با مدلی برقی جایگزین کند که احتمالاً در سال ۲۰۲۷ عرضه خواهد شد. احتمالاً کواتروپورت بعدی نیز در سال ۲۰۲۸ بهعنوان خودرو برقی معرفی شود.
ناتالی نایت دربارهی احتمال واگذاری مازراتی گفت: «آینده دربارهی این است که چگونه بهترین ارزش را حفظ کنیم. ممکن است زمانی برسد که به این سؤال فکر کنیم که بهترین مکان برای مازراتی کجا است.»
باتوجهبه این اظهارنظر دربارهی برند مازراتی، واگذاری این برند در آینده دور از تصور نخواهد بود.
نظرات