تسلا سایبرتراک سومین خودرو برقی پرفروش در آمریکا شد
خودرو تسلا سایبرتراک در سهماهه سوم سال ۲۰۲۴ به مقام سومین خودرو الکتریکی پرفروش ایالاتمتحده دست یافت. این موفقیت درحالی بهدست آمد که سایر خودروسازان بزرگ مانند فورد و جنرال موتورز هنوز در پیداکردن مشتری برای محصولات برقی خود با مشکل مواجه هستند.
براساس گزارش مؤسسهی تحقیقاتی Kelley Blue Book، سایبرتراک با فروش بیشاز ۱۶ هزار دستگاه در جایگاه سوم پرفروشترین خودروهای برقی آمریکا قرار گرفته است. درمقاممقایسه فروش فورد F-150 لایتنینگ فقط حدود ۷ هزار دستگاه و فروش شاسیبلند Mustang Mach-E نیز کمی بیش از ۱۳ هزار دستگاه بوده است. جنرال موتورز هم با وجود موفقیت اولیه با خودروهای برقی جدید Blazer و Equinox، در مجموع فقط حدود ۳۲ هزار دستگاه خودرو الکتریکی در سهماههی گذشته فروخت. ریوین، رقیب دیگر تسلا نیز تاکنون فقط حدود ۳۸۰۰ خودرو الکتریکی به مشتریانش تحویل داده است.
تسلا در گزارش مالی سهماههی سوم خود، ضمن تأیید جایگاهش در میان سه فروشندهی برتر خودروهای برقی آمریکا، اعلام کرد این خودرو، موفق به ایجاد حاشیهی سود ناخالص مثبت شده است.
تسلا در سهماههی سوم سال جاری درآمدی ۲۵٫۲ میلیارد دلاری و سود ۲٫۲ میلیارد دلاری بهدست آورده است. بخش قابلتوجهی از این سود را فروش ۷۳۹ میلیون دلاری اعتبارات نظارتی تسلا به سایر خودروسازان تشکیل میدهند. براساس اعلام این خودروساز، ارائهی قابلیتهای جدیدی مانند احضار هوشمند (Actually Smart Summon) و نرمافزار تمام خودران برای مالکان سایبرتراک آغاز شده است؛ بههمین دلیل بخشی از وجوهی که مالکان بابت این قابلیتها پیشپرداخت کردهاند، بهعنوان درآمد درنظر گرفته میشود.
کاهش بیوقفهی هزینهها ازطرف تسلا نیز نقش مهمی در سودآوری این شرکت ایفا میکند. تسلا به سهامداران اعلام کرده که هزینهی ساخت هر خودرو این شرکت اکنون به ۳۵,۱۰۰ دلار کاهش یافته است. این آمار مثبت در سهماههی سوم باعث شد قیمت سهام تسلا در معاملات بعد از ساعت کاری بیش از ۹ درصد افزایش پیدا کند.
بهنظر میرسد کاهش هزینهها در همهی بخشهای تسلا تأثیر مثبت نداشته است. این شرکت از رشد ۲۰ درصدی ایستگاههای سوپرشارژ درمقایسهبا سال گذشته خبر داد که کندترین نرخ رشد طی سالهای اخیر بهشمار میرود. این موضوع درحالی رخ میدهد که تسلا تیم سوپرشارژ خود را اوایل سال جاری تعدیل کرد که درواقع بخشی از تعدیل نیروی گسترده در سرتاسر این شرکت بود.