بالاتر از آمریکا، آلمان و کره، چین حالا بزرگترین صادرکننده خودرو در دنیا است
بنابر گزارش نیویورک تایمز، کشور چین که زمانی برای تولید خودرو به دیگران متکی بود، اکنون بالاتر از آمریکا و آلمان و کره، به بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شده است. این تحول شگفتانگیز در صنعت خودروسازی چین، نتیجه سرمایهگذاریهای کلان دولت و پیشرفتهای تکنولوژیکی و استراتژیهای هوشمندانه این کشور بوده است.
در دو دهه گذشته، چین با سرعت چشمگیری صنعت خودروسازی خود را توسعه داده است و دولت آن با ارائه تسهیلات و حمایتهای مالی گسترده، شرکتهای خودروسازی داخلی را به سرمایهگذاری و نوآوری تشویق میکند. نتیجه این حمایتها باعث ایجاد ظرفیت تولید عظیم و تنوع محصولات در این کشور شده است.
یکی از دلایل مهم موفقیت چین در صنعت خودرو، تمرکز بر خودروهای برقی محسوب میشود. شرکتهای بزرگ چینی مانند بیوایدی با سرمایهگذاریهای کلان در تحقیق و توسعه باتریها و موتورهای الکتریکی، بهعنوان پرچمدار این فناوری در دنیا تبدیل شدهاند. در سال ۲۰۲۳، چین بیش از ۱٫۷ میلیون خودرو برقی را به خارج از کشور صادر کرده است که تقریباً نیمی از کل صادرات خودروهای برقی جهان را تشکیل میدهد.
علاوهبر خودروهای برقی، چین در تولید خودروهای بنزینی نیز پیشرفتهای چشمگیری کرده است و با وجود کاهش تقاضا برای خودروهای بنزینی در بازار داخلی، چین با صادرات این خودروها به کشورهای مختلف توانسته است مازاد تولید خود را مدیریت کند. روسیه و کشورهای آمریکای لاتین و خاورمیانه ازجمله بازارهای اصلی صادراتی خودروهای بنزینی چینی محسوب میشوند.
موفقیت چین در صنعت خودرو، تنها بهدلیل ظرفیت تولید فراوان و تنوع محصولات نیست. قیمت رقابتی خودروهای چینی نیز یکی از عوامل مهم در جذب مشتریان خارجی است. هزینه تولید خودرو در چین بهدلیل دسترسی به نیروی کار ارزان و زنجیره تأمین قوی، بسیار ارزانتر از کشورهای دیگر برآورد میشود. این مزیت رقابتی به شرکتهای خودروسازی چینی اجازه میدهد تا خودروهای باکیفیت و قیمت مناسب را به بازارهای جهانی عرضه کنند.
بااینحال، موفقیت چین در صنعت خودرو با مشکلاتی نیز همراه است؛ ازجمله افزایش تنشهای تجاری با کشورهای غربی و اعمال تعرفههای گمرکی بر خودروهای چینی و نگرانیها بابت کیفیت برخی از محصولات. علاوهبر این، شرکتهای خودروسازی چینی برای حفظ موقعیت خود در بازارهای جهانی، باید بهطور مداوم درزمینه فناوری نوین برای خودروهای خود تحقیق کنند که همین عامل هزینه میانمدت شرکتهای چینی را بسیار افزایش میدهد.
جالب است بدانید که در سال ۲۰۲۳، چین با صادرات بیش از ۳٫۸۳ میلیون خودرو، ژاپن را پشتسر گذاشت و بیش از ۱۰۰ کارخانه تولید خودرو با ظرفیت تولید سالانه نزدیک به ۴۰ میلیون دستگاه دارد. از سال ۲۰۰۹ تاکنون، دولت چین بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار برای توسعه صنعت خودروهای برقی سرمایهگذاری کرده است.
درمجموع، چین با تکیه بر سرمایهگذاریهای کلان، حمایتهای دولتی، پیشرفتهای تکنولوژیکی و قیمتهای رقابتی، به قدرتی بزرگ در صنعت خودروسازی جهان تبدیل شده است. این کشور همیشه با مشکلاتی نیز مواجه شده است؛ اما با توجه به ظرفیتهای موجود، انتظار میرود که چین در آینده نیز نقش مهمی در شکلدهی صنعت خودرو ایفا کند.