لاستیک‌های هوشمند Goodyear با تشخیص بارندگی و یخ‌بندان، عملکرد ترمز خود را بهبود می‌دهند

سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۲
مطالعه 2 دقیقه
نمای جانبی خودرو فولکس‌واگن گلف در جاده‌ی بارانی
شرکت گودیر با ایده‌‌ای کاربردی، می‌خواهد ایمنی خودروها را در مسیرهای بارانی و لغزنده بهبود ببخشد.
تبلیغات

طبق قوانین جدیدی که سال گذشته اعلام شد، تمام خودروهای فروخته‌شده در ایالات متحده تا سال ۲۰۲۹ باید به ترمز اضطراری خودکار مجهز باشند؛ اما خودروسازان درخواست تعویق کرده‌اند و می‌گویند این فناوری به‌اندازه‌ی کافی خوب نیست؛ به‌خصوص در شرایط نامساعد جوی.

بنر نارنجی زومیت و تپسی شاپ برای CES 2025

Goodyear با TNO، سازمان تحقیقاتی مستقل مستقر در هلند، همکاری کرده است تا تایری تولید کند که به‌ کمک حسگرهای داخلش بتواند شرایط لغزنده و خطرناک جاده را تشخیص دهد و با سیستم پیشرفته‌ی کمک راننده‌ی خودرو همکاری کند.

ایده این است که سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB) خودرو را زودتر از موع دفعال کند؛ به‌ویژه هنگامی که مانعی در جاده تشخیص داده می‌شود و شرایط جاده خطرناک است. به‌ گفته‌ی گودیر، با فاصله‌ی ترمزگیری ایمن‌تر، احتمال برخورد خودرو با وسیله‌ی نقلیه‌ی متوقف‌شده‌ یا شیء دیگری در جاده کمتر می‌شود.

شرایط جاده می‌تواند تعیین کند که چقدر احتمال دارد وسیله‌ی نقلیه قبل از برخورد، با موفقیت ترمز کند. سیستم‌های AEB معمولی برای سطوح با اصطکاک مناسب مانند آسفالت خشک تنظیم شده‌اند؛ اما گودیر با فناوری تایر هوشمند خود به نام SightLine، می‌گوید که می‌تواند حتی در مسیرهایی با اصطکاک کم مانند مسیرهای بارانی و برفی یا یخی نیز با موفقیت از برخورد جلوگیری کند. گودیر ادعا می‌کند که سیستم جدیدش حتی می‌تواند در سرعت ۸۰ کیلومتربرساعت نیز کار کند.

Goodyear برای اولین‌بار SightLine را در سال ۲۰۲۱ به‌عنوان مجموعه‌ای از فناوری‌های «تایر هوشمند» معرفی کرد که به تایرها امکان اندازه‌گیری فشار باد، میزان اصطکاک بین لاستیک و سطح جاده و تشخیص فرسودگی را می‌دهد. حالا این شرکت می‌خواهد تایرهای مجهز به SightLine و نرم‌افزارش را به‌عنوان سیستم ایمنی اضافی برای AEB به خودروسازان پیشنهاد دهد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات