خودرو برقی با باتری آتش‌نشان؛ ابتکار جدید هیوندای

سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
Tesla Fire آتش سوزی خودرو تسلا
فناوری جدید هیوندای موبیس، ایمنی خودروهای برقی را وارد مرحله‌ی جدیدی می‌کند و وقتی باتری آتش بگیرد، در نقش آتش‌نشان ظاهر می‌شود.
تبلیغات

هیوندای موبیس (Hyundai Mobis) از فناوری نوآورانه‌ای رونمایی کرده است که ایمنی خودروهای برقی را به‌میزان چشمگیری افزایش می‌دهد. سیستم باتری جدید این شرکت کره‌ای، به‌طور داخلی از مهارکننده‌ی آتش بهره می‌برد؛ سیستمی که مثل آتش‌نشان کوچک در دل باتری خودرو عمل می‌کند و قبل‌ از گسترش هرگونه حادثه، وارد عمل می‌شود.

یکی از نگرانی‌های اصلی در مورد باتری خودروهای برقی، پدیده‌ای به نام گریز حرارتی (Thermal Runaway) است. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که یک سلول باتری بیش‌ازحد داغ شود و حرارتش به سایر سلول‌ها انتقال یابد؛ فرایندی زنجیره‌ای که می‌تواند به آتش‌سوزی یا حتی انفجار منجر شود. سیستم جدید هیوندای موبیس برای مقابله با همین مشکل طراحی شده است.

فناوری جدید هیوندای فقط در مدت پنج دقیقه پس از شروع حریق، آتش را خاموش می‌کند. این عملیات با استفاده از عامل خنک‌کننده‌ای صورت می‌گیرد که نه برای انسان ضرر دارد و نه برای محیط‌زیست، اما در کاهش دما و قطع جریان‌های ناخواسته بسیار مؤثر عمل می‌کند. این عامل به‌طور مستقیم به محل خطر پاشیده می‌شود تا آتش مهار و از سرایت گرما به سایر سلول‌های باتری جلوگیری شود.

بر اساس اعلام هیوندای، فناوری جدید این شرکت به استانداردهای سخت‌گیرانه‌ی ایمنی در اروپا، چین و هند پاسخ می‌دهد و حتی فراتر از آن‌ها می‌رود. شرکت مذکور تا کنون سه پتنت مرتبط با طراحی این سیستم ثبت کرده است که شامل بدنه‌ی باتری و دستگاه اطفای حریق داخلی آن می‌شود.

سیستم باتری هیوندای با عنوان BSA شناخته می‌شود و از سخت‌افزار و نرم‌افزار بهره می‌برد. نرم‌افزار مدیریتی باتری (BMS) به‌صورت دائم پارامترهایی مانند دما، فشار و ولتاژ را کنترل می‌کند. در صورت شناسایی شرایط غیرعادی، سامانه به‌طور خودکار عملیات اطفا را آغاز می‌کند. این آتش‌نشان داخلی تا پنج برابر بیشتر از خاموش‌کننده‌ی معمولی ۳٫۳ کیلوگرمی گنجایش دارد.

هیوندای موبیس همچنین درحال توسعه‌ی روش‌های نوآورانه‌‌ی دیگر برای بهبود ایمنی باتری خودروهای برقی است که ازجمله می‌توان به استفاده از مواد مقاوم در برابر گرما و فناوری «لوله‌ی حرارتی پالسی» که از آلومینیوم و مایع خنک‌کننده ساخته شده و برای خنک‌سازی مؤثر باتری هنگام شارژ سریع کاربرد دارد، اشاره کرد. این نوآوری‌ها نه‌تنها عمر باتری را افزایش می‌دهند، بلکه کارایی آن را نیز بهبود می‌بخشند.

پارک یونگ جون، مدیر توسعه‌ی سیستم باتری در هیوندای موبیس اعلام کرد که با سخت‌تر شدن قوانین جهانی ایمنی، هدف آن‌ها ارائه‌ی راهکارهایی فراتر از استانداردهای موجود در دنیا است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات