برنامه BYD برای جهانی‌شدن، در ژاپن با چالش‌هایی جدی روبه‌رو است

شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
خودرو BYD Qin L DM-i هیبریدی از نمای سه چهارم جلو
کاهش‌ یارانه‌ها، بدبینی مردم و رقیبی قدرتمند مانند تسلا، رشد بی‌وای‌دی در بازار خودروهای الکتریکی ژاپن را دچار مشکل کرده است.
تبلیغات

شرکت خودروسازی چینی بی‌وای‌دی (BYD) برای کسب جایگاه خود در بازار خودروهای برقی (EV) ژاپن تلاش می‌کند؛ با‌این‌حال، در بازاری که تنها کمی بیش از یک درصد از ۱٫۴۷ میلیون خودرو سواری فروخته‌شده در هفت ماه اول سال ۲۰۲۴ خودروهای برقی بوده‌اند، این غول خودروسازی در ژاپن با چالش‌های جدی روبه‌رو است.

به‌گزارش رویترز، بی‌وای‌دی که به بزرگ‌ترین سازنده‌ی خودروهای الکتریکی چین تبدیل شده، استراتژی چندجانبه‌ای را برای افزایش فروش خود در یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودرو در جهان به کار گرفته است.

بی‌وای‌دی افزون‌بر نصب ایستگاه‌های شارژ بیشتر و افزایش کمپین‌های بازاریابی، مشوق‌های خرید به مشتریان ارائه می‌دهد؛‌ با‌این‌همه، تقاضای ضعیف برای خودروهای الکتریکی در ژاپن و تغییرات اخیر در محاسبات یارانه‌های دولتی، این بازار را برای خودروسازان خارجی چالش‌برانگیز کرده است.

آسوکی توفوکوجی، رئیس بی‌وای‌دی ژاپن، به چالش‌ها اذعان دارد: «برخی از مردم در ژاپن به‌شدت از محصولات چینی بیزارند، بنابراین تلاش برای تحمیل خود به آن‌ها کار عاقلانه‌ای نیست.» در عوض، او تلاش می‌کند مصرف‌کنندگان را با «مقرون‌به‌صرفه بودن و عملکرد» بی‌وای‌دی جذب کند.

یکی از چالش‌های پیش‌ روی بی‌وای‌دی، اعتماد نداشتن مشتریان ژاپنی به محصولات ساخت چین است

برای جلب توجه مصرف‌کنندگان ژاپنی، بی‌وای‌دی کمپین‌های تبلیغاتی متعددی راه‌اندازی کرده است، از جمله تخفیف‌هایی برای مدل‌های جدید خود و تبلیغات تلویزیونی با حضور بازیگری مشهور. این تلاش‌ها، هزینه‌های بازاریابی شرکت چینی را افزایش می‌دهد.

از زمان افتتاح اولین نمایشگاه خود در ژاپن در فوریه‌ی ۲۰۲۳ (بهمن و اسفند ۱۴۰۱)، بی‌وای‌دی بیش از ۲۵۰۰ خودرو فروخته و تعداد نمایشگاه‌هایش را به بیش از ۳۰ نمایشگاه گسترش داده است.

با‌ وجود کم بودن ارقام فروش بی‌وای‌دی، این ارقام با با برخی بازیگران اصلی بازار قابل مقایسه‌اند. تویوتا، غول خودروسازی ژاپن، تنها کمی بیش از ۴۲۰۰ خودرو الکتریکی در این کشور فروخته است و در همین حین تسلا با فروش نزدیک به ۱۷ هزار خودرو تا پایان مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲)، حضور قوی‌تری در ژاپن دارد.

بی‌وای‌دی در ژاپن با چالش‌های مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کند، از جمله شک و تردید مصرف‌کنندگان نسبت به محصولات ساخت چین و رابطه‌ی پیچیده تاریخی بین دو کشور. این احساسات در نظرات مشتریان بالقوه‌ای مانند یوکیهیرو اوباتا، مرد ۵۸ ساله‌ای که به نمایشگاه بی‌وای‌دی در یوکوهاما رفته بود، نمایان است: «خودروها عالی هستند، اما فکر نمی‌کنم در ژاپن فروش داشته باشند. ژاپنی‌ها معتقدند که کالاهای ساخت ژاپن نسبت به چینی و کره‌ای برتر هستند. ما نمی‌توانیم باور کنیم که محصولات چینی کیفیت بالاتری داشته باشند.»

خودرو BYD Seal 2025 از نمای جلو و بالا
خودرو BYD Seal 2025
BYD

به‌عنوان چالشی دیگر، بازنگری اخیر دولت ژاپن در یارانه‌های خودروهای برقی نیز تأثیر منفی بر فروش بی‌وای‌دی داشته است. طرح جدید، عواملی مانند تعداد شارژرهای سریع نصب‌شده توسط تولیدکنندگان را در نظر می‌گیرد، موضوعی که باعث شد یارانه‌ها‌ی تخصیص داده‌‌شده برای مدل‌های بی‌وای‌دی کاهش یابد.

به‌ عنوان‌ مثال، یارانه‌ی خودرو شاسی‌بلند Atto 3 بی‌وای‌دی، که قیمت آن ۴٫۵ میلیون ین (۳۰٬۹۹۶ دلار) است، تقریباً به نصف کاهش یافته و از ۶۵۰ هزار ین به ۳۵۰ هزار ین می‌رسد.

به‌طور مشابه، یارانه‌ی خودرو سدان Seal، که نسخه‌ی دیفرانسیل عقب آن با قیمت ۵٫۲۸ میلیون ین عرضه می‌شود، اکنون ۴۵۰ هزار ین است. خودرو Dolphin، که با قیمت ۳٫۶۳ میلیون ین به فروش می‌رسد نیز یارانه‌ی ۳۵۰ هزار ینی را شامل می‌شود.

بازنگری‌های اخیر ژاپن، یارانه‌های دریافتی خودروهای بی‌وای‌دی را کاهش داده است

یکی از مقامات وزارت صنعت ژاپن اظهار داشت که هدف از تغییر یارانه‌ها ایجاد محیطی بوده است که در آن، خودروهای الکتریکی به شکل پایدار و «به سبک ژاپنی» استفاده شوند.

این تغییر نه‌تنها بی‌وای‌دی، بلکه سایر خودروسازان خارجی مانند مرسدس، فولکس‌واگن، پژو، ولوو، هیوندای و حتی سوباروی ژاپن را نیز تحت تأثیر قرار داد؛ البته نیسان، تویوتا و تسلا نه‌تنها یارانه‌های خود را حفظ کردند، بلکه در برخی موارد شاهد افزایش آن‌ها نیز بوده‌اند.

توفوکوجی اعتراف کرد که کاهش یارانه‌ها فروش را هم کاهش داده است؛ بنابراین در پاسخ، بی‌وای‌دی استراتژی خود را تطبیق می‌دهد. این شرکت برنامه دارد تا با نصب شارژرهای سریع در ۱۰۰ نقطه تا پایان سال آینده، میزان یارانه‌های دریافتی خود را افزایش دهد. بی‌وای‌دی همچنین برای جذب مشتریان، مشوق‌های مالی‌ای مانند وام‌های بدون بهره و بازپرداخت نقدی برای شارژرهای خانگی را ارائه می‌دهد.

با وجود چالش‌های اشاره‌شده، برندهای خودرو خارجی، از جمله بی‌وای‌دی، در هفت ماه اول سال جاری، تقریباً ۷۰٪ از فروش خودروهای برقی در ژاپن را به خود اختصاص داده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که هنوز فرصت‌های رشد قابل توجهی در بازار خودروهای برقی کشور مذکور وجود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات