D1-kifpool

همه‌چیز درباره سایبرکب‌ و روبو ون؛ تاکسی‌های رباتیک ایلان ماسک

شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲
مطالعه 19 دقیقه
تسلا سایبرکب / Tesla Cybercab تاکسی رباتیک از نمای کناری با در باز
ایلان ماسک با رونمایی از سایبرکب‌ها و روبو ون‌ها، ایده‌‌ی حمل‌ونقل عمومی هوشمند را یک گام دیگر به واقعیت نزدیک‌تر کرد.
تبلیغات
D4-mci

پس از سال‌ها وعده‌های پرشور اما محقق نشده، سرانجام ۱۱ اکتبر ۲۰۲۴ (۲۰ مهر ۱۴۰۳) در مراسم WE, Robots ایلان ماسک از تاکسی‌های رباتیک تسلا رونمایی کرد.

ماسک که با یک ساعت تأخیر روی صحنه‌ی این رویداد ظاهر شد، تاکسی خودران «سایبرکب» را به نمایش گذاشت: اتومبیل دو سرنشینه‌ی نقره‌ای رنگی که بدون فرمان و پدال حرکت می‌کند.

مدیرعامل تسلا در ادامه از حضور ۲۱ دستگاه سایبرکب و مجموعاً ۵۰ خودروی خودران در استودیو برادران وارنر (کالیفرنیا) خبر داد، یعنی جایی که تسلا رویداد حاضر را فقط با مدعوین خاص میزبانی می‌کرد.

تسلا سایبرکب / Tesla Cybercab تاکسی رباتیک نیم رخ
Tesla

ماسک گفت: «آینده‌ی بسیار باشکوهی در پیش خواهیم داشت»، اما هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرد که خودروهای جدید کجا تولید می‌شوند. به گفته‌ی او تسلا امیدوار است قبل از سال ۲۰۲۷ سایبرکب‌ها را با قیمتی کمتر از ۳۰ هزار دلار به مصرف‌کنندگان عرضه کند.

ظاهراً این شرکت تا سال آینده تست «FSD بدون نظارت» را با خودروهای الکتریکی مدل ۳ و مدل Y در ایالت‌های تگزاس و کالیفرنیا آغاز می‌کند.

در حال حاضر اتومبیل‌های خودران این شرکت با FSD نظارت شده حرکت می‌کنند، یعنی به پشتیبانی انسانی نیاز دارند که در هر زمان بتواند کنترل فرمان یا ترمز را در دست بگیرد. تسلا برای عرضه‌ی اتومبیل‌های بدون فرمان و پدال باید مجوزهای متعددی را از رگولاتوری‌های ایالت‌های مختلف آمریکا (یا سایر کشورها) دریافت کند.

اما سایبرکب تنها محصولی نبود که در این مراسم رونمایی شد. در کنار صف ربات‌های اپتیموس که احتمالاً در ماه‌های آینده به‌عنوان دستیارهای کاری مصرف‌کنندگان عرضه می‌شوند، رونمایی از ون رباتیک خودکاری که می‌تواند تا ۲۰ سرنشین را جابه‌جا کند یا برای حمل کالا استفاده شود نیز هیجان بیشتری بین مخاطبان ایجاد کرد.

تسلا روبو ون Tesla Robovan نمای جانبی

به گفته‌ی ماسک روبو ون‌ها و سایبرکب‌ها از شارژ القایی استفاده می‌کنند و برای شارژ مجدد نیازی به اتصال فیزیکی برق ندارند. او همچنین اظهار داشت که «روبو ون»ها مشکل تراکم بالا را حل می‌کنند و برای مثال به حمل‌ونقل تیم‌های ورزشی اشاره کرد.

مدیرعامل تسلا سال‌ها است که چشم‌انداز رؤیایی ناوگان حمل‌ونقل مردمی خودران این شرکت را برای سهام‌داران ترسیم می‌کند و آینده‌ی این شرکت را در دستگاه‌های خودفرمان می‌داند.

بد نیست یادآوری کنیم که رویداد WE, Robots اولین رویداد معرفی محصول پس از معرفی سایبرتراک در سال ۲۰۱۹ بود؛ محصولی که اواخر سال ۲۰۲۳ وارد بازار شد و از آن زمان تاکنون ۵ بار به‌خاطر مشکلات مختلف، در ایالات متحده فراخوان شده است.

این رویداد با جمله‌ی «بیایید جشن بگیریم» ایلان ماسک و پخش ویدیوی رقص ربات‌های اپتیموس به پایان رسید، درحالی‌که مدیرعامل تسلا از مدعوین دعوت کرد در محیط بسته استودیوهای فیلمسازی، سواری آزمایشی با خودروهای خودران حاضر در محل را تجربه کنند.

بااین‌حال کارشناسان و تحلیل‌گران صنعت ماشین‌های خودران معتقدند عرضه‌ی سایبرکب‌ها بیش از برنامه‌ی زمانی اعلام‌شده طول می‌کشد، زیرا حصول اطمینان از ایمنی این خودروها در سناریوهایی مانند آب‌وهوای نامناسب، تقاطع پیچیده‌ی جاده‌ها و رفتارهای غیرقابل‌پیش‌بینی عابران پیاده مستلزم مجوزها و آزمایش‌های فراوانی خواهد بود.

سهام‌داران تسلا هنوز به برنامه‌ی زمانی مبهم ماسک در زمینه‌ی تولید و عرضه‌ی خودروهای جدید معترض‌اند، زیرا او در خصوص وعده‌های عرضه‌ی تاکسی‌های رباتیک چندان خوش سابقه نیست. اما نمی‌توانیم منکر شویم که این رونمایی، روح تازه‌ای به دنیای فناوری‌های خودران دمید.

اما ایده‌ی تاکسی‌های رباتیکی که به ادعای مدیرعامل تسلا ۱۰ تا ۲۰ برابر ایمن‌تر از اتومبیل‌هایی هستند که توسط انسان هدایت می‌شوند و هزینه‌ی حمل‌ونقل عمومی را کاهش می‌دهند، از کجا آغاز شد؟

ون رباتیک تسلا / Tesla Robovan در کنار سایبرکب
Tesla

سال ۲۰۱۹ در طول جلسه‌ای که با موضوع پیشرفت اتومبیل‌های خودران شرکت تسلا برگزار شده بود، ایلان ماسک ناگهان پیش‌بینی عجیبی کرد: «تا پایان سال آینده ما بیش از یک میلیون روبوتاکسی در جاده‌ها خواهیم داشت.»

سرمایه‌گذاران تسلا با مفهوم خودروهای سواری بدون راننده‌ی تمام‌خودکار ناآشنا نبودند و چیزی که آن‌ها را متعجب کرد، زمان‌بندی و فرصت کوتاه برنامه‌هایی بود که ماسک اعلام می‌کرد. پیش‌بینی او نه تا پایان سال ۲۰۲۰، بلکه تا به امروز هم همچنان محقق نشده و بارها به تعویق افتاده؛ اما در ماه‌های اخیر با کاهش نرخ سود تسلا، ایلان ماسک به شیوه‌های مختلف تلاش کرده است توجه وال‌استریت را از فعالیت اصلی شرکت منحرف و به نکته‌ی جدیدی جلب کند. او در هر فرصتی توضیح می‌دهد که آینده‌ی این شرکت نه با تولید خودروهای الکتریکی، بلکه در دنیای بسیار هیجان‌انگیز هوش مصنوعی و ربات‌های انسان‌نما رقم می‌خورد.

به گفته‌ی او یکی از کسب‌وکارهای بسیار سودآور حوزه‌ی AI، تاکسی‌های بدون راننده یا روبوتاکسی‌ها خواهد بود که تقریباً در هر مکان و هر شرایطی کار می‌کنند. ماسک معتقد است ارزش بازار تسلا پس از عرضه‌ی این خودروها به چند تریلیون دلار خواهد رسید، هرچند با این کار تسلا به بازاری فوق رقابتی وارد می‌شود.

فناوری تسلا با رقابت شدید «Waymo» یکی از شرکت‌های تابعه‌ی آلفابت، «Zoox» بخش خودران آمازون و «Cruise» جنرال موتورز مواجه خواهد بود. همچنین شرکت‌های خدمات سواری اشتراکی مانند اوبر و لیفت و شرکت‌های چینی مانند بایدو و BYD دیگر رقبای جدی تسلا محسوب می‌شوند.

آیا روبوتاکسی‌ها واقعاً می‌توانند تسلا را از سیر نزولی سودآوری نجات دهند؟ این شرکت واقعاً تا چه حد به تولید فناوری خودروهای بدون راننده و کاملاً مستقل نزدیک شده است و چه تضمینی برای موفقیت برنامه‌های ایلان ماسک در زمینه‌ی تشکیل شبکه‌ی وسیع تاکسی‌های رباتیک وجود دارد؟

کپی لینک

شروع پروژه‌ی داخلی تاکسی‌های خودران تسلا

ایلان ماسک در مراسم معرفی پیشرفت‌های سیستم اتوپایلت تسلا
Businessinsider

اگرچه ایلان ماسک از سال ۲۰۱۶ ایده‌ی روبوتاکسی‌ها را به‌طور ضمنی مطرح کرده بود؛ ولی عملیات طراحی و توسعه‌ی این خودروها از سال ۲۰۲۲ رنگ جدی‌تری به خود گرفت. در این زمان ماسک در جریان فراخوان درآمد سه‌ماهه‌ی اول تسلا، بار دیگر اعلام کرد این شرکت درحال ساخت تاکسی‌های رباتیکی است که هیچ‌گونه فرمان، پدال یا هر کنترلر دیگری برای رانندگی فیزیکی انسانی ندارند.

او همچنین گفت که این خودروها به‌طور کامل خودفرمان خواهند بود و تا سال ۲۰۲۴، یعنی زمانی که تسلا پروژه‌ی اتومبیل‌های خودران خود را تکمیل کند، در دسترس عموم قرار می‌گیرند. مدتی بعد نیز در مراسم افتتاحیه‌ی گیگافکتوری شهر آستین به این موضوع اشاره کرد که روبوتاکسی‌ها طراحی آینده‌نگرانه‌ای خواهد داشت و احتمالاً بیشتر به سایبرتراک شبیهند تا مدل S تسلا.

تاکسی‌های رباتیک تسلا هیچ‌گونه فرمان، پدال یا هر کنترلر دیگری برای رانندگی فیزیکی انسانی ندارند

در طول همین جلسه یکی از سرمایه‌گذاران تسلا از ماسک پرسید که آیا روبوتاکسی‌ها به سازمان خدمات شهری ارائه می‌شوند یا مستقیماً به مصرف‌کنندگان فروخته خواهند شد؟ ماسک پاسخی به این سؤال نداد، اما در ادامه تأکید کرد روبوتاکسی‌ها هزینه‌ی خودرو در هر کیلومتر مسافت را به حداقل می‌رسانند و هزینه‌ی سفر با این خودروها کمتر از بلیت اتوبوس یا مترو خواهد بود.

مدتی قبل از اظهارات ماسک، تسلا اعلام کرده بود در حال تولید وسایل نقلیه کاملاً مستقل و خودران با هزینه‌ی ۲۵ هزار دلار است که می‌تواند فرمان داشته باشد یا نداشته باشد. به همین دلیل هنوز کسی نمی‌دانست آیا پروژه‌ی روبوتاکسی‌های ماسک به همین اتومبیل‌ها اشاره دارد یا خیر.

طبق جدول زمانی اعلام‌شده، تسلا ۳۲ ماه فرصت داشت تا مراحل ساخت، اخذ مجوزهای قانونی و نرم‌افزارهای مورد نیاز روبوتاکسی‌ها را تکمیل کند و با استانداردهای قابل‌ قبول برای «سطح ۵ خودمختاری» همسو شود.

اوایل سال ۲۰۲۴ بار دیگر سوژه‌ی تاکسی‌های رباتیک خبرساز شد. ایلان ماسک که به نظر می‌رسید از تجارت خودروهای معمول تسلا خسته شده است، تأکید کرد که آینده‌ی تسلا نه به فروش بیشتر خودروهای برقی، بلکه عمدتاً به هوش مصنوعی و روباتیک بستگی دارد.

برخلاف اوبر که رقیب اصلی تسلا در این پروژه محسوب می‌شود، ماسک نمی‌خواهد برای پیشرفت ربوتاکسی‌ها به سدان‌های مدل ۳ و اتومبیل‌های شاسی‌بلندی مانند مدل Y تکیه کند. طبق بیانیه‌ی تسلا، این شرکت به‌طور کلی روی تولید خودروهای اختصاصی جدیدی کار می‌کند که احتمالاً سایبرکب (Cybercab) نام‌گذاری می‌شوند.

عرضه‌ی روبوتاکسی‌ها به تکمیل فناوری‌های اتوپایلت تسلا و سیستم‌های به‌اصطلاح خودران کامل (Full Self-Driving) بستگی داشت و آمار دقیقی از اینکه مصرف‌کنندگان تا چه حد از این محصول نوآورانه استقبال می‌کنند و چه قوانین جدیدی در این زمینه وضع می‌شود، اعلام نشد.

کپی لینک

طراحی خودرو

طراحی مفهومی تسلا روبوتاکسی
Teslaoracle

از نظر طراحی انتظار می‌رفت بخش داخلی خودرو تفاوت‌هایی با سایر اتومبیل‌های برقی تسلا داشته باشد تا خواسته‌های مسافرین را برآورده کند؛ برای مثال دو ردیف صندلی که روبه‌روی هم قرار می‌گیرند، یا درهایی که به‌صورت کشویی باز می‌شوند و سوارشدن مسافران را تسهیل می‌کنند. همچنین اتومبیلی که به‌عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید تمهیداتی برای ساده و سریع‌سازی تمیزکردن فضای داخلی و حتی ضدعفونی کردن را هم داشته باشد.

ایده‌ی روبوتاکسی‌ها پیشنهادهای طراحی جالبی هم از طرف علاقه‌مندان دریافت کرد: برخی می‌گفتند بهتر است تسلا اتومبیل‌های خودران عمومی خود را بسته به مصارف مختلف بهینه‌سازی کند؛ مثلاً برخی از آن‌ها برای مسافت‌های طولانی، جای استراحت داشته باشند، یا برخی دیگر با مانیتور و لوازم جانبی متعددی که برای کار در طول مسیر مناسب‌اند، عرضه شوند.

هواداران می‌گفتند این امکانات کیفیت زندگی مردم را بهتر می‌کند و حتی اگر یک مسافر زمان تردد خود را به کاری مفید اختصاص دهد، به همان میزان در زمان خود صرفه‌جویی کرده است.

در ادامه‌ی گمانه‌زنی‌ها در خصوص طراحی سایبرکب، گروهی از متخصصان حوزه‌ی بررسی خودروها نیز گفتند تسلا در سال‌های آینده می‌تواند وسایل نقلیه‌ی دیگری تولید کند که برای تفریحات خاص مانند تماشای فیلم مناسب‌اند، یا امکانات رفاهی دیگری برای کاربرانی که می‌خواهند در طول مسیر با دوستان و هم‌سفران خود معاشرت کنند، داشته باشد: درست مانند اینکه در یک لیموزین نشسته باشید.

طراحی سایبرکب به وانت سیابرتراک شباهت دارد، اما با درهایی که از بالا باز می‌شوند

اما طرح اولیه سایبرکب که در وبسایت تسلا منتشر شد، تا حدودی تداعی‌کننده‌ی سایبرتراک بود و ویژگی خاصی حتی برای راحت‌تر سوارشدن افراد دارای معلولیت در آن دیده نمی‌شد.

فوربز هم در آخرین گزارش خود با مقایسه‌ی خودروهای خودران شرکت‌های مختلف نوشت احتمالاً روبوتاکسی تسلا، خودرویی دونفره با صندلی‌های کنار هم و فرمان جمع‌شونده خواهد بود، زیرا در نهایت کاربران برای رانندگی خارج از مناطقی که از خدمات پشتیبانی شرکت برخوردار هستند، به فرمان نیاز خواهند داشت.

خودرو تسلا سایبرکب Tesla Cybercab نمای پشت و جانبی با درهای باز

اما طراحی نهایی تسلا سایبرکب به خودروهای خودران استارتاپ Zoox یا شرکت Zeekr شباهتی نداشت.

این خودرو با درهایی که مثل بال پروانه به سمت بالا باز می‌شوند و فضای داخلی کوچک، صرفاً از دو مسافر میزبانی می‌کند. همان‌طورکه حدس می‌زدیم، سایبرکب شباهت زیادی به سایبرتراک دارد، اما ظریف‌تر و چشم‌نوازتر از این وانت جنجالی تسلا است.  

کپی لینک

سخت‌افزار

روبوتاکسی تسلا سایبرکب
Sugar-Design

تسلا تاکنون هیچ اطلاعاتی درمورد مجموعه سنسورهایی که در روبوتاکسی‌ها به‌کار گرفته می‌شوند، فاش نکرده است. این شرکت در وبسایت خود از فناوری‌های Autopilot صحبت می‌کند، اما آنچه ایلان ماسک تا به امروز به‌عنوان خودروی کاملاً خودران و بدون راننده توصیف کرده، به سنسورها، نرم‌افزارها و تجهیزات پیشرفته‌تری نسبت به اتوپایلت نیاز دارد.

اتومبیل‌های اتوپایلت تسلا، به چندین لایه دوربین و پردازش قدرتمند «بینایی ماشین» مجهزند و به‌جای رادار از فناوری خاص «تسلا ویژن» استفاده می‌کنند که دید جامعی از محیط اطراف فراهم می‌کنند.

در مرحله‌ی بعد تسلا اتوپایلت داده‌های این دوربین‌ها را با استفاده از شبکه‌های عصبی و الگوریتم‌های پیشرفته پردازش می‌کند، سپس اجسام و موانع را تشخیص می‌دهد و گروه‌بندی می‌کند و فاصله و موقعیت نسبی آن‌ها را تعیین می‌کند.

سیستم اتوپایلت تسلا، به چندین لایه دوربین و پردازش قدرتمند «بینایی ماشین» مجهز است و به‌جای رادار از «تسلا ویژن» استفاده می‌کند

توابع رانندگی خودروها نیز دو عصر مهم را شامل می‌شود: ۱. کنترل کروز تطبیقی با قابلیت شناسایی ترافیک که سرعت اتومبیل را بسته به ترافیک اطراف تغییر می‌دهد؛ ۲. سیستم هدایتی Autosteer که باعث می‌شود اتومبیل با کمک کنترل کروز، روی خط مشخصی حرکت کند و به‌ویژه هنگامی‌ که با انحنای جاده مواجه می‌شود، مسیر درستی را ادامه دهد.

این خودروها می‌توانند به‌صورت خودکار پارک کنند، علایم ایست و سایر تابلوهای رانندگی جاده‌ها و همچنین چراغ‌راهنما را تشخیص دهند و در صورت لزوم سرعت حرکت را کم کنند. مانیتورینگ نقطه‌ی کور، جابه‌جایی خودکار بین خطوط جاده‌ای و احضار هوشمند خودرو توسط اپلیکیشن موبایل نیز برخی دیگر از مشخصات این خودروها محسوب می‌شود.

با وجود تمام تدابیر امنیتی، باز هم تمامی اتومبیل‌های اتوپایلت تسلا طبق قوانین ملی و همچنین اعلامیه‌ی خود شرکت به نظارت راننده نیاز دارند. به همین دلیل تا زمانی که این شرکت مشخصات و اطلاعات جدیدی از سنسورها، دوربین‌ها و سیستم‌های ربوتاکسی‌ها ارائه ندهد، هیچ کارشناسی نمی‌تواند کارایی یا ریسک آن‌ها را بررسی کند.

کپی لینک

معرفی اپلیکیشن روبوتاکسی‌ها

تصویر نقشه روی اپلیکیشن روبوتاکسی تسلا
Tesla

آوریل سال ۲۰۲۴ تسلا گزارشی اجمالی از اپلیکیشن موبایل روبوتاکسی‌ها منتشر کرد و ایلان ماسک نیز گفت که اولین سر این خودروها، ماه آگوست رونمایی می‌شوند (این تاریخ بعداً به تعویق افتاد).

در تصاویر اولیه از اپلیکیشن تاکسی‌های رباتیک، یک دکمه‌ی فراخوانی یا احضار تاکسی و کمی پایین‌تر، پیغام زمان انتظار رسیدن خودرو دیده می‌شد. تصویر دوم نقشه‌ی سه‌بعدی و یک وسیله‌ی نقلیه مجازی کوچک را نشان می‌داد که مسیری را به سمت مسافر منتظر دنبال می‌کرد. این تصاویر شباهت زیادی به اپلیکیشن اوبر داشتند، با این تفاوت که انگار یک خودرو تسلا مدل Y در آن حرکت می‌کرد.

به گزارش تسلا مسافران می‌توانند هنگامی‌ که در انتظار رسیدن تاکسی هستند، دمای خودرو را مطابق میل خود تنظیم کنند. البته جزئیات دیگری مانند زمان انتظار و حداکثر ظرفیت مسافر خودرو نیز در تصاویر اپلیکیشن دیده می‌شد.

مسافران می‌توانند از طریق اپلیکیشن تسلا، دمای داخل خودرو و موسیقی دلخواه خود را تنظیم کنند

طبق اسکرین‌شات‌های منتشرشده، در مرحله‌ی بعد هنگامی‌ که وسیله‌ی نقلیه به مبدأ می‌رسد و مسافر سوار می‌شود، نمای نقشه به سمت مقصد تغییر می‌کند. مسافران می‌توانند از طریق برنامه موبایل، کنترل موسیقی خودرو را در دست داشته باشند.

این اپلیکیشن کاملاً یک برنامه‌ی سواری آنلاین استاندارد به نظر می‌رسد، اما در آن هیچ اشاره‌ای به ماهیت رباتیک اتومبیلی که تمام امور رانندگی را به‌طور خودکار و مستقل انجام می‌دهد، نشده است. ایلان ماسک در همان جلسه گفته بود:

شما می‌توانید روبوتاکسی‌های تسلا را ترکیبی از اوبر و Airbnb در نظر بگیرید.

به گفته‌ی ماسک بخشی از ناوگان خودروهای رباتیک متعلق به تسلا و بخش دیگر به مصرف‌کنندگان تعلق خواهد داشت. مالکان این گروه از خودروهای رباتیک می‌توانند هر زمان که بخواهند، ماشین خود را در اختیار ناوگان تاکسی‌رانی بگذارند و از این طریق کسب درآمد کنند.

کپی لینک

محدودیت‌های قانونی حذف فرمان و پدال

روبوتاکسی تسلا بدون فرمان
independent

با وجود همه‌ی وعده‌های قبلی، مدیرعامل تسلا در مصاحبه‌های گذشته‌ی خود از پاسخ به این سؤال که آیا ربوتاکسی‌ها دارای کنترل‌های سنتی مانند پدال و فرمان هستند یا خیر، طفره می‌رفت. برنامه‌های روبوتاکسی تسلا به‌خاطر به‌تعویق‌افتادن توسعه‌ی پروتوتایپ اولیه، شدیداً زیر سؤال‌ رفتند و همین امر باعث شد پاسخ سؤال فوق مهم‌تر از همیشه باشد.

واقعیت این است در اواسط سال ۲۰۲۴ از نظر تئوری، تأیید یک وسیله‌ی نقلیه‌ی بدون پدال و فرمان برای جاده‌های عمومی ممکن است ماه‌ها و شاید سال‌ها طول بکشد، درحالی‌که یک وسیله‌ی نقلیه با ظاهری سنتی‌تر، می‌تواند خیلی زودتر عرضه شود.

تسلا در نامه‌ای که سهام‌دارانش را مخاطب قرار می‌داد، تأکید کرد که برای استقرار و راه‌اندازی روبوتاکسی‌هایی با طراحی رادیکال‌تر و پیشرو، به مجوز دولت فدرال نیاز دارد. در این بیانیه همچنین آمده بود:

زمان‌بندی روبوتاکسی‌ها به پیشرفت‌های تکنولوژی و تصویب رگولاتوری‌ها نیاز دارد، اما باتوجه‌به ارزش بالقوه‌ی بسیار بالای آن‌ها قصد داریم از این فرصت نهایت استفاده را ببریم و به‌شدت روی پروژه کار می‌کنیم.

ایلان ماسک به سؤال که تسلا دقیقاً به دنبال چه نوع تأییدیه‌ی قانونی‌ای است نیز پاسخی نداد.

سپس خبرنگاران از او پرسیدند آیا تسلا به دنبال معافیت از استانداردهای ایمنی وسایل نقلیه‌ی موتوری فدرال (FMVSS) برای توسعه و عرضه‌ی عمومی خودرویی بدون کنترل‌های سنتی است؟ ماسک در پاسخ محصول جدید تسلا را با خودروهای خودران محلی Waymo مقایسه کرد و گفت محصولاتی که برای تردد محلی توسعه می‌یابند، بسیار آسیب‌پذیر و ضعیف‌اند. او افزود:

خودرویی که ما تولید می‌کنیم، یک محصول عمومی است که هر جایی جواب می‌دهد. روبوتاکسی‌های ما روی هر زمینی به‌خوبی کار می‌کنند.

در حال حاضر شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودرو باید استانداردهای ایمنی وسایل نقلیه‌ی موتوری فدرال را رعایت کنند که وجود کنترلگرهای انسانی مانند فرمان، پدال، آینه‌های جانبی و نظیر آن را ضروری می‌داند. این استانداردها نحوه‌ی طراحی وسایل نقلیه را قبل از فروش در ایالات متحده مشخص می‌کنند و اگر محصول جدید تولیدکننده‌ای با این الزامات مطابقت نداشته باشد، سازندگان می‌توانند برای معافیت درخواست دهند؛ اما دولت آمریکا محدودیت ۲۵۰۰ خودرو را برای هر شرکت در هر سال تعیین کرده است.

سقف معافیت‌های قانونی از نظر تئوری مانع از استقرار انبوه وسایل نقلیه‌ی خودران هدفمند از هر شرکت AV از جمله تسلا می‌شود. تا به امروز حامیان اتومبیل‌های خودران تلاش زیادی کرده‌اند که قانونی را برای حذف سقف مجاز اتومبیل‌های بدون راننده در جاده‌های عمومی تصویب کنند؛ اما ظاهراً این لایحه در کنگره به دلیل سؤالاتی در مورد «سطح قابل‌ اعتماد بودن» و آمادگی این فناوری متوقف شده است.

تسلا اگر بخواهد فرمان و پدال را از خودروهای خودران خود حذف کند، به معافیت FMVSS نیاز خواهد داشت

تاکنون فقط شرکت Nuro موفق شده است معافیت FMVSS را دریافت کند و از این طریق تعداد محدودی ربات دلیوری بدون راننده را در ایالت‌های تگزاس و کالیفرنیا به کار بگیرد.

برای مثال واحد کروز شرکت جنرال موتورز، برای شاتل بدون فرمان و پدال Origin درخواست معافیت کرد، اما هرگز مورد تأیید قرار نگرفت و برنامه‌ی اوریجین برای مدت نامعلومی متوقف شد.

خودرو تسلا سایبرکب Tesla Cybercab نمای داخل و صندلی ها
خودرو تسلا سایبرکب Tesla Cybercab نمای داخل و فضای داخلی

استارتاپ زوکس (زیرمجموعه‌ی آمازون) هم اعلام کرد که شاتل‌های خودران این شرکت «self-certified» هستند که باعث شد اداره‌ی ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا، تحقیقات جدیدی را برای درک این مفهوم تازه‌ابداع‌شده، آغاز کند. مسائلی مانند پروسه‌های سخت قانونی و تأیید مجوز باعث شد سایر شرکت‌های این حوزه کلاً از مسئله‌ی حذف فرمان و پدال کوتاه بیایند. مثلاً خودروهای خودران Waymo اگرچه در جاده‌های عمومی بدون راننده ایمنی کار می‌کنند، دارای کنترل‌های سنتی هستند. مدتی پیش این شرکت نیز اعلام کرد که سرانجام خودرو جدید بدون فرمانی را معرفی خواهد کرد، اما نه تاریخ دقیقی برای آن را مشخص کرد و نه صحبتی از معافیت‌های FMVSS به میان آورد.

بدین ترتیب حالا که مشخص شده خودروی نهایی سایبرکب بدون کنترل‌های سنتی تولید می‌شود، تسلا نیز باید موانع نظارتی مشابهی را پشت سر بگذراند.

کپی لینک

چالش‌های تولید انبوه روبوتاکسی‌های تسلا

طراحی روبوتاکسی تسلا
Sugar-Design

صرف‌نظر از متقاعدکردن رگولاتوری‌ها و دریافت مجوز تردد شهری، چالش‌های متعدد دیگری نیز بر سر راه موفقیت پروژه‌ی روبوتاکسی‌ها قرار داشته‌اند که تسلا تا به امروز برخی از آن‌ها عبور کرده و برای برخی دیگر پاسخی نیافته است.

برای مثال تسلا مدعی است که در زمینه‌ی فناوری‌ها و زیرساخت‌های سخت‌افزاری به نقطه‌‌ی عطف قابل اطمینانی رسیده است، ولی حوادثی مانند تصادف خودرو خودران اوبر در سال ۲۰۱۸ که به کشته‌شدن یک عابر پیاده منجر شد یا دو تصادف شدید خودروهای کروز در سال ۲۰۲۳ نگاه منفی عموم مردم را به اتومبیل‌های بدون راننده به دنبال داشت.

از طرف دیگر زیرساخت‌های فعلی اغلب شهرهای آمریکا برای اتومبیل‌های معمولی طراحی شده است و باید برای پشتیبانی از انبوه تاکسی‌های رباتیک، مجدداً به‌روزرسانی و توسعه داده شود. برای مثال نصب چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی هوشمند که می‌توانند با خودروهای خودران ارتباط برقرار کنند و اطلاعات لحظه‌ای را به آن‌ها ارائه دهند، یکی از نیازهای اساسی تردد روبوتاکسی‌ها محسوب می‌شود. همچنین وجود خطوط مشخص جاده‌ای و علائم راهنمایی خوانا برای سنسورهای خودروهای خودران اهمیت زیادی دارد.

تولید انبوه روبوتاکسی‌ها مستلزم تغییر زیرساخت‌های جاده‌ای است

برخلاف ادعای ماسک مبنی بر اینکه «جاده‌ها برای رفت‌وآمد دائم روبوتاکسی‌ها آماده‌اند»، هنوز اتومبیل‌های خودران سایر شرکت‌ها نیز در محدوده‌های شهری و بین‌شهری مناطق خاص ایالات متحده تردد می‌کنند. تسلا تا ماه جولای ۲۰۲۴ حدود ۲٫۲ میلیون اتومبیل در جاده‌های آمریکا داشت که با رقم مورد نظر ایلان ماسک یعنی ناوگان ۷ میلیون خودرو فاصله‌ی زیادی دارد.

در مرحله‌ی دوم، خودروهای خودران تسلا به تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای مانند انواع دوربین‌ها و سنسورها و سیستم‌های پردازش داده مجهزند که فارغ از هزینه‌ی تولید، هزینه‌ی نگهداری تجهیزات و آپدیت نگه‌داشتن نرم‌افزارها را نیز افزایش می‌دهند.

فقط در طول سال گذشته بعضی از مشتریان تسلا مجبور شده‌اند ۱۲ هزار دلار اضافی برای ارتقای قابلیت‌های خودران اتومبیل‌های خود پرداخت کنند، درحالی‌که هنوز هم خبری از امکانات جدید نیست.

اگر متوسط قیمت ربوتاکسی‌ها را بین ۱۵۰ تا ۱۷۵ هزار دلار در نظر بگیریم، مشخص نیست وعده‌ی ایلان ماسک به خریداران بالقوه در مورد پتانسیل درآمدزایی این خودروها، به چه مدت زمانی نیاز داشته باشد. متأسفانه پیش‌بینی ماسک درخصوص سود ناخالص سالیانه‌ی ۳۰ هزاردلاری مالکانی که خودرو خود را در اختیار دیگر مسافران می‌گذارند، از پشتوانه‌ی آماری و محاسباتی برخوردار نیست.

توسعه‌ی مدل‌های بیمه‌ای جدید برای خودروهای خودران یکی چالش‌های جدی تسلا خواهد بود

توسعه‌ی مدل‌های بیمه‌ای مناسب برای خودروهای خودران نیز یکی چالش‌های جدی تسلا خواهد بود، زیرا شرکت‌های بیمه باید بتوانند ریسک‌ها و هزینه‌های احتمالی ربوتاکسی‌ها را به‌درستی ارزیابی کنند؛ بنابراین تسلا باید از زوایای مختلف با شرکت‌های بیمه همکاری کند تا به طرح جامعی برسد که هم مشتریان و هم شرکت‌ها از آن راضی باشند.

در کنار توجه به مسائل فناوری و حقوقی، تسلا باید اعتماد مردم را به سری جدید اتومبیل‌های کاملاً خودکار و بدون راننده‌ی خود جلب کند و بدین منظور برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی و برنامه‌های آموزشی گسترده برای آشناکردن مصرف‌کنندگان با فناوری‌های این شرکت و کاهش نگرانی کاربران نهایی ضروری خواهد بود.

کپی لینک

وضعیت پروژه در سال ۲۰۲۴ و نگرانی سهام‌داران

تسلا سایبرکب / Cybercab در داخل شهر
Tesla

ایلان ماسک در سال ۲۰۲۴ تاریخ رونمایی روبوتاکسی‌ها را به ۸ آگوست و سپس به ۱۰ اکتبر موکول کرد. او در ماه آوریل به سرمایه‌گذاران تسلا که از جریان مبهم پیشرفت تولید این خودروها ناامید شده بودند، گفت:

تمامی خودروهایی که تسلا تولید می‌کند، تمام سخت‌افزارهای لازم و محاسباتی را برای رانندگی کاملاً خودکار دارند. دوباره می‌گویم: همه‌ی خودروهای تسلا که در حال حاضر تولید می‌شوند، همه‌ی پیش‌نیازهای رانندگی مستقل و خودمختار را دارند. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که نرم‌افزارها را بهبود دهید.

او همچنین گفت که مهم نیست که این اتومبیل‌ها ایمنی کمتری نسبت به خودروهای جدید داشته باشند، زیرا تسلا متوسط سطح ایمنی جاده‌ها را بهبود می‌دهد. چند هفته بعد او ویدیوی دیگری را منتشر کرد که در آن برآورده‌شدن اهداف تسلا را در سه مرحله خلاصه می‌کرد:

  • تکمیل ویژگی‌ها و قابلیت‌های فناوری خودروهای کاملاً خودران
  • ارتقای فناوری خودروها تا جایی که افراد بدون هیچ نگرانی‌ای سوار اتومبیل‌های بدون راننده شوند
  • قانع‌کردن رگولاتوری‌ها به اینکه گزینه‌ی قبل واقعیت دارد!

درحالی‌که سایر شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودروهای خودران برای اخذ مجوزهای لازم شهر به شهر پیش می‌روند و سعی می‌کنند با اثبات امنیت محصولات خود محدوده‌ی فعالیت خودروها را گسترش دهند، NBC اخیراً در گزارش خود افشا کرده که تسلا حتی ایالت‌های کالیفرنیا و نوادا که بیشترین کارمند را در استخدام خود دارد، مجوزی برای آزمایش این خودروها دریافت نکرده است.

تسلا هنوز مجوز تست روبوتاکسی‌ها در ایالت‌های آمریکا را دریافت نکرده است

ماه جولای، ماسک خطاب به سرمایه‌گذاران گفت هرکسی به کارایی و ارزش روبوتاکسی‌ها ایمان ندارد، نباید در جایگاه سرمایه‌گذار تسلا بنشیند. این در حالی است که اخیراً دپارتمان وسایل‌نقلیه‌ی موتوری کالیفرنیا، شکایتی را علیه تسلا تنظیم کرده و این شرکت را به تبلیغات نادرست سیستم‌های اتوپایلت و کاملاً خودکار متهم می‌کند.

این پرونده علاوه بر تصریح هزینه‌ی ماهیانه و پیش‌پرداخت خودروهای کاملاً خودران، به این مسئله می‌پردازد که هر دو نوع سیستم به رانندگانی نیاز دارند که پشت فرمان قرار بگیرند و کنترل هدایت خودرو و ترمز را در اختیار داشته باشند.

به‌نظر می‌رسید رونمایی از سایبرکب‌ها در اکتبر ۲۰۲۴، خیال سهام‌داران تسلا را تا حدودی آسوده‌تر کند، اما طی شب رویداد بزرگ شرکت برخی از آن‌ها نگرانی خود را از زمان‌بندی‌های نامشخص ماسک به رسانه‌ها اعلام کردند.

کپی لینک

کارشناسان و منتقدان چه می‌گویند؟

برخی از منتقدان می‌گویند امکان ندارد روبوتاکسی ایلان ماسک طبق جدول زمانی او تولید و عرضه شود. این گروه با اشاره به خودروهای وایمو که در هر هفته ۵۰ هزار سفر جاده‌ای انجام می‌دهند، سکوت تسلا دربرابر درخواست اطلاعات فنی خودروها را غیرقابل‌ قبول می‌دانند. از دیدگاه آن‌ها ماسک صرفاً به وعده‌های مبهم درمورد این اتومبیل ادامه می‌دهد.

ایلان ماسک در پاسخ منتقدان روی یک جمله تأکید می‌کند: اینکه تسلا از اساس یک شرکت هوش مصنوعی و رباتیک است نه شرکت خودروسازی سنتی. پس چرا او برای شفاف‌سازی موانعی که در مسیر اقدامات تسلا برای محقق کردن ایده‌ی قدیمی وجود دارد، تلاشی نمی‌کند؟

از طرف دیگر آکادمی‌های فناوری یادآوری می‌کنند که سیستم‌های تسلا به سطح ۵ خودمختاری، یعنی شرایطی که به هیچ‌گونه کنترل انسانی نیاز نداشته باشند، نرسیده‌اند. نشریه‌ی بررسی‌های فناوری MIT می‌نویسد:

پس از سال‌ها تحقیق و آزمایش تاکسی‌های رباتیک شرکت‌های مختلف در جاده‌ها، هنوز هم تولید انبوه این خودروها ریسک‌های سنگینی دارد. تا به امروز این خودروها فقط در محدوده‌های جغرافیایی دقیق و ازپیش‌تعیین‌شده حرکت می‌کنند و هرچند برخی از آن‌ها یک اپراتور انسانی روی صندلی جلوی خود ندارند، ولی همچنان به اپراتورهای راه دور نیاز دارند تا در مواقع اضطراری کنترل را به دست بگیرند.

رامانارایان واسودوان، دانشیار رباتیک و مهندسی مکانیک دانشگاه میشیگان نیز می‌گوید:

این سیستم‌ها هنوز برای عملکرد ایمن به نظارت انسانی از راه دور متکی هستند و برای همین آن‌ها را خودکار می‌نامیم نه خودمختار؛ اما همین نسخه از رانندگی خودکار هم بسیار گران‌تر و پرهزینه‌تر از تاکسی‌های سنتی است.
تسلا برای تولید ربوتاکسی‌ها پول مستقیم سرمایه‌گذاران را می‌سوزاند و طبیعی است که فشار بیشتری برای دریافت نتایج مطمئن‌تر به شرکت وارد شود. تعادل بین هزینه‌ها درآمدهای بالقوه زمانی حاصل می‌شود که روبوتاکسی‌های زیادی وارد جاده‌ها شوند و بتوانند با خدمات سوارهای اشتراکی مانند اوبر رقابتی واقعی داشته باشند.

باوجود چالش‌های قانونی، زیرساختی و اجتماعی متعدد، مراسم رونمایی سایبرکب و روبوون، نه‌تنها سطوح فناوری اتومبیل‌های خودران بلکه کل صنعت حمل‌ونقل را در آستانه‌ی تحولی عظیم قرار می‌دهد. ورود تاکسی‌های رباتیک تسلا به بازار حتی می‌تواند مدل خدمات تاکسی‌های سنتی را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد، اما گذار از این رونمایی تا عرضه‌ی واقعی چقدر زمان خواهد برد؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
ریلمی ۱۴ فایو‌جی رنگ نقره‌ای از نمای پشت در آب
گوشی ریلمی ۱۴ با تراشه اسنپدراگون و باتری پرظرفیت معرفی شد

گوشی Realme 14 با بدنه‌ای مقاوم، نمایشگر باکیفیت و پشتیبانی از فناوری 5G معرفی شد.

20
2 روز پیش
تولید تصویر ChatGPT به سبک استودیو جیبلی
همه چیز به سبک استودیو جیبلی؛ این تصاویر با ابزار جدید ChatGPT ساخته شده‌اند

هر گوشه از اینترنت را که نگاه کنید تصاویر انیمه‌ای به سبک استودیو جیبلی خواهید دید. ابزار تولید تصویر ChatGPT اینگونه خود را بر سر زبان‌ها انداخت.

48
یک روز پیش
بهترین گوشی های ۲۰۲۴
بهترین گوشی های موبایل بازار ایران [فروردین ۱۴۰۴]

در مقاله‌ی پیش‌ رو با در نظر گرفتن پارامترهای تأثیرگذار بر تجربه‌ی کاربر، بهترین گوشی‌های بازار ایران را در بازه‌های قیمتی مختلف معرفی می‌کنیم.

3688
43 دقیقه پیش
نمایی از ورودی فروشگاه جین‌وست
برند تولید لباس جین‌وست تمامی ۹۰ فروشگاه فیزیکی‌اش را در استرالیا تعطیل کرد

برند تولید پوشاک جین‌وست، تمام فروشگاه‌های فیزیکی‌اش را تعطیل و ۶۰۰ کارمند را اخراج می‌کند.

26
یک روز پیش
نمای سه چهارم جلو هدموس ۰۶
شاسی‌بلند جدید پژو با طراحی جذاب معرفی شد

شاسی‌بلند حاصل همکاری پژو سیتروئن و دانگ‌فنگ قصد دارد وارد بازار داغ خودروهای برقی چین شود.

33
2 روز پیش
یک هکر با هودی مشکی در حال هک کردن
بانک سپه ادعای هک شدن را تکذیب کرد [به‌روزرسانی: هکرها اطلاعات حساب شخصی مدیر روابط‌ عمومی بانک را منتشر کردند]

روابط عمومی بانک سپه ادعای هک شدن داده‌های این بانک را تکذیب کرد؛ با این حال گروه هکری گفته است قصد دارد داده‌های ۲۰ هزار مشتری را به‌زودی منتشر کند.

105
10 ساعت پیش
بی ام و XM 2023
شاسی‌بلند XM خریدار ندارد؛ تلاش بی‌ام‌و برای جذب مشتری با تخفیف‌های چشمگیر

ظاهراً فروش نه‌چندان مناسب شاسی‌بلند بی‌ام‌و XM باعث شده است خودروساز معروف برای فروش‌ این خودرو، تخفیف‌های سنگینی لحاظ کند.

60
یک روز پیش
تبلیغات
DN-DNShatel

نظرات

تبلیغات
D7-zoomitproduct
D7-B6Snappshop
آخرین ویدیوها
پخش از رسانه
آموزش کامل و جامع نصب ویندوز ۱۱ + پارتیشن‌بندی و ...
آموزش کامل و جامع نصب ویندوز ۱۱ + پارتیشن‌بندی و ...
00:38:14
LG QNED86 TV
بهترین انتخاب برای گیم و فیلم! بررسی تلویزیون ۸۶ اینچی ال‌جی
00:12:39
عکس ابزارهای ذخیره‌سازی فایل از قدیم تا جدید
سفر شگفت‌انگیز دنیای ذخیره‌سازی اطلاعات؛ از گذشته تا امروز!
00:14:56
عکس وان‌پلاس ۱۳ رنگ مشکی در دست
وان پلاس ۱۳؛ ارزشمندتر از گلکسی اس ۲۵ اولترا؟
00:16:13
عکس لوح نقره‌ای یوتیوب زومیت در ابعاد جدید
آنباکس لوح نقره‌ای یوتیوب زومیت به بهانه نوروز ۱۴۰۴
00:23:39
عکس یخچال MoodUp ال‌جی
این یخچال با روح و روانت بازی می‌کنه 🧊
00:05:48
بررسی هدفون سونی WF-1000XM5
بررسی هدفون توگوشی XM5 سونی
00:10:23
عکس گوشی ردمی نوت ۱۴ پرو و ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس
بررسی ردمی نوت ۱۴ پرو و ۱۴ پرو پلاس 5G
00:13:31
زومکست با مدیرعامل جاباما
گفتگو با مدیرعامل جاباما؛ فرصتی برای دیدن ناشناخته‌های ایران
00:38:48
دیگه گلس نخر در حال شکستن یک گلس
شیشه‌های ضد خش گوشی چطوری ساخته می‌شن؟
00:13:15
نگاه نزدیک به ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس و ردمی نوت ۱۴ پرو شیائومی
نگاه نزدیک به ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس و ردمی نوت ۱۴ پرو شیائومی
00:14:33
عکس بهزاد مرعشیان و امیر خاوران در کنار هم
سرویس تحقیقات بازار دیجی‌کالا چیه؟
00:30:05
موشک استارشیپ روی سکوی پرتاب در تاسیسات استاربیس
پخش زنده پرتاب آزمایشی هشتم موشک استارشیپ
02:00:00
عکس مهرداد با قطعات داخلی آل این وان gt624 گرین
بررسی آل این وان گرین مدل GT624
00:35:45
عکس گوشی پوکو X7 پرو در دست
بررسی گوشی پوکو X7 پرو
00:10:50
عکس مسعود یوسف‌نژاد در کنار بهزاد اکبری
عقب‌گرد اکوسیستم استارتاپی بر اثر فیلترینگ
00:36:29
عکس گوشی‌های پوکو ایکس ۶ پرو و داریا باند ۲ در کنار هم
مقایسه گوشی داریا باند ۲ با پوکو X6 Pro
00:11:29
عکس گلکسی اس ۲۵ اولترا و آیفون ۱۶ پرومکس در کنار هم و مقایسه دوربین
مقایسه دوربین گلکسی S25 اولترا و آیفون 16 پرو مکس
00:47:42
عکس ری‌برندینگ همراه اول و ساین جدید این اپراتور
مراسم ری‌برندینگ همراه اول؛ هویت جدید چه فرقی کرده؟
00:07:27
زومیت چطور بررسی می‌کنه؟
محصولات چطور تو زومیت بررسی می‌شن؟ 🔍📦
00:10:48
پشت پرده بزرگ‌ترین هک تاریخ کریپتو
پشت پرده بزرگ‌ترین هک تاریخ کریپتو
00:06:49
عکس مسعود یوسف نژاد و پشوتن پورپزشک درکنارهم و موضوع فیلترینگ اینستاگرام
شکست ۳ ساله فیلترینگ اینستاگرام؛ رشد ۳ برابری فروش ایرانی‌ها
00:32:59
آیفون ۱۶ ای و بی معنا
جایگزین آیفون اس ای معرفی شد؛ قلبی جدید با قیمت بالا 🔻
00:09:24
تصویر شادان با مکبوک و لوگو نرم افزارهایی که روی مک نصب می شوند و نمیشوند
قبل از خرید مک‌بوک این ویدیو رو ببین!
00:13:44
عکس بهزاد با میکروفون زومیت در دست و ماشین لباس‌شویی پاکشوما
برند پاکشوما در تولد ۵۰ سالگی خودش، ری‌برند شد
00:12:44
نسل دوم انحصار؟ 📦 آنباکس داریا باند ۲
نسل دوم انحصار؟ 📦 آنباکس داریا باند ۲
00:17:09
عکس آقای مصحفی با دو تا ماه در دست و زمین در پشت سر او
چی می‌شد اگه زمین ۲ تا ماه داشت؟
00:06:23
آموزش نصب لینوکس روی اندروید
آموزش نصب لینوکس روی گوشی‌های اندروید
00:30:39
عکس گوشی گلکسی اس ۲۵ و اس ۲۵ پلاس در کنار هم
بررسی گلکسی اس ۲۵ و اس ۲۵ پلاس
00:13:47
هوش مصنوعی سامسونگ
بررسی قابلیت‌های هوش مصنوعی سامسونگ در اس ۲۵
00:20:23
آینده تکنولوژی با ترامپ چطور خواهد شد؟
ترامپ با آینده تکنولوژی چی کار می‌کنه؟
01:14:29
عکس کاور خبرنگار زومیت و مدیرعامل زرپاد
قبل از خرید طلای آنلاین این ویدیو رو تماشا کنید!
00:01:12
همه چیز درباره دیپ سیک
دیپ سیک؛ انقلاب هوش مصنوعی از چین 🇨🇳⚡💻
00:23:37
بررسی گلکسی اس ۲۵ اولترا سامسونگ
بررسی گلکسی اس ۲۵ اولترا سامسونگ؛ چاقوی کند سامسونگ 🔪🔥
00:19:41
گوشی اشتراکی
گوشی اشتراکی؟! دیگه گوشیت مال خودت نیست! 😳📱
00:09:55
عکس پلتفرم ابرآمد در رویداد ابری‌گپ
گزارش زومیت از رویداد «ابری‌گپ»
00:08:39
عکس امیرمحمد سلیمانی و میکروفون زومیت در دستانش
پشت صحنه اولین دورهمی حضوری زومیت
00:16:35
چیزایی که سامسونگ توی رویداد آنپکد بهتون نگفت!
چیزایی که سامسونگ توی رویداد آنپکد بهتون نگفت!
00:07:56
اولین گردهمایی زومیت و پوشش زنده‌ی رویداد آنپکد سامسونگ
نسخه آفلاین پوشش زنده دورهمی زومیت
03:04:03
عکس سری گلکسی اس ۲۵ سامسونگ در دست بهزاد
نگاه نزدیک زومیت به خانواده گلکسی اس ۲۵
00:08:52
۴ مرد جوان در کاور مراسم رونمایی گلکسی اس ۲۵
پوشش زنده دورهمی زومیت؛ مراسم معرفی سری گلکسی اس ۲۵ سامسونگ
03:00:00
انتظارات از رویداد معرفی گلکسی اس ۲۵ سامسونگ و دورهمی زومیت
انتظارات از رویداد معرفی سری اس ۲۵ سامسونگ و دورهمی زومیت
00:11:31
عکس بهزاد در ماشین پرنده و لوگو CES
۱۰ فناوری برتر امسال که آینده رو تغییر می‌دن
00:11:52
کاور دورهمی زومیت
اولین دورهمی حضوری زومیت؛ گردهمایی بزرگ عاشقان فناوری 🎉
00:01:04
انتظارات زومیت از دوربین گلکسی اس ۲۵ اولترا سامسونگ
گلکسی اس ۲۵ اولترا تو راهه؛ از دوربین این گوشی چی می‌دونیم؟
00:09:51
عکس بهزاد و هادی با جعبه‌های دیجی‌کالا و لوگوی بیسوس
آنباکس ۴۰ میلیونی کالاهای متنوع بیسوس
01:13:38
کامپیوترهای کوانتومی و جهان های موازی
همه چیز درباره کامپیوترهای کوانتومی
00:13:43
عکس کاور دیجی پی
گزارش غرفه‌ی دیجی‌پی در نمایشگاه بین‌المللی ریتیل شو تهران
00:08:40
گلکسی اس ۲۴ اولترا نه، اس ۲۵ اولترا خوبه
اس۲۴ اولترا نخر؛ اس۲۵ اولترا داره میاد!!! 🤯
00:08:54
کیس خوب چه ویژگی‌هایی داره؟
قبل از خرید کیس کامپیوتر به این نکات توجه کنید ⚠️
00:07:56
coming soon...

مقایسه قیمت و مشخصات 🛒

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A36 سامسونگ ارغوانی / Samsung Galaxy A36پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A36 سامسونگ ارغوانی / Samsung Galaxy A36
4
گلکسی A36 سامسونگ

از30,740,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A56 سامسونگ زیتونی / Samsung Galaxy A56پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A56 سامسونگ زیتونی / Samsung Galaxy A56
3.8
گلکسی A56 سامسونگ

از35,500,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X7 شیائومی مشکی و زرد / Xiaomi Poco X7پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X7 شیائومی مشکی و زرد / Xiaomi Poco X7
3.7
پوکو X7 شیائومی

از27,100,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X7 پرو شیائومی مشکی و زرد / Xiaomi Poco X7 Proپنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X7 پرو شیائومی مشکی و زرد / Xiaomi Poco X7 Pro
4.7
پوکو X7 پرو شیائومی

از29,900,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی اس 25 سامسونگ سرمه ای / Samsung Galaxy S25پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی اس 25 سامسونگ سرمه ای / Samsung Galaxy S25
4.4
گلکسی اس 25 سامسونگ

از76,499,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 اپل آبی / Apple iPhone 16پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 اپل آبی / Apple iPhone 16
3.5
آیفون 16 اپل

از86,800,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو مکس اپل مشکی / Apple iPhone 16 Pro Maxپنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو مکس اپل مشکی / Apple iPhone 16 Pro Max
3.8
آیفون 16 پرو مکس اپل

از170,386,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو اپل بژ / Apple iPhone 16 Proپنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو اپل بژ / Apple iPhone 16 Pro
4.4
آیفون 16 پرو اپل

از159,781,000تومان

کنسول بازی پلی استیشن 5 پرو سونی / Sony PlayStation 5 Proکنسول بازی پلی استیشن 5 پرو سونی / Sony PlayStation 5 Pro
4
اپل ایرپادز 4 به همراه کیساپل ایرپادز 4 به همراه کیس
3
اپل ایرپاد 4

از13,050,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A55 سامسونگ آبی روشن / Samsung Galaxy A55پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A55 سامسونگ آبی روشن / Samsung Galaxy A55
4.2
گلکسی A55 سامسونگ

از27,391,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A15 سامسونگ سرمه ای تیره / Samsung Galaxy A15پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A15 سامسونگ سرمه ای تیره / Samsung Galaxy A15
4.4
گلکسی A15 سامسونگ

از12,500,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco X6 Proپنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco X6 Pro
4.3
پوکو X6 پرو شیائومی

از27,999,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 شیائومی سفید / Xiaomi Poco X6پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 شیائومی سفید / Xiaomi Poco X6
4
پوکو X6 شیائومی

از27,999,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو F6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco F6 Proپنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو F6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco F6 Pro
4.5
پوکو F6 پرو شیائومی

از42,595,500تومان

گوشی موبایل گلکسی زد فولد 6 سامسونگ صورتی / Samsung Galaxy Z Fold6گوشی موبایل گلکسی زد فولد 6 سامسونگ صورتی / Samsung Galaxy Z Fold6
4.1
پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A35 سامسونگ بنفش روشن / Samsung Galaxy A35پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A35 سامسونگ بنفش روشن / Samsung Galaxy A35
4.3
گلکسی A35 سامسونگ

از23,771,000تومان

پنل جلو و پشت تبلت آیپد پرو 13 اپل نسخه 2024 مشکی / Apple iPad Pro 13 2024پنل جلو و پشت تبلت آیپد پرو 13 اپل نسخه 2024 مشکی / Apple iPad Pro 13 2024
3.8
موبایل آیفون 13 اپل / Apple iPhone 13موبایل آیفون 13 اپل / Apple iPhone 13
4.1
آیفون 13 اپل

از55,487,000تومان

گوشی موبایل ردمی نوت 13 پرو شیائومی / Xiaomi Redmi Note 13 Pro سفیدگوشی موبایل ردمی نوت 13 پرو شیائومی / Xiaomi Redmi Note 13 Pro سفید
4.5
پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی اس 24 سامسونگ زرد / Samsung Galaxy S24پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی اس 24 سامسونگ زرد / Samsung Galaxy S24
4.4
گلکسی اس 24 سامسونگ

از93,733,300تومان

موبایل آیفون 13 پرو مکس اپل آبی / APPLE IPHONE 13 PRO MAX Sierra blueموبایل آیفون 13 پرو مکس اپل آبی / APPLE IPHONE 13 PRO MAX Sierra blue
3.5
آیفون 13 پرو مکس اپل

از80,630,000تومان

گوشی موبایل آیفون 13 پرو اپل / Apple iPhone 13 Pro آبیگوشی موبایل آیفون 13 پرو اپل / Apple iPhone 13 Pro آبی
4
آیفون 13 پرو اپل

از73,000,000تومان

گوشی گلکسی A34 سامسونگ / Samsung Galaxy A34 نقره ایگوشی گلکسی A34 سامسونگ / Samsung Galaxy A34 نقره ای
4.3
گلکسی A34 سامسونگ

از21,999,000تومان

کنسول  Sony PlayStation 5 1TB در حالت ایستاده / پلی استیشن 5 سونی 1 ترابایتکنسول  Sony PlayStation 5 1TB در حالت ایستاده / پلی استیشن 5 سونی 1 ترابایت
4.4
پلی استیشن 5 سونی

از38,500,000تومان

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات