چندی پیش بود که فراری ابرخودرو جدید خود، فراری F80 را رونمایی کرد؛ اما برخلاف ۳ نسل قبلی خود، از پیشرانهی V12 زیر کاپوت این خودرو خبری نیست. فراری F80 از پیشرانهی V6 با دو توربوشارژر و سه الکتروموتور استفاده میکند که از خودرو مسابقات لمانز فراری الهام گرفته شده است. با وجود عملکرد عالی، صدای جذاب و گوشنواز پیشرانههای V12 فراری در این خودرو وجود ندارد.
کانال یوتیوب NM2255 ویدئوی از فراری F80 منتشر کرده که در حال دورزدن و انجام حرکات نمایشی در پیست ایمولا است. این ویدئو نمای نزدیکی از این خودرو و صدای پیشرانهی V6 آن ارائه میدهد.
صدای پیشرانهی F80 شباهت زیادی به پیشرانهی V6 استفادهشده در فراری GTB 296 دارد؛ اما صدای F80 درمقایسهبا GTB 296 جذابیت کمتری دارد و تنها در دورهای بسیار بالا صدای درخورتوجهی تولید میکند. حتی در قسمتی از ویدئو، در هنگام عبور این خودرو صدای خاصی بهگوش نمیرسد و ظاهراً خودرو فقط از الکتروموتورهایش برای حرکت استفاده میکند.
پخش از رسانه
ناتوانی در تولید صدای جذاب برای خودرو موضوعی حیاتی نیست و روی عملکرد آن تأثیری نمیگذارد؛ اما دربارهی ابرخودرو هنوز مسئلهی مهمی است. شنیدن صدای تولیدشدهی F80 قطعاً ناامیدکننده است؛ مخصوصاً اگر به صدای جذاب و مهیج پیشرانهی V12 فراری فکر کنید.
نمیتوان فراری را برای انتخاب پیشرانهی V6 در F80 ملامت کرد؛ چراکه هر دو خودرو فرمول ۱ و لمانز این شرکت از چنین پیشرانهای استفاده میکنند. پس انتخاب این پیشرانه برای خودرو شهری و با عملکرد مطلوب فراری غیرمعقول نیست.
با وجود صدای ناامیدکنندهی پیشرانهی V6 فراری F80، این خودرو مانند اکثر خودروهای فراری با تقاضای چشمگیری روبهرو است. تمامی ۷۹۹ نسخهی تولیدشده با قیمت ۴ میلیون دلار فروخته شدهاند. گفتنی است که فراری هنوز چند خودرو با پیشرانهی V12 مانند دایتونا SP3 و 12Cilindri را میفروشد.