فناوری کمک‌راننده تسلا با تأخیر دردسترس چینی‌ها قرار می‌گیرد

جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
مطالعه 2 دقیقه
داخل خودرو تسلا درحال حرکت در خیابان
مشکلات مربوط‌به امنیت دیتای خودروهای تسلا در چین، عرضه‌ی فناوری کمک‌راننده‌ی این شرکت را با تأخیر همراه کرده است.
تبلیغات

بنابر گزارش China Daily، شرکت تسلا در اجرای برنامه‌ی بلندپروازانه‌ی خود برای عرضه‌ی فناوری رانندگی کاملاً خودران (FSD) در چین با موانعی روبه‌رو شده است. درحالی‌که این شرکت پیش‌بینی می‌کرد این فناوری در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵ در چین عرضه شود، گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که موانع قانونی ممکن است باعث تأخیر در عرضه‌ی این سیستم شود.

فناوری FSD مجموعه‌ای از ویژگی‌هاست که برای افزایش خودکارسازی رانندگی طراحی شده و به خودروهای شرکت تسلا اجازه می‌دهد تا با کمترین میزان دخالت راننده در بزرگراه‌ها، خیابان‌های شهری و پارکینگ‌ها حرکت کنند. اگرچه این فناوری کاملاً خودمختار نیست، گامی بزرگ در جهت تحقق هدف نهایی تسلا یعنی تولید خودروهای کاملاً خودران محسوب می‌شود.

امنیت داده‌ها برای همه‌ی کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است و دولت چین نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای عملکرد مؤثر فناوری FSD ، تسلا نیاز به حجم عظیمی از داده‌های رانندگی از جمله تصاویر و ویدئوهای رانندگی مالکان خودروهای خود دارد. این امر باعث شده است که مقامات چینی فرایند ارزیابی دقیقی را روی شیوه‌های جمع‌آوری داده‌های تسلا انجام دهند تا مطمئن شوند که با قوانین و مقررات محلی مطابقت دارد.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، به مقامات چینی اجازه‌ی دسترسی مستقیم به داده‌های ویدئویی غیر‌حساس جمع‌آوری شده توسط خودروهای تسلا  را داده و همچنین پیشنهاد تشکیل یک تیم دولتی ویژه برای ارزیابی این داده‌ها و اطمینان از امنیت آن‌ها را ارائه کرده است. به‌نظر می‌رسد مقامات چینی هنوز به این پیشنهادها پاسخ نداده‌اند که خود نشان‌دهنده‌ی یک مانع بالقوه در برنامه‌های عرضه‌ی FSD تسلا است.

باوجود چالش‌ها، تسلا همچنان به عرضه‌ی FSD در چین متعهد است. این شرکت به‌طور فعال با مقامات چینی در تعامل بوده و گام‌هایی برای رعایت مقررات محلی داده‌ها برداشته است. از سال ۲۰۲۱، تمام داده‌های جمع‌آوری شده توسط خودروهای تسلا در چین، در داخل این کشور ذخیره شده است و این شرکت با شرکت‌های فناوری چینی مثل بیدو، برای پشتیبانی از سیستم‌های کمک‌راننده‌ی خود همکاری می‌کند.

در‌حال‌حاضر، تمام خودروهای تسلا در چین به نرم‌افزار اتوپایلت پایه مجهز هستند که ویژگی‌هایی مانند کروز کنترل تطبیقی و حفظ خودرو در خط را ارائه می‌دهد. اگرچه FSD هنوز به‌طور رسمی دردسترس نیست، اما مشتریان چینی می‌توانند آن را برای خودرو تسلای خود خریداری کنند. تسلا همچنین قابلیت Enhanced Autopilot را در چین با قیمتی نصف FSD ارائه می‌دهد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات