فناوری iDrive بی‌ام‌و، کل شیشه جلویی خودرو را به نمایشگر هدآپ تبدیل می‌کند

چهارشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
مطالعه 5 دقیقه
فرمان جدید خودروهای برقی بی ام و در کنار نمایی از مسیریابی با نمایشگر هداپ
خودروهای بی‌ام‌و در آینده به‌جای پشت‌آمپر سنتی از نمایشگر هداپ استفاده خواهند کرد.
تبلیغات

در نمایشگاه CES 2025 بی‌ام‌و از سیستم‌عامل جدید iDrive با یک قطعه‌ی جذاب رونمایی کرد: یک نمایشگر هدآپ سه‌بعدی (HUD) که از یک ستون تا ستون دیگر در امتداد شیشه‌ی جلو گسترش می‌یابد.

بنر نارنجی زومیت و تپسی شاپ برای CES 2025

همان‌طور که در تصاویر می‌بینید، غرفه‌ی بی‌ام‌و در نمایشگاه CES 2025 به گونه‌ای طراحی شده است که انگار در نسخه‌ی بزرگنمایی‌شده‌ی کابین خودرو برقی Neue Klasse هستیم. نرم‌افزار حاضر در پشت سیستم iDrive بی‌ام‌و، BMW Operating System X نامیده می‌شود. این نرم‌افزار با ترکیب صفحه‌نمایش‌ها و فرامین صوتی، یک رابط کاربری آشنا اما جامع را ارائه می‌کند.

طرح آینده‌نگرانه‌ی بی‌ام‌و شامل یک فرمان جدید با دکمه‌های لمسی و یک سیستم واقعیت افزوده‌ی جدید می‌شود که جهت‌های ناوبری و سیستم کمک‌راننده را با اطلاعات جاده ترکیب می‌کند. یکی دیگر از تغییرات قابل توجه، حذف پشت‌آمپر سنتی و جایگزینی آن با یک نمونه‌ی دیجیتال قابل تنظیم روی شیشه‌ی جلوی خودرو است.

کریستین بائر، رئیس بخش دیجیتال و تجربه‌ی کاربری در بی‌ام‌و، طی رویدادی در سال گذشته به گروهی از خبرنگاران گفت: «ما در طراحی تجربه‌ی کاربری، دیدگاه جدیدی اتخاذ کرده‌ایم. نزدیک‌تر کردن نمایشگر به خیابان، به رانندگان کمک می‌کند تا تصمیمات سریع‌تری بگیرند که باعث می‌شود نگه داشتن چشم‌ها روی جاده آسان‌تر شود.»

پخش از رسانه

سیستم جدید بی‌ام‌و در شاسی‌بلند آینده‌ی این شرکت که هنوز نامگذاری نشده است و روی پلتفرم برقی Neue Klasse استفاده خواهد شد. طبق گفته‌ی BMW، این شاسی‌بلند در اواخر سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد.

بی‌ام‌و مانند بسیاری از خودروسازان، با کاهش تعداد نمایشگرها و عقربه‌ها در داخل خودرو، از طرح‌های مینیمالیستی تسلا پیروی می‌کند. BMW اولین خودروسازی نیست که پشت‌آمپر را از داشبورد حذف و آن را روی‌ شیشه منتقل می‌کند.

فرانک وبر، مدیر ارشد فناوری بی‌ام‌و گفت که نگرانی خاصی در مورد واکنش‌های منفی وجود ندارد. ظاهراً برخی از اعضای هیئت‌مدیره‌ی شرکت در هنگام ارائه‌ی اولیه‌ی این ایده کمی نگران بودند.

وبر گفت که روش جدید نشان دادن اطلاعات پشت‌ آمپر دیگر مانند داشتن یک صفحه‌نمایش در ماشین نیست، بلکه یک لایه‌ از واقعیت افزوده محسوب می‌شود که راننده و ماشین را بیشتر به جاده متصل می‌کند.

اولین باری نیست که بی‌ام‌و از نمایشگر هدآپ با نام BMW Panoramic iDrive رونمایی می‌کند. این شرکت در نمایشگاه CES 2023 نسخه‌ای از آن را با مدل مفهومی iVision Dee به نمایش گذاشت. فناوری‌های جدید بی‌ام‌و بخشی از پلتفرم جدید به نام BMW Operating System X است.

نمایشگر جدید هدآپ در امتداد نوار سیاه باریک در پایین شیشه‌ی جلو که بین ستون‌های A امتداد دارد، اجرا می‌شود. این نمایشگر سه‌بعدی است و شامل اطلاعات سرعت، اطلاعات کمک‌رانندگی تطبیقی، اطلاعات چراغ راهنمایی و علائم جاده‌ای، اطلاعات ناوبری و وضعیت شارژ می‌شود.

اطلاعات نمایشگر هداپ قابل تنظیم است و کاربر می‌تواند محتوای مورد نظر خود را در این بخش به نمایش درآورد. کاربر می‌تواند ۶ ویجت شامل اطلاعاتی از قبیل دمای هوای خارج خودرو، زمان باقی‌مانده تا رسیدن به مقصد و اطلاعات هر قسمت از برنامه‌ی مسیریابی را به نمایشگر هدآپ اضافه کند.

BMW می‌گوید برخلاف سایر HUD-ها که برای دیدن اطلاعات نمایش‌داده‌شده باید در زاویه‌ی مناسب قرار بگیرید، نمایشگر جدید بی‌ام‌و از زوایای مختلف برای راننده و سرنشین قابل مشاهده خواهد بود. همچنین نمایشگر هدآپ به‌گونه‌ای طراحی شده است تا زیر شدید‌ترین میزان تابش نور هم عملکرد خود را حفظ کند.

اگر حضور یک نمایشگر هداپ سرتاسری برای شما کافی نیست، باید بگوییم که بی‌ام‌و یک نمایشگر هدآپ ثانویه را بالا‌تر از نمایشگر هدآپ سرتاسری و در سمت چپ (درست روبه‌روی زاویه‌ی دید راننده) قرار داده است. این نمایشگر هدآپ می‌تواند اطلاعات مسیریابی را به شکل سه‌بعدی و دقیق‌تر به راننده نشان دهد.

بی‌ام‌و ویژگی‌های ناوبری و کمک‌رانندگی را در HUD ادغام کرده است تا مسیری که در حال دنبال کردن آن هستید، هنگام استفاده از مسیریاب سبز شود. کریستین بائر گفت: «اگر در مورد سطوح بالاتر رانندگی خودکار فکر کنید، ADAS و مسیریابی به‌طور طبیعی با هم ترکیب می‌شوند.» او افزود که بسیاری از ویژگی‌های HUD جدید به‌لطف بازخورد مشتریان ایجاد شده‌اند. BMW درحال‌حاضر برخی از ویژگی‌های رانندگی خودکار بدون دخالت دست را در بزرگراه‌های مشخص ارائه می‌دهد.

اگرچه شیشه‌ی جلوی خودرو بی‌ام‌و، بستری برای نمایش محتوا خواهد بود، اما با شیشه‌ی عادی تفاوتی ندارد. بی‌ام‌و می‌گوید در صورت آسیب، این شیشه بدون هیچ هزینه‌ی اضافی‌ای نسبت به یک شیشه‌‌ی عادی تعویض خواهد شد. یک فیلم مخصوص روی شیشه‌ی جلو به ایجاد تصاویر سه‌بعدی واضح و شفاف کمک می‌کند. خط مشکی‌ای که HUD روی آن نمایش داده می‌شود، خط مشکی استاندارد موجود روی تمام وسایل نقلیه‌ی دیگر است.

علاوه بر ایجاد یک نمایشگر هداپ جدید، BMW یک نمایشگر اطلاعات سرگرمی مرکزی به شکل لوزی نیز معرفی کرد که رابط کاربری قابل تنظیم‌تری را ارائه می‌دهد. کاربر می‌تواند اپلیکیشن‌های پراستفاده‌ی خود را به صفحه‌ی اصلی منتقل کند تا بیشتر در دسترس باشند. یک نوار ثابت در پایین این صفحه‌نمایش وجود دارد که دسترسی راننده به عملکردهای ضروری مانند کنترل سیستم تهویه‌ی کابین را تسهیل می‌کند.

طبق گفته‌ی BMW، این شرکت قصد دارد یک فروشگاه اپلیکیشن برای تجربه‌ی کاربری جدید ارائه دهد. این فروشگاه می‌تواند شامل برنامه‌های پولی برای مواردی مانند پکیج‌های نورپردازی ویژه، مشابه برنامه‌های هیوندای برای مدل Ioniq 9 باشد. بی‌ام‌و اعلام کرده است که اندروید اتو و اپل کار پلی در خودروهای مجهز به سیستم iDrive همچنان فعال خواهند بود.

بی‌ام‌و می‌گوید که از هوش مصنوعی برای یادگیری از مشتریان در حین رانندگی و ارائه‌ی ویژگی‌های مرتبط بر اساس رفتار آن‌ها استفاده می‌کند. به عنوان مثال، اگر شما اغلب با استفاده از حالت اسپرت و پخش موسیقی خود به خانه برگردید، این گزینه‌ها به‌طور منظم برای دسترسی آسان در صفحه‌نمایش مرکزی ظاهر می‌شوند یا اگر شما اغلب هنگام شارژ خودروی برقی خود از اپلیکیشن‌های خاصی استفاده می‌کنید، این اپلیکیشن‌ها در زمان شارژ خودرو به شما نمایش داده می‌شود.

بی‌ام‌و می‌گوید که از مدل‌های بزرگ زبانی برای کمک به هوشمندتر شدن خودرو در مورد خواسته‌های رانندگان استفاده می‌کند. سیستم تشخیص صدای BMW عملکرد مثبتی در کلاس خود دارد، اما اکنون این شرکت از LLMها برای آسان‌تر کردن ناوبری استفاده می‌کند. به عنوان مثال، می‌توانید از سیستم بخواهید که شما را به یک ایستگاه شارژ نزدیک به یک فروشگاه مواد غذایی ببرد؛ در چنین حالتی به‌جای استفاده از کلیدواژه‌های خاص می‌توان از زبان محاوره‌ی عادی استفاده کرد.

علاوه بر به‌روزرسانی سیستم‌عامل، بی‌ام‌و فرمان جدیدی را برای Neue Klasse درنظر گرفته است. فرمان جدید از دکمه‌های بیشتری بهره می‌برد. هر دکمه زمانی که سیستم در دسترس قرار دارد، روشن می‌شود و هنگام فشار دادن، بازخورد لمسی ارائه می‌دهد.

بی‌ام‌و گفته است که iDrive، تجربه‌ی کاربری و تنظیمات داخلی جدید از اواخر سال ۲۰۲۵ وارد خودروهایش خواهند شد. در حقیقت سیستم iDrive تنها محدود به مدل Neue Klasse نخواهد بود و تمامی خودروهای بی‌ام‌و که پس از این مدل عرضه می‌شوند، از سیستم نوین بی‌ام‌و بهره‌مند خواهند بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات