خودروی روباتیک مفهومی هیوندای در نمایشگاه CES 2019 رونمایی شد
تصور کنید اگر وسیلهی نقلیهی امدادی نهتنها بتواند تیم نجات را به اطراف محل حادثه برساند، بلکه پا را فراتر بگذارد و بتواند با قدمهای بلند از روی مسیرهای سنگلاخی و شعلههای آتش عبور کند و اعضای تیم را درست در نقطهی وقوع حادثه قرار دهد. این خودروی روباتیک مفهومی جدید Hyundai Elevate است که میتواند روی پاهای خود حرکت کند و مسیرهای صعبالعبور را برای کمک به تیم نجات بپیماید.
خودروی مفهومی هیوندای الویت شبیه موجودات خزنده به نظر میرسد و از پاهای بندبند چرخدار برای حرکت بهره میبرد. البته چنین طرح مفهومی میتواند در شرایط معمولی به خودروی متداول تبدیل شود و در جادههای آسفالته رانندگی کند.
این مدل مفهومی طی همکاری بین بخش نوآوری هیوندای کردل (CRADLE) و استودیوی نوآوری محصول Sundberg-Ferar دیترویت ساخته شده است و از اصول طراحی روباتیک و صنعت خودرو برای تولید وسیلهی نقلیهی چندمنظوره (UMV) استفاده میکند. بیش از دو سال برای ساخت هیوندای الویت زمان صرف شده و بهطور خاص برای استفاده در خدمات اورژانسی و امداد در نظر گرفته شده است.
جان ساه، معاون هیوندای توضیح میدهد:
هنگامیکه سونامی یا زلزله رخ میدهد، خودروهای نجات کنونی تنها میتوانند در شعاعی نزدیک به محل حادثه مستقر شوند و قادر نیستند که در محل دقیق حادثه حضور پیدا کنند. تیم امداد مجبور است که با پای پیاده سایر مسیر را طی کنند؛ اما هیوندای الویت میتواند تیم نجات را دقیقاً تا محل حادثه ببرد و نگرانی از بقایای سیل یا موانع بتنی خانههای تخریبشده نداشته باشد.
بهمنظور دستیابی به این سطح از خودمختاری در حرکت، خودروی مفهومی هیوندای الویت محورها و جناقهای سیستم تعلیق را حذف میکند و بهجای آنها از چرخهای جداگانهای بهره میبرد که به پاهای روباتیک وصل میشوند. هر پا دارای پنج درجه حرکت ازطریق مفصل عمودی و افقی، مفصل زانویی، مفصل مچ پا و اتصال فرمان چرخشی است که چرخ را ۳۶۰ درجه دور محور عمودی میچرخاند. موتورهای الکتریکی هاب در چرخها برای فراهم آوردن قدرت حرکتی با یکدیگر همکاری میکنند.
طی رانندگی عادی در بزرگراه، پاها به سمت داخل بدنه جمع میشوند؛ به این ترتیب هیوندای الویت میتواند بهراحتی مانند خودروی الکتریکی عادی حرکت کند. سیستم تعلیق غیرفعال در این حالت با فشار کمتری روبهرو خواهد شد و قدرت واردشده به عملگرهای متحرک پاها برای بهبود شعاع حرکتی و کارایی کاهش مییابد.
هنگامیکه زمین صاف به مسیرهای سنگلاخی یا خارج از جاده تبدیل شود، هیوندای الویت میتواند از ارتفاع و قدرت پاها استفاده کند تا بتواند واکنش نشان دهد. در این حالت خودرو بلند میشود و از موانع بزرگ عبور میکند؛ این کار بهلطف پاهای کشیده شبیه خزندگان ممکن است که گاهی از دیوارهای با ارتفاع ۱.۵ متر نیز بالا خواهد رفت. به این ترتیب در چالهها نیز با قدمهای بلند گام بگذارد و فاصلهی محوری آن گاهی به حدود ۴.۶ متر نیز افزایش مییابد.
در نتیجه خودروی روباتیک هیوندای الویت قادر خواهد بود در هر نوع مسیر ناهموار و صعبالعبور حرکت کند و نگرانی از سنگلاخی، برف و تپههای شیبدار نداشته باشد. در این حالت بدنه در جای خود باقی میماند و هیچ تغییری در آن رخ نمیدهد.
این وسیلهی نقلیه را حتی نمیتوان با جیپ گلادیاتور یا اکشن موبیل پیور زیتروس (Action Mobil Pure Zetros) مقایسه کرد.
موتورهای محرک و عملگرهای الکتریکی که هیوندای الویت را قادر به حرکت میکنند، به پکیج باتری ۶۶ کیلووات ساعت متصل میشوند. مهندسین پروژه با شبیهسازی خودروی روباتیک در مسیر ناهموار ۳۵ کیلومتر روبیکون تریل (Rubicon Trail) آمریکا، به میزان باتری موردنیاز برای پیشرانه و سیستم محرکهی پاها دست یافتند.
نجات اضطراری یکی از ایدههای اصلی پشت طراحی این خودروی مفهومی است؛ اما این تنها استفادهی هیوندای و Sundberg-Ferar نیست. در حقیقت هیوندای الویت ماژولار است، شاسی آن قادر به قبول انواع بدنه برای موارد استفادهی مختلف خواهد بود.
جان ساه مثال دیگری از کاربرد هیوندای الویت توضیح داد:
افراد معلول در سراسر جهان که دسترسی به رمپ ADA ندارند، میتوانند از روبات مفهومی هیوندای الویت بهره بگیرند تا جلو در ورودی خانه قرار بگیرد؛ سطح خود را برای سرنشین تنظیم کند و به فرد معلول اجازه دهد که صندلی چرخدار خود را به داخل براند.
هیوندای امیدوار است که به کمک خودروی روباتیک الویت طی سالهای آینده بتواند گامهای موفقیتآمیزی در عملیات نجات و کمک به آسیبدیدگان بردارد.
نظرات