کانادا تعرفه سنگین ۱۰۰ درصدی روی واردات خودروهای برقی چینی اعمال می‌کند

دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۲
مطالعه 2 دقیقه
خودروی BYD Sea Lion
کانادا برای حمایت از صنعت خودروسازی خود، تعرفه‌ی سنگین ۱۰۰ درصدی روی واردات خودروهای برقی چینی اعمال می‌کند.
تبلیغات

بنابر گزارشی از CBC، کانادا به‌تازگی اعلام کرده است که از اول اکتبر ۲۰۲۴ (اواسط مهر ۱۴۰۳)، تعرفه‌ای ۱۰۰ درصدی بر خودروهای الکتریکی وارداتی از چین اعمال خواهد کرد. این تصمیم پس از اقدام مشابه ایالات متحده در اوایل سال جاری اتخاذ شده است. دولت کانادا هدف از این اقدام را حمایت از صنعت داخلی خودروهای الکتریکی خود دربرابر رقابت ناعادلانه ناشی‌ از یارانه‌های دولتی چین عنوان کرده است.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «به‌دلیل سخت‌کوشی صدهاهزار نفر کارگر کانادایی مشغول در صنعت تولید خودرو، به‌دنبال وضع قوانینی برای تبدیل‌شدن بخش خودروسازی کانادا به رهبر جهانی در ساخت خودروهای فردا هستیم. بااین‌حال، بازیگرانی بزرگی مانند چین با ایجاد مزیت ناعادلانه در صنعت خودرو، امنیت صنایع مهم ما را به‌خطر انداخته‌اند؛ بنابر‌این، به‌دنبال اقدامات فوری به‌منظور تغییر شرایط حاضر صنعت خودروسازی خود هستیم.»

این تعرفه‌ی جدید می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر بازار خودروهای الکتریکی بگذارد. از یک سو، ممکن است قیمت خودروهای الکتریکی چینی در بازار کانادا به‌شدت افزایش یابد که این امر می‌تواند تقاضا برای این خودروها را کاهش دهد. از سوی دیگر، این اقدام می‌تواند فرصتی برای تولیدکنندگان کانادایی و سایر کشورها فراهم کند تا سهم بیشتری از بازار کانادا را به‌دست آورند.

یکی از دلایل اصلی این تصمیم، نگرانی‌های مربوط به یارانه‌های دولتی چین است که به تولیدکنندگان چینی اجازه می‌دهد تا خودروهای خود را با قیمت‌های ارزان‌تری به بازارهای خارجی عرضه کنند. این یارانه‌ها به‌عنوان مزیتی ناعادلانه تلقی می‌شوند که می‌تواند به‌ضرر تولیدکنندگان داخلی در کشورهای دیگر تمام شود.

قانون مالیات ۱۰۰ درصدی مازاد بر کامیون‌ها و اتوبوس‌ها و ون‌های برقی و نیز برخی از مدل‌های هیبریدی اعمال می‌شود. کانادا از ۱۵ اکتبر تعرفه‌ی ۲۵ درصدی بر فولاد و آلومینیوم چین را نیز اعمال خواهد کرد. با این شرایط، اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی بر واردات خودروی چینی، تصمیمی چندوجهی با پیامدهای گسترده است. این تصمیم نه‌‌تنها بر صنعت خودروسازی و محیط‌زیست، بلکه بر اقتصاد و سیاست و روابط بین‌الملل کانادا نیز تأثیرگذار خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات