شیائومی ۱٫۳ میلیارد دلار از بخش خودروهای الکتریکی خود درآمد کسب کرده است. این آمار در سهماهه سوم سال ۲۰۲۴ گزارش شده و نشاندهنده افزایش ۵۲٫۱ درصدی در مقایسه با سهماهه دوم ۲۰۲۴ است. افزایش درآمد کسبوکار خودروهای برقی شیائومی عمدتاً به موفقیت شیائومی در عرضه و تحویل سری خودرو شیائومی SU7 مربوط میشود.
شیائومی در تابستان سال ۲۰۲۴ حدود ۳۹٬۷۹۰ دستگاه SU7 تولید کرد و تعداد کل تحویلها را از زمان عرضه در ۲۸ مارس (۹ فروردین) به ۶۷٬۱۵۷ دستگاه رساند. این اعداد تا این لحظه افزایش بیشتری نیز یافتهاند.
سری خودرو SU7 شامل سه مدل استاندارد و پرو و مکس میشود که بهسرعت در بازار خودروهای برقی چین محبوبیت پیدا کرده است. میانگین قیمت فروش SU7 در سهماهه سوم سال ۲۰۲۴ به ۳۱٬۵۰۰ دلار میرسد. این عدد ۴٫۴ درصد در مقایسه با سهماهه دوم افزایش یافته که بهدلیل محبوبیت روزافزون مدلهای پرو و مکس شیائومی SU7 است.
با وجود اعداد فروش و درآمد چشمگیر، کسبوکار خودروهای برقی شیائومی هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد و درحالحاضر با ضرر فعالیت میکند. این شرکت زیان خالص تعدیلشده ۱۹۷ میلیون دلاری را گزارش کرده است.
شیائومی همچنان به آینده بخش خودروهای الکتریکی خود خوشبین است. لی جون، بنیانگذار و رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل این شرکت، هدفگذاری برای تحویل ۱۳۰ هزار دستگاه SU7 تا پایان سال ۲۰۲۴ را اعلام کرد.
موفقیت خودرو برقی شیائومی را میتوان به چندین عامل نسبت داد. این شرکت از شهرت و پایگاه مشتریان وفادارش برای کسب جایگاه در بازار رقابتی خودروهای برقی استفاده کرده است. شیائومی با داشتن چنین جایگاهی بین مشتریان وفادارش، خود را تنها روی توسعه خودروهای برقی باکیفیت و پیشرفته ازنظر تکنولوژی متمرکز کرده است که قیمت مناسبی هم دارند.
فعالیت در بازار خودروهای الکتریکی برای شیائومی کار آسانی نخواهد بود. این بازار سرشار از خودروسازان نامآشنا و ثابتشده و سایر استارتآپهایی است که کار را برای شیائومی سخت میکنند.
شرکتهایی مانند XPeng و Nio از قبل حضور خود را در بازار خودروهای برقی چین تثبیت کردهاند. XPeng در سهماهه دوم سال ۲۰۲۴ درآمد ۱ میلیارد دلاری را گزارش کرده و Nio نیز ۲٫۳ میلیارد دلار درآمد داشته است. این دو شرکت گزارش درآمد خود در سهماهه سال ۲۰۲۴ را بهزودی منتشر خواهند کرد.
شیائومی شرکتی با سابقهای طولانی است که درک عمیقی از فناوریهای مورد نیاز مصرفکننده دارد. با توجه به بازار روبهرشد خودروهای الکتریکی و اهداف فروش بلندپروازانه این شرکت، نتیجهی سرمایهگذاری شیائومی در بازار خودروهای برقی تماشایی خواهد بود. شیائومی تا اوایل مهر حدود ۱۲۷ نمایشگاه خودرو در ۳۸ شهر در سراسر چین افتتاح کرده بود.