نگاه نزدیک زومیت به فونیکس FX EV؛ اولین خودرو تمام برقی مدیران خودرو
چری یکی از برندهای چینی شناختهشده در صنعت خودروی ایران است. محصولات این شرکت عمدتاً توسط مدیران خودرو به بازار کشور وارد یا مونتاژ میشوند. مدیران خودرو در زمینهی برندهای مختلفی مانند امویام، فونیکس و اکستریم فعالیت دارد که هرکدام نمایانگر سطحی از کیفیت و امکانات هستند، از مدلهای اقتصادی تا لوکس؛ به همین ترتیب، نیازهای متنوع بازار را پاسخ میدهند.
امروز به پیست آزادی تهران رفتیم تا جدیدترین خودروی تمام برقی برند فونیکس را آزمایش کنیم. این تست درایو فرصتی بود تا با نخستین خودرو تمام الکتریکی فونیکس آشنا شویم و عملکرد و ویژگیهای آن را از نزدیک بررسی کنیم، این خودرو با نام جهانی Omoda E5، در ایران تحت برند فونیکس با نام Fownix FX EV عرضه خواهد شد.
یک موتور برقی روی محور جلو Fownix FX EV نصب شده است که توان تولید ۲۰۱ اسب بخار و ۳۴۰ نیوتون متر گشتاور را دارد. این موتور را یک باتری با حدود ۶۱ کیلووات ساعت ظرفیت همراهی میکند که با پورت شارژ AC و DC امکان شارژ شدن را دارد. باتری در حالت شارژ سریع در ۳۰ دقیقه بین ۳۰ تا ۸۰ درصد شارژ میشود، ولی در حالت معمولی به حدود ۳ الی ۴ ساعت زمان برای شارژ شدن نیاز دارد.
افایکس برقی بهدلیل شتاب اولیهی بالای موتورهای الکتریکی، عملکرد فوقالعادهای دارد و شتاب صفر تا صد آن به ۷٫۲ ثانیه میرسد. در تستهای ما، خودرو با سکوت و آرامش، بهسرعت شتاب میگیرد و سرعتسنج اعداد را سریعتر از خودروهای بنزینی نشان میدهد، این ویژگی میتواند برای رانندگان در تجربههای اولیه چالشبرانگیز باشد و به احتیاط بیشتری نیاز دارد. همچنین، برد حرکتی خودرو حدود ۴۳۰ کیلومتر اعلام شده است که بسته به شرایط جوی و جاده، نحوهی رانندگی و استفاده از امکانات برقی خودرو، متغیر خواهد بود.
در بخش طراحی این خودروی برقی، تغییرات چشمگیری بهدلیل حذف موتور احتراقی ایجاد شده و جلوپنجرهی کهکشانی و مشبک نسخهی بنزینی جای خود را به درگاههای شارژ، دوربینها و سنسورها داده است. در نمای کناری، رینگهای ۱۸ اینچی توپر و آیرودینامیک به سبک خودروهای برقی به چشم میخورد. بدنه نیز با رنگ یکدست و بدون خطوط تزئینی اضافی، هماهنگی بیشتری با ماهیت الکتریکی خودرو دارد.
در نمای عقب خودرو، تغییرات چشمگیری مشاهده نمیشود. اسپویلر جدید و بالهی عقب بازطراحی شدهاند، اما چراغها همان طرح قبلی را حفظ کردهاند. یک ویژگی مثبت طراحی این است که برخلاف برخی خودروهای برقی که هنوز از دریچههای تزئینی استفاده میکنند، خبری از اگزوز یا حتی دریچههای فیک اگزوز نیست. رویکرد مذکور، به ظاهرِ ساده و یکپارچهی بخش عقب خودرو کمک میکند و آن را کاملاً هماهنگ با ماهیت برقی بودن خودرو نشان میدهد.
صندوق عقب خودرو فضای مناسبی برای بار فراهم کرده است و خبری از صندلیهای ردیف سوم نیست.
زیر نمد صندوق، زاپاس بینابینی قرار دارد که برای شرایط اضطراری کارآمد خواهد بود. از ویژگیهای کاربردی این بخش، در برقی صندوق عقب است که امکان باز و بسته شدن خودکار را فراهم و تجربهی استفاده از خودرو را راحتتر میکند.
در بخش طراحی داخلی و امکانات، شاهد کلاستر و نمایشگر خمیده جدید هستیم که از سیستمهای Apple CarPlay و Android Auto پشتیبانی میکند و تمامی تنظیمات لازم برای خودرو، رانندگی و باتریها را در خود جای داده است.
هدآپ دیسپلی با دو حالت نوری اضافه شده است که در شرایط برفی رنگ سفید به آبی تغییر میکند و خوانایی بیشتری فراهم میآورد. ما در مدت زمان تستمان در پیست، نتوانستیم بهطور کامل از این ویژگی استفاده کنیم.
همچنین، فرمان D-Cut با گرمکن و دکمههای کنترل مولتیمدیا و کروز کنترل تطبیقی طراحی شده است. سیستم روشنایی داخلی با قابلیت تغییر رنگ، به سرنشینان اجازه میدهد تا نورپردازی کابین را مطابق با سلیقه خود تنظیم کنند و این ویژگی در رانندگی شب حس آرامشبخش و متفاوتی را ایجاد میکند. ویژگی مذکور را در اکثر محصولات مدیران خودرو میبینیم.
سطح خودران خودرو Level 2 و دارای دستیار خودکار رانندگی است، اما راننده باید نظارت کاملی داشته باشد. سیستم ایمنی شامل هشدار برخورد از جلو، خروج از خطوط و نگهدارندهی بین خطوط میشود. همچنین، این خودرو از ۶ کیسهی هوا بهره میبرد که از راننده و سرنشینان محافظت میکند و از ۸ بلندگوی سونی برای ایجاد تجربهی صوتی مطلوب استفاده میکند؛ ویژگیهایی که بهویژه در افزایش ایمنی و راحتی رانندگی مؤثر هستند.
از سیستمهای ایمنی دیگر این ماشین هم میتوان به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع نیروی ترمز (EBD) و سیستم کمکی حفظ خودرو در مسیر (LKA) اشاره کرد. همچنین، سیستم هشدار خروج از خط و سیستم هشدار نقاط کور از دیگر ویژگیهایی هستند که امنیت بیشتری برای راننده فراهم میکنند. فونیکس FX همچنین به سیستم خودران ADAS و ترمز اضطراری خودکار (AEB) مجهز شده است تا رانندگی ایمنتری را در شرایط مختلف تضمین کند.
در بخش دوربینها و سنسورها، سیستم پارک خودرو با سنسورهای پارک جلو و عقب و دوربین ۵۴۰ درجه به راننده کمک میکند تا بهراحتی خودرو را در فضاهای محدود هدایت و پارک کند و از دو دوربین ۹۰ درجه جلو و عقب برای آفرودهای سبک و مراقبت بیشتر نیز میتوان استفاده کرد، این خودرو همچنین دارای امکاناتی چون سیستم هشدار خوابآلودگی راننده و کنترل فشار باد تایرها (TPMS) است.
اهرم دندهی این خودرو به سبک خودروهای مرسدس بنز پشت فرمان تعبیه شده و خبری از شیفتر دنده در کنسول وسط نیست و بهجای آن، از سه محفظهی باز و بستهشونده استفاده شده است. یکی از محفظهها در بخش زیر آرنجی خودرو قرار دارد و از فضایی بزرگ و جادار و خنککننده بهره میبرد؛ دیگر محفظهها شامل فضایی کوچک برای کلیدها و ریموتها و بخشی بالایی برای شارژ بیسیم ۵۰ وات با فن خنککننده و دو جا لیوانی میشود.
صندلیهای خودرو با پوشش چرمی و طراحی ارگونومیک، آسایش و راحتی را برای سرنشینان در طول سفر به ارمغان میآورند. صندلیهای جلو دارای سیستم گرمایشی و تهویه هستند که باعث میشود تجربهی رانندگی در فصول مختلف بسیار لذتبخش باشد. همچنین، فضای پای سرنشینان جلو و عقب جادار و مناسب است و به نظر میرسد در سفرهای طولانی نیز هیچگونه احساس خستگیای در پاها ایجاد نکنند.
در پایان، جالب است که اشاره کنم سه روش برای باز کردن درب پورتهای شارژ این خودرو وجود دارد؛ اما متأسفانه در مسیرهای روزمرهام، حتی یک ایستگاه شارژ هم نمیبینم؛ بنابراین سؤال پیش میآید که آیا ما فقط باید در پارکینگ منزل خودرو را شارژ کنیم؟ بهخصوص در آپارتمانهایی با واحدهای متعدد که مصرف برق و نحوه ی تقسیم آن نیز مشخص نیست. برای من، خرید و استفاده از خودروهای برقی هنوز علامت سؤالهای بزرگی دارد!
اگر به خرید خودرو یادشده علاقهمند هستید، باید منتظر اعلام شرایط فروش مدیران خودرو باشید. پیشبینی میشود که قیمت این خودرو بالای ۲ میلیارد تومان باشد.
نظر شما دربارهی این خودرو جدید و رقبای آن، مثل آئودی Q4 e-Tron، فولکس واگن ID.4 و دیگر مدلهای وارداتی چیست؟ به نظر شما اگر مدیران خودرو بتواند زنجیرهی خدمات مناسبی ارائه دهد و شرایط فروش جذابی داشته باشد، میتواند با این رقبا رقابت کند؟ صدالبته بدیهی است که انتخاب نهایی به نیازها و سلیقههای مشتریان بستگی دارد.