این دوج برقی با فناوری متفاوت باتری، تسلا را به چالش می‌کشد

یک‌شنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۶
مطالعه 2 دقیقه
خودرو برقی دوج شارژر دیتونا
استلانتیس با همکاری فکتوریال قصد دارد از مزایای باتری‌های حالت جامد ازجمله سرعت شارژ زیاد در ناوگان خودروهای برقی خود استفاده کند.
تبلیغات

استلانتیس (Stellantis) گام مهمی برای پیشروی در بازار خودروهای برقی برداشت. این شرکت می‌خواهد با همکاری فکتوریال (Factorial) از باتری‌های حالت جامد در ناوگان آزمایشی خودروهای دوج شارژر دیتونا (Dodge Charger Daytona) استفاده کند.

ناوگان خودروهای Dodge Charger Daytona که بر پایه‌ی پلتفرم STLA Large استلانتیس ساخته می‌شود، فناوری باتری حالت جامد فکتوریال را تا سال ۲۰۲۶ به‌معرض نمایش خواهند گذاشت. این نوآوری می‌تواند عملکرد، بُرد و سرعت شارژ نسل آینده‌ی خودروهای برقی را به‌میزان چشمگیری بهبود دهد.

همکاری استلانتیس و فکتوریال از سال ۲۰۲۱ و با سرمایه‌گذاری ۷۵ میلیون دلاری استلانتیس در استارتاپ فکتوریال که در زمینه‌ی ساخت باتری فعالیت دارد، آغاز شد. اکنون، با معرفی ناوگان Dodge Charger Daytona، استلانتیس قصد دارد فناوری باتری‌ حالت جامد خود را در شرایط واقعی آزمایش کند که نقطه‌ی عطف مهمی در تجاری‌سازی باتری‌های حالت جامد محسوب می‌شود.

خودرو برقی دوج شارژر دیتونا
Dodge

ند کوریک، مدیر ارشد مهندسی و فناوری استلانتیس می‌گوید: «با ادغام راهکار نوآورانه‌ی باتری فکتوریال در پلتفرم STLA Large، درحال اعتبارسنجی ظرفیت‌های آن برای ارتقای خط تولید خودروهای الکتریکی خود هستیم و اطمینان می‌دهیم که مشتریان در سال‌های آینده از عملکرد بهتر، بُرد رانندگی بیشتر و زمان شارژ سریع‌تر بهره‌مند شوند.»

باتری‌های حالت جامد اغلب به‌عنوان فناوری بسیار مهمی که می‌تواند صنعت خودروهای برقی را تغییر دهد، شناخته می‌شوند. این باتری‌ها نسبت‌ به نمونه‌های لیتیوم-یونی معمولی، مزایای متعددی مثل چگالی انرژی بالاتر را ارائه می‌دهند.

براساس اعلام فکتوریال، ابعاد باتری حالت جامد این استارتاپ ۳۳ درصد کوچک‌تر از باتری‌های لیتیوم-یونی معمولی است. هر باتری ۸۰ کیلووات ساعتی در خودروهای برقی معمولی امروزی به‌طور متوسط حدود ۴۵۰ کیلوگرم وزن دارد. درمقام‌مقایسه، وزن هر باتری حالت جامد فکتوریال با چگالی انرژی معادل باتری‌های لیتیوم-یونی، حدود ۱۵۰ کیلوگرم خواهد بود که باعث کاهش وزن کلی خودرو و در نتیجه افزایش بُرد آن با هربار شارژ می‌شود.

مزیت کلیدی دیگر باتری‌های حالت جامد، سرعت شارژ بالا است. انتظار می‌رود این باتری‌ها بسیار سریع‌تر از همتایان الکترولیت مایع خود و فقط در ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به‌طور کامل شارژ شوند.

به‌هرحال موانع زیادی در مسیر تجاری‌سازی باتری‌های حالت جامد وجود دارد. تولید باتری‌های یادشده هزینه‌ی زیادی دارد و به‌شدت به لیتیوم وابسته است و در سرتاسر جهان با کمبود این ماده مواجه هستیم. ازآنجاکه باتری‌های مورد بحث به مقادیر بیشتری از فلز لیتیوم خالص نیاز دارند، احتمالاً در آینده کمیاب‌تر خواهد شد.

بازیافت باتری‌های حالت جامد، مانع مهم دیگری در مسیر تجاری‌سازی آن محسوب می‌شود. باتری‌های فعلی لیتیوم-یونی می‌توانند تا حدودی بازیافت شوند، اما درحال‌حاضر راهکار مؤثری برای باتری‌های حالت جامد و به‌خصوص لیتیوم و گرافیت موجود در آن‌ها وجود ندارد. به‌هرحال استلانتیس اطمینان دارد باوجود چالش‌های متعدد، این فناوری در دهه‌ی آینده مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد شد و عصر جدیدی از خودروهای برقی را رقم خواهد زد.

تصمیم استلانتیس برای ادغام باتری‌های حالت جامد در دوج شارژر دیتونا، تعهد این شرکت را برای ماندن در خط مقدم رقابت به سمت نسل بعدی خودروهای برقی نشان می‌دهد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات