ابرخودرو مفهومی «تئوری ۱» رونمایی شد؛ تندوتیز، تهاجمی و بسیار مدرن

چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰
مطالعه 8 دقیقه
لوتوس تئوری ۱ از نمای سه‌چهارم جلو  در سالنی در لندن
لوتوس از کانسپت Theory 1، با هدف نشان دادن توانایی‌ها و تعهد این شرکت به ساخت خودروهای الکتریکی سبک‌وزن رونمایی کرد.
تبلیغات

لوتوس از جدیدترین ابرخودرو کانسپت خود به نام «تئوری ۱»، با هدف به‌تصویر کشیدن دیدگاه این شرکت درباره‌ی آینده‌ی خودروهای الکتریکیِ عملکرد بالا، رونمایی کرد. این رونمایی را می‌توان گامی مهم در تعهد لوتوس به گذار کامل به خودروهای الکتریکی، در عین وفادار ماندن به فلسفه‌ی ساخت خودروهای سبک وزن، دانست.

نمایی از بخش پشتی لوتوس تئوری ۱ با درهای باز در سالنی در لندن
کانسپت لوتوس تئوری ۱ در لندن

کانسپت تئوری ۱ با طراحی چشمگیر و درهایی که به سمت بالا و معکوس باز می‌شوند، ظاهری اسپرت و تهاجمی دارد. در راستای سنت لوتوس در زمینه‌ی ساخت خودروهای سبک وزن، وزن هدف این خودرو کمتر از ۱٬۵۸۸ کیلوگرم است؛ به‌طور قابل‌توجهی سبک‌تر از مدل‌های اخیر لوتوس مانند الترا (Eltere).

لوتوس تئوری ۱ از نمای سه‌چهارم جلو با در باز  در سالنی در لندن
کانسپت لوتوس تئوری ۱ در لندن

براساس بیانیه‌ی خبری لوتوس، وظیفه‌ی تأمین نیروی تئوری ۱ بر عهده‌ی یک پک باتری کوچک ۷۰ کیلووات ساعتی است که با هدف پایین نگه‌داشتن وزن خودرو انتخاب شده است؛ اما هنوز هم تا برد تقریبی ۴۱۸ کیلومتر دوام می‌آورد. پیشرانه چهارچرخ محرک این خودرو ۹۸۷ اسب بخار قدرت دارد و می‌تواند در کمتر از ۲٫۵ ثانیه، صفر تا ۱۰۰ کیلومتر‌درساعت را پُر کند.

تایر و بخش پشتی لوتوس تئوری ۱  در سالنی در لندن
کانسپت لوتوس تئوری ۱ در لندن

طراحی بیرونی تئوری ۱، به‌ویژه در بخش عقب، چشم‌گیر است. چراغ‌های عقبِ فوق‌العاده نازک، اسپویلر بلندِ جمع‌شونده و دیفیوزر بزرگ، ظاهری منحصربه‌فرد، تهاجمی و تند‌وتیز و بسیار مدرن به کانسپت جدید لوتوس می‌بخشند که تاکنون در هیچ خودرو دیگری ندیده‌ایم.

نمای داشبرد و فرمان لوتوس تئوری ۱ در سالنی در لندن
کانسپت لوتوس تئوری ۱ در لندن

در داخل خودرو، تئوری ۱ از چیدمان غیرمتعارفی بهره می‌برد. ساختار اصلی خودرو از یک شاسی فیبرکربنی بزرگ ساخته شده و صندلی راننده در مرکز آن قرار دارد. دو صندلی جداگانه نیز در ردیف دوم برای سرنشینان در نظر گرفته شده است. این پیکربندی علاوه‌بر پایین‌ نگه‌داشتن وزن، به بهینه‌سازی فضا کمک می‌کند.

نمای صندلی راننده و سرنشینان لوتوس تئوری ۱ در سالنی در لندن
کانسپت لوتوس تئوری ۱ در لندن
نمای صندلی راننده و سرنشینان لوتوس تئوری ۱ در سالنی در لندن
کانسپت لوتوس تئوری ۱ در لندن

سرتاسر تئوری ۱ پُر از فناوری‌های پیشرفته است. آینه‌های جانبی با دو هدآپ دیسپلی که ورودی خود را از دوربین‌های روی بدنه‌ی خودرو می‌گیرند، جایگزین شده‌اند. هر سه صندلی این خودرو مفهومی دارای بلندگوهای استریو از شرکت KEF است.

نمایی از پشتی صندلی راننده‌ی لوتوس تئوری ۱ دارای پادهای بادشونده
رندری از هِد رِست صندلی راننده‌ی کانسپت لوتوس تئوری ۱
دوربین خارجی لوتوس تئوری ۱
کانسپت لوتوس تئوری ۱ در لندن

صندلی‌‌ راننده‌ی کانسپت لوتوس از یک قابلیت نوآورانه که توسط شرکت MotorSkins توسعه پیدا کرده، بهره می‌برد. این ویژگی شامل بالشتک یا پادهای بادی است که در پارچه‌ی صندلی تعبیه شده‌اند و می‌توانند افزون بر ماساژ دادن راننده، به راننده بازخورد لمسی بدهند. مثلاً، وقتی خودرویی از پشت به تئوری ۱ نزدیک می‌شود، متورم شدن این پادها، احساسی شبیه به ضربه روی شانه‌ را برای راننده تداعی می‌کنند.

هد رِست یا پشتی صندلی راننده‌ی لوتوس تئوری ۱
رندر کانسپت لوتوس تئوری ۱
صفحه‌نمایش روی داشبورد لوتوس تئوری ۱
رندر کانسپت لوتوس تئوری ۱

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های داخلی، استفاده از پادهای بادی به‌عنوان «دکمه‌های ناپدیدشونده» در کابین است؛ در این حالت، دکمه‌ها تنها زمانی ظاهر می‌شوند که لازم باشند و بدین ترتیب به شلوغ نشدن فضای داخلی کمک می‌کنند. به عنوان مثال، هنگام دریافت تماس ورودی، دکمه‌ای برای پاسخ دادن به آن ظاهر می‌شود.

خودرو لوتوس تئوری ۱ از نمای سه‌چهارم جلو
رندر کانسپت لوتوس تئوری ۱
چرخ لوتوس تئوری ۱ از نمای نزدیک در سالنی در لندن
کانسپت لوتوس تئوری ۱ در لندن
نمایی از داشبورد و فرمان لوتوس تئوری ۱
رندر کانسپت لوتوس تئوری ۱
نمایی از داخل کابین لوتوس تئوری ۱
رندر کانسپت لوتوس تئوری ۱
نمای نزدیک از صندلی راننده‌ی لوتوس تئوری ۱ در سالنی در لندن
کانسپت لوتوس تئوری ۱ در لندن
سپر و چرخ جلوی لوتوس تئوری ۱
رندر کانسپت لوتوس تئوری ۱
لوتوس تئوری ۱ از نمای سه‌چهارم پشت بالا
رندر کانسپت لوتوس تئوری ۱
لوتوس تئوری ۱ از نمای جانبی
رندر کانسپت لوتوس تئوری ۱
لوتوس تئوری ۱ از نمای سه‌چهارم پشت
رندر کانسپت لوتوس تئوری ۱
لوتوس تئوری ۱ از نمای سه‌چهارم جلو با درهای باز
رندر کانسپت لوتوس تئوری ۱

لوتوس تأکید کرده که تئوری ۱ تنها کانسپتی با هدف ارائه‌ی بستری برای نشان دادن توانایی‌های تیم تحقیق‌وتوسعه‌ی این شرکت است و شاید هیچ‌گاه روی واقعیت را به خود نبیند؛ با‌این‌حال، لوتوس می‌گوید که از فناوری‌ و نورآوری‌های به‌کار گرفته شده در این مدل در خودروهای الکتریکی و اسپرت آتی خود استفاده خواهد کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات