خودروهای درونسوز بهآرامی در حال مرگ هستند؛ محبوبیت روزافزون هیبریدیها و برقیها
فاصلهی زیادی تا پایان عصر خودروهای درونسوز باقی نمانده است. بر اساس گزارش اتحادیهی نوآوری خودروسازی، سهم بازار این خودروها در نیمهی اول سال ۲۰۲۴ با ۲٫۳ درصد کاهش مواجه شد.
اگرچه خودروهای درونسوز هنوز بخش بزرگی از بازار خودروهای جدید را تشکیل میدهند، اما با افزایش فروش خودروهای هیبریدی، پلاگین هیبریدی و الکتریکی، سلطهی مدلهای درونسوز در حال کاهش است.
خودروهای درونسوز در سال ۲۰۱۶ حدود ۹۷ درصد از فروش خودروهای ایالاتمتحده را تشکیل میدادند، اما خودروهایی که از پیشرانههای جایگزین بهره میبرند در مسیر رسیدن به سهم ۲۵ درصدی از فروش خودروهای جدید هستند. سهم خودروهای درونسوز در سال جاری به ۷۸ درصد رسید که نسبت به دوران قبل از کرونا ۱۸ درصد کاهش یافته است.
افزایش تنوع محصولات و ارائهی مشوقهای دولتی ازجمله مهمترین دلایل رشد خودروهای هیبریدی و الکتریکی در سالهای اخیر بهشمار میروند. هرچند سرعت کاهش سهم بازار خودروهای درونسوز در سال ۲۰۲۴ نسبت به سالهای گذشته کندتر شده است، اما مصرفکنندگان همچنان به گزینههای جایگزین روی میآورند.
برخی تحلیلگران باور دارند که رشد بازار خودروهای برقی با گذر از خریدارانِ آشنا به فناوری به خریدارانی که کمتر با فناوری آشنایی دارند، کندتر خواهد شد. برخی مصرفکنندگان نیز احساس میکنند که خودروسازان با کاهش مدلهای درونسوز، آنها را به خرید خودروهای برقی یا هیبریدی مجبور میکنند.
بهعنوان مثال، تویوتا کمری جدید فقط در مدل هیبریدی عرضه میشود که این مسئله برخی خریداران را به انتخاب مدلهای دیگر مانند هوندا آکورد سوق میدهد. در نهایت، با وجود کندشدن رشد خودروهای برقی، کاملاً واضح بهنظر میرسد که خودروهای درونسوز بهتدریج جایگاه خود را در بازار از دست میدهند.
نظرات