استونمارتین ونکویش ۲۰۲۵ معرفی شد؛ موتور ۱۲ سیلندر ۸۲۴ اسببخار، بدنه خیرهکننده فیبرکربن
استون مارتین سرانجام از مدل ۲۰۲۵ خودرو Vanquish پرده برداشت؛ جانشین DBS با موتور ۵٫۲ لیتری ۱۲ سیلندر تویین توربو ۸۲۴ اسب بخاری با ۱۰۰۰ نیوتنمتر گشتاور و طراحی چشمنواز سالانه به تعداد ۱۰۰۰ دستگاه تولید خواهد شد.
نسل جدید ونکویش پس از ۶ سال بازگشته؛ کوپهای بزرگ، قدرتمند و لوکس که به میراث اصلی این مدل یعنی موتور باشکوه ۱۲ سیلندر وفادار مانده است و با طراحی چشمنوازش در عین آیرودینامیک بودن، شاخصههای طراحی استون مارتین را بهنمایش میگذارد. موتور ونکویش به ازای هر لیتر حجم، ۱۶۰ اسب بخار قدرت ارائه میدهد.
استون مارتین میگوید در طراحی ونکویش جدید از خودروهای مسابقهای قدیمی و مدرن خود الهام گرفته است.
در مقایسه با DB12، ونکویش بلندتر، عریضتر و کوتاهتر و فاصلهی محوریاش حدود هفت سانتیمتر بلندتر است. جلوپنجرهی بزرگ به خنکماندن پیشرانهی V12 کمک میکند و سقف پانورامایی که برای اولین بار در این مدل میبینیم، تجربهی لذتبخشی را از رانندگی فراهم میکند.
استون مارتین برای افزایش همزمان قدرت و گشتاور و در عین حال رعایت مقررات سختگیرانهی آلایندگی، موتور ونکویش را به بلوکهای جدید، سرسیلندرها، میللنگ، شاتون، توربوشارژر، انژکتور و شمعهای جدیدی مجهز کرده است تا تفاوتهای چشمگیری با نسل قبلی موتور V12 استون مارتین داشته باشد. این موتور از توربوشارژرهایی با ۱۵ درصد دورِ بیشتر و انژکتورهایی با ۱۰ درصد جریان سوخت بالاتر بهره میبرد.
مانند DBS Superleggera، ونکویش با گیربکس هشتسرعتهی خودکار نصبشده در عقب همراه میشود و مانند ونتیج و DB12 جدید، از دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی بهره میبرد. موتور ونکویش دارای ویژگی جدیدی به نام Boost Reserve است تا وقتی راننده درخواست قدرت بیشتری میکند، در کسری از ثانیه حداکثر قدرت تولید شود. این کار با هماهنگ کردن دقیق دریچهی گاز و کنترل الکترونیکی انجام میشود. مهندسان استون مارتین با هماهنگی دقیق اجزای مختلف موتور، توانستهاند به ترکیبی از شتاب بالا و سرعت نهایی ۳۴۵ کیلومتربرساعت و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت ۳٫۲ ثانیهای دست یابند.
بخش عمدهای از بدنهی ونکویش از فیبر کربن ساخته شده است که وزن خشک را به ۱۷۷۴ کیلوگرم میرساند. سیستم تعلیق دو جناقی در جلو و چند اتصالی (مولتی لینک) در عقب به همان چیزی شباهت دارد که پیشتر در DB12 و ونتیج دیده بودیم.
در داخل کابین از متریالهای باکیفیت بالا استفاده شده است. صندلیهای خودرو اسپرتپلاس نام دارند؛ اما نمونههای فیبرکربنی نیز قابل سفارش خواهد بود.
قسمت عقب کابین برای قرار دادن چمدانهای سفارشی Schedoni طراحی شده است.
روی داشبورد صفحهنمایش ۱۰٫۲۵ اینچی مخصوص راننده در کنار نمایشگر ۱۰٫۲۵ اینچی سیستم اطلاعاتسرگرمی دیده میشود. از طریق سرویس Q by Aston Martin، امکان سفارشیسازی کامل خودرو با آپشنهای گوناگون برای تودوزی، رنگ، تریم و موارد اینچنینی وجود خواهد داشت.
چراغهای جلو و عقب LED، رینگهای ۲۱ اینچی، لاستیکهای سفارشی پیرلی P Zero، ترمزهای کربن سرامیکی، دستگیرههای در جمعشونده و آینههای جانبی بدون قاب که برای بهبود دید و آیرودینامیک طراحی شدهاند، از دیگر شاخصههای طراحی ونکویش جدید هستند.
در قسمت عقب دیفیوزری به عرض کل خودرو و سیستم اگزوز جدیدی که صدای پیشرانه را تقویت میکند، به چشم میخورد. افزونبراین، سیستم اگزوز تیتانیومی قابل سفارش خواهد بود که وزن خودرو را کمتر میکند.
قیمت خودرو جدید استون مارتین ونکویش از ۴۲۰ هزار دلار آغاز میشود.
نظرات