فولکس واگن مصمم است تا نسل بعدی گلف را برقی کند. این خودرو برقی قرار است تا سال ۲۰۳۰ عرضه شود؛ اما آیا نسل فعلی گلف با پیشرانهی احتراقداخلی فقط ۵ سال دیگر عمر خواهد کرد؟ کای گرونیتز، مدیر بخش توسعهی فنی این شرکت، ادعا میکند که نسل Mk8 گلف میتواند تا اواسط دههی آینده میلادی، یعنی تا ۱۱ سال، عمر کند.
بهگفتهی گرونیتز، گلف فعلی ممکن است تا سال ۲۰۳۵ روی خط تولید باقی بماند. ۲۰۳۵ سالی است که قانون ممنوعیت فروش خودروهای جدید که آلایندگی مضر تولید میکنند، در کشورهای عضو اتحادیهی اروپا اجرا میشود.
خودروهای دارای موتور احتراق داخلی ممکن است پس از قانون اتحادیه ی اروپا نیز فروخته شوند؛ اما فقط درصورتیکه با سوختهای مصنوعی کربنخنثی سازگار باشند.
پیشینهی نسلهای فولکس گلف ممکن است قدیمیتر از چیزی باشد که انتظارش را دارید. نسل Mk8 این خودرو در سال ۲۰۱۹ با پلتفرم MQB عرضه شد؛ اما این پلتفرم همان پلتفرمی بود که نسل Mk7 گلف در سال ۲۰۱۲ از آن استفاده میکرد. درحقیقت، نسل ششم فولکس گلف فقط فیسلیفتی سنگین از نسل گذشتهی خود بود.
نسلهای Mk6 و Mk5 نیز چنین وضعیتی داشتند و هر دو روی پلتفرم PQ35 عرضه شدند. Mk5 در سال ۲۰۰۳ معرفی شد و MK6 تا سال ۲۰۱۲ روی خط تولید قرار داشت. پس میتوان نتیجه گرفت که چرخهی بهروزرسانی پلتفرمهای گلف ۱۳ ساله است. معماری MQB تنها یک سال دیگر به این رقم خواهد رسید.
بهعقیدهی گرونیتز، نسل Mk8 گلف پلتفرم MQB را به حد اعلای خود رسانده است و دلیلی برای تولید مدل جدید وجود ندارد. این نسل از فولکس گلف بهتازگی فیسلیفت شده؛ اما شاید این فیسلیفت تنها بهروزرسانی میانچرخهای بوده است. اگر فولکس واگن واقعاً قصد دارد تا این خودرو را بهمدت ۱۱ سال (تا سال ۲۰۳۵) روی خط تولید نگه دارد، حداقل انتظار یک بهروزرسانی اساسی دیگری را نیز داریم.
گرونیتز ادعا میکند که شاید فولکس واگن زودتر از سال ۲۰۳۵ این نسل از گلف را بازنشسته کند؛ چراکه پورشه (متعلق به گروه فولکس واگن) تولید مدلهای ماکان و کیمن را بهدلیل تطبیقنداشتن این مدلها با قوانین امنیت سایبری جدید اروپا متوقف کرد. درصورتیکه رعایت مقررات برای مدل گلف پرهزینه شود، امکان توقف تولید زودهنگام برای این مدل نیز وجود دارد.
بااینحال، ادامهی تولید یک نسل از فولکس گلف برای بیش از ۱۵ سال غیرعادی نیست. این شرکت نسل Mk1 را با نام سیتیگلف بهمدت ۲۵ سال روی خط تولید نگه داشت.
نظرات