کیا پراید ۳۰ ساله را از موزه بیرون کشید و برقی کرد

سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
نمای سه‌چهارم جلو خودرو کیا پراید برقی
کیا به‌مناسبت سالگرد ۸۰ سالگی تأسیس خود، یکی از پرشمارترین خودروهای بازار ایران را برقی کرد.
تبلیغات

خودروساز کیا در سال ۲۰۲۴ هشتاد ساله می‌شود و برای جشن گرفتن این سالگرد، یکی از خاطره‌انگیزترین و پرشمارترین خودروهای بازار ایران را مدرن می‌کند. شعبه‌ی بریتانیای کیا یک پراید LX مدل ۱۹۹۳ را از موزه‌ی خود بیرون آورده و با حفظ گیربکس پنج سرعته‌ی دستی، موتور ۱٫۳ لیتری آن را با یک باتری و دو موتور برقی جایگزین کرده است.

نمای سه‌چهارم عقب خودرو کیا پراید برقی
Kia

مدل برقی پراید، دو باتری ۱۰ کیلووات‌ساعتی یکی زیر کاپوت و دیگری زیر صندوق عقب دارد که حدود ۲۰ کیلوگرم به وزن خودرو اضافه می‌کند؛ اما توزیع وزن را بهبود می‌بخشد. موتور برقی از طریق گیربکس پنج سرعته‌ای که توسط شرکت Electrogenic برای تطبیق با توان بالاتر، اصلاح شده، چرخ‌های جلو را به حرکت در می‌آورد. در این گیربکس از یک کلاچ با عملکرد بالا استفاده شده است.

به‌نوشته‌ی موتوروان، پراید برقی سه حالت رانندگی به نام‌های Eco و Sport و Auto دارد. حالت Eco حداکثر دامنه‌ی حرکتی ۱۹۳ کیلومتری را برای خودرو فراهم می‌کند. کیا این حالت را طراحی کرده است تا ویژگی‌های رانندگی با مدل بنزینی پراید را تقلید کند و توان خروجی را به ۶۰ اسب بخار و ۱۱۷ نیوتن‌متر گشتاور برساند. پراید برقی می‌تواند در حدود ۱۱٫۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد.

نمای سه‌چهارم جلو خودرو کیا پراید برقی
نمای جانبی خودرو کیا پراید برقی
موتور برقی خودرو کیا پراید

حالت اسپرت، با آزاد کردن تمام توان خودرو، قدرت و گشتاور را به‌ترتیب به ۱۰۷ اسب بخار و ۲۴۳ نیوتن‌متر می‌رساند که افزایشی ۷۷٫۷ درصدی در قدرت و ۹۹٫۲ درصدی در گشتاور محسوب می‌شود. حالت اسپرت به هاچ‌بک جمع‌وجور کیا کمک می‌کند تا در مدت حدود هشت ثانیه، به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد.

خودرو کیا پراید درحال شارژ
Kia

برای فعال‌کردن حالت Auto، راننده باید گیربکس را روی دنده‌ی ۳ قرار داده و سپس حالت رانندگی را تغییر دهد. در این حالت، پراید به خودرویی برقی‌ با حس رانندگی سنتی‌تر تبدیل می‌شود و انرژی حاصل از ترمزگیری برای شارژ باتری‌ها مجدداً استفاده خواهد شد. در حالت Auto خروجی قدرت به ۷۵ درصد توان کلی محدود می‌شود و حداکثر سرعت خودرو به دلیل نسبت دنده و محدودیت دور موتور، کاهش می‌یابد.

دسته دنده‌ی خودرو کیا پراید برقی
صندلی‌های عقب خودرو کیا پراید برقی

کیا ضمن حفظ طراحی داشبورد پراید، نشانگر سوخت را به نمایشگر میزان شارژ باتری تبدیل کرده است. فضای داخلی خودرو با رنگ خاکستری آشنای پراید همراه با تزئینات سبز لیمویی روی صندلی‌ها و کفپوش‌ها، مدرن‌تر به‌نظر می‌رسد؛ ترکیب رنگی که در مدل برقی EV6 GT نیز به چشم می‌خورد.

کیا رنگ بدنه‌ی خودرو را به سفید مرواریدی تغییر داده است؛ رنگی که در مدل‌های برقی EV3 و EV6 و سایر محصولات برقی جدید کیا نیز دیده می‌شود. چراغ‌های جلو و عقب نیز به‌روز شده‌اند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات