باورنکردنی؛ خودرو تسلا رودستر بار دیگر تأخیر خورد!

پنج‌شنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
خودرو تسلا رودستر ۲ در جاده با سرعت بالا
باوجود وعده‌های همیشگی، ایلان ماسک بار دیگر از تأخیر تسلا رودستر تا سال ۲۰۲۵ خبر داد.
تبلیغات

تسلا رودستر بار دیگر با موانعی در مسیر تولید خود رو‌به‌رو شده است. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در آخرین جلسه‌ی سهامداران به این تأخیرهای بیشتر اذعان کرد. سوپراسپرت الکتریکی تسلا که مدل مفهومی‌اش نخستین‌بار در سال ۲۰۱۷ به‌نمایش درآمد و قرار بود تا سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شود، حالا با وجود وعده‌های پیشین مبنی‌بر عرضه در ۲۰۲۴، همچنان زمان دقیق و مشخصی برای تولید ندارد.

تسلا رودستر از نمای جلو بالا
Tesla

در گزارش مالی سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۴ که صوت آن در یوتیوب منتشر شده، ماسک از افرادی که تسلا رودستر را پیش‌خرید کرده‌‌اند تشکر کرد و گفت: «من واقعاً می‌خواهم از دارندگان رودستر تسلا که صبورانه منتظر هستند، تشکر کنم.» او این خودرو را «نه‌تنها به‌عنوان تزیینی روی کیک، بلکه گیلاسی روی آن» توصیف کرد.

تسلا رودستر از نمای سه‌چهارم پشت
ایلان ماسک در کنار تسلا رودستر روی صحنه

از اظهارات ماسک می‌توان این‌طور برداشت کرد که با وجود ادامه‌ی روند توسعه‌ی تسلا رودستر، این خودرو نسبت‌به ساخته‌های دیگر این شرکت اولویت پایین‌تری دارد. ماسک گفت: «همه‌ی ما دوست داریم روی نسل بعدی رودستر کار کنیم» و افزود: «اما این پروژه باید پس‌از از مواردی قرار گیرد که تأثیر بیشتری بر بهبود جهان دارند.»

تسلا رودستر از نمای رو‌به‌رو
تسلا رودستر از نمای پشت

باوجود مشخص نبودن تاریخ دقیق تولید رودستر، جلسه‌ی توجیهی گزارش مالی پیشین این شرکت در ماه جولای (تیر و مرداد) یک بازه‌ی زمانی موقت در سال ۲۰۲۵ را برای عرضه‌ی آن نشان می‌داد؛ با‌این‌حال، با توجه به تحولات اخیر، این زمان‌بندی نیز ممکن است خوش‌بینانه باشد. تسلا درباره‌ی مشخصات نهایی طراحی رودستر نسبتاً ساکت بود، اگرچه ماسک در ماه فوریه (بهمن و اسفند ۱۴۰۲) در ایکس اعلام کرد که تسلا «اهداف طراحی را به‌طور رادیکال افزایش داده است.»

نمای داخل کابین تسلا رودستر
فرمان تسلا رودستر

انتظارات از عملکرد رودستر جدید بسیار بلند‌پروازانه است. مدل مفهومی اولیه دارای مشخصات چشمگیری بود؛ از جمله یک سیستم چهار موتوره که بیش‌از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. ماسک اخیراً ادعا کرد که این خودرو می‌تواند به عملکردی حتی شگفت‌انگیزتر دست یابد و با پکیج اختیاری اسپیس‌ایکس، در کمتر از یک ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد.

با وجود ظاهر چشم‌گیر مدل مفهومی، طراحی نهایی تسلا رودستر هنوز مشخص نیست. تکامل زبان طراحی تسلا به سمت یک سبک «سایبری» از زمان رونمایی اولیه، شاید بر زیبایی‌شناسی نسخه‌ی تولیدی تأثیر بگذارد. ماسک قول داده است که طراحی نهایی را سال آینده فاش کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات