ایلان ماسک از سایبرکب رونمایی کرد؛ تاکسی خودران فوق پیشرفته‌ای که فرمان و پدال ندارد

جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۴
مطالعه 4 دقیقه
تسلا سایبرکب / Cybercab در داخل شهر
ایلان ماسک در مراسمی پرهیجان از تاکسی رباتیک سایبرکب رونمایی کرد. سایبرکب جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌ی تسلا است.
تبلیغات

ایلان ماسک پس از وعده‌های فراوان سرانجام از اولین تاکسی رباتیک تسلا با نام سایبرکب (Cybercab) پرده برداشت. این خودرو برقی، به‌طور کامل روی فناوری خودران متمرکز است و دستاورد چشمگیری برای تسلا به‌حساب می‌آید.

تاکسی رباتیک تسلا فرمان و پدال ندارد و به راننده نیاز پیدا نمی‌کند؛ به‌همین‌دلیل پیش از ورود به چرخه‌ی تولید، باید مجوزهای پرتعدادی را از نهادهای رگولاتوری دریافت کند.

کپی لینک

مشخصات و ویژگی‌های تسلا سایبرکب، تاکسی رباتیک ایلان ماسک

طراحی تسلا سایبرکب بسیار آینده‌نگرانه است. این خودرو درهایی دارد که همچون بالِ پروانه به سمت بالا باز می‌شوند و اتاق کوچکش صرفا از دو مسافر میزبانی می‌کند. سایبرکب در نگاه اول شبیه نسخه‌ی کوچک‌تر و چشم‌نوازتر وانت سایبرتراک است.

تسلا سایبرکب / Tesla Cybercab تاکسی رباتیک از نمای کناری با در باز
تسلا سایبرکب / Tesla Cybercab تاکسی رباتیک نیم رخ

بسیاری از مردم انتظار داشتند که تسلا یک مدل آزمایشی از سایبرکب را به‌نمایش بگذارد؛ با این‌حال ایلان ماسک در اقدامی غیرمنتظره، ۲۰ دستگاه از این خودرو خودران را نمایش داد.

ماسک مدعی شد که سایبرکب برای شارژشدن به دوشاخه نیاز ندارد، چون از سیستم «شارژ القایی» استفاده می‌کند.

ایلان ماسک با تأکید بر ادعاهای قبلی خود گفت که حمل‌و‌نقل ازطریق خودروهای خودران بسیار کم‌هزینه خواهد بود. او اعلام کرد که در گذر زمان، میانگین هزینه‌ی عملیاتی سایبرکب به حدود ۰٫۲۰ دلار به ازای هر مایل (۱٫۶۱ کیلومتر) می‌رسد. درحالی‌که اتوبوس‌های شهری در هر مایل، یک دلار هزینه‌ی عملیاتی دارند.

تسلا سایبرکب / Tesla Cybercab تاکسی رباتیک در شهر از نمای پشت
Tesla

مدیرعامل تسلا در ادامه گفت: «شما خواهید توانست که سایبرکب را بخرید.» به گفته‌ی ماسک، قیمت خودرو خودران و هیجان‌انگیز سایبرکب کمتر از ۳۰٬۰۰۰ دلار خواهد بود.

بر اساس اعلام ماسک، تسلا روی ربات انسان‌نمای Optimus نیز کار می‌کند که احتمالا قیمتش بین ۲۰٬۰۰۰ دلار تا ۳۰٬۰۰۰ دلار خواهد بود.

به روایت ایلان ماسک، انتظار می‌رود که خودروهای خودران بین ۱۰ تا ۲۰ برابر امن‌تر از خودروهایی باشند که توسط انسان هدایت می‌شوند. او گفت: «این اتفاق بسیار بزرگی است. این [خودرو] جان بسیاری از مردم را نجات خواهد داد و از صدمات فیزیکی جلوگیری خواهد کرد.»

تسلا سایبرکب / Tesla Cybercab تاکسی رباتیک درهای بازشده نمای جلو
Tesla

ایلان ماسک در مراسم جدید تسلا گفت که این شرکت سال آینده آزمایش «FSD بدون نظارت را با خودروهای Model 3 و Model Y در تگزاس و کالیفرنیا» شروع می‌کند.

FSD یا Full Self-Driving (رانندگی تماما خودکار)، سیستم کمک‌راننده‌ی تسلا است که برخلاف نامش، رانندگی کاملا خودکار را به ارمغان نمی‌آورد و فعلا باید تحت نظارت راننده باشد.

تسلا سایبرکب / Tesla Cybercab تاکسی رباتیک با چراغ روشن
تسلا سایبرکب / Tesla Cybercab تاکسی رباتیک در حال طی کردن مسیر
تسلا سایبرکب / Tesla Cybercab تاکسی رباتیک در خیابان شب

ایلان ماسک در مراسم جدید تسلا گفت خودروهای خودران به صرفه‌جویی در زمان کمک خواهند کرد. او گفت مردم در آینده می‌توانند به‌جای اختصاص‌دادن زمان به رانندگی، مشغول مطالعه یا تماشای فیلم یا انجام کارهای دیگر شوند.

تاکسی رباتیک سایبرکب احتمالا تا «قبل از ۲۰۲۷» وارد چرخه‌ی تولید می‌شود. ایلان ماسک پیش‌تر وعده‌های دروغین زیادی درباره‌ی محصولات تسلا داده است؛ بنابراین نمی‌توانیم تولید سایبرکب در سال ۲۰۲۶ را قطعی بدانیم.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات