ریزر دستیار صوتی آمازون الکسا را به پلتفرم گیمینگ خود میافزاید
ریزر، شرکتی که در حوزهی تولید سختافزار و نرمافزار حرفهای با تمرکز بر کاربران گیمینگ فعالیت میکند، قصد دارد تا با اضافه کردن دستورها صوتی و قابلیتهای لمسی، پلتفرم گیمینگ خود را به سطحی بالاتر برساند. امروز در نمایشگاه CES، مدیران این شرکت اعلام کرد که با افزودن قابلیتهای دستورها صوتی آمازون الکسا به پلتفرم گیمینگ خود، قابلیتهای جذاب آن را به کاربران، عرضه کند. بهعلاوه، خانوادهی جدیدی از محصولات با نام HyperSense معرفی شد که رابط قابل لمس را به کاربران عرضه میکند.
اضافه کردن هماهنگی الکسا با محصولات ریزر، تا سهماههی دوم سال ۲۰۱۹ نهایی خواهد شد. البته، دربارهی تاریخ عرضهی خانوادهی هایپرسنس، اطلاعات جزئی منتشر نشده و تنها پیشنمایشی از آنها پخش شد.
شرکت ریزر، علاوهبر موارد فوق، قصد دارد تا اکوسیستم خود را به مواردی بیش از برند Razer گسترش دهد. سخنگوی شرکت در مراسم امسال، اعلام کرد که برنامهی Chroma Connected Devices Program، اکنون بیش از ۱۵ شریک جدید دارد و بیش از ۳۰۰ دستگاه، قابلیت اجرای بازیها و اپلیکیشنهای پلتفرم Chroma را دارند. برنامهی فوق، لوازم جانبی خاصی را شامل میشود که توانایی کار با محصولات ریزر را دارند.
بهکارگیری الکسا در محصولات ریزر، نشاندهندهی گسترش نفوذ این فناوری در لایههایی عمیق از بازار مصرفکنندهها است. درحالحاضر، باوجود آنکه آمازون سختافزار اختصاصی گیمینگ ندارد، ورود الکسا به حوزهی گیمینگ نقطهی عطفی در تاریخ آن خواهد بود. البته، پیشازاین در ماه سپتامبر گذشته، مایکروسافت خبر از پشتیبانی الکسا در ایکسباکس وان داد و یک سال قبل از آن، الکسا در پلتفرم پلیاستیشن Vue استفاده شده بود.
بهنظر میرسد هماهنگی الکسا با محصولات ریزر، بیشتر در حوزهی کنترل رخدادهای پیرامون گیمینگ است. بهعنوان مثال، کاربر میتواند تنظیمات نورپردازی تجهیزات گیمینگ خود را با دستورها صوتی انجام دهد. درواقع، کنترل صوتی، بر رخدادهای داخلی بازیها تأثیرگذار نخواهد بود. البته، چنین قابلیتی، بیشتر مورد علاقهی آمازون است تا آن را با محصول اختصاصی (احتمالی) خود در حوزهی گیمینگ، نهایی کند.
آمازون با ترکیب داراییهای کنونی خود در حوزهی گیمینگ، از پلتفرم پخش ویدئویی Twitch گرفته تا اپلیکیشنهای مخصوص بازی، خانوادهی گستردهی اکو و تجربهی قوی در حوزهی هوش مصنوعی و واقعیت افزوده، میتواند محصولی قابلتوجه را در این بازار عرضه کند.
پیت تامسون، معاون بخش جستجوی صوتی الکسا در بیانیهای دربارهی همکاری با ریزر گفت:
ما از همکاری با ریزر و ارائهی تجربهای عالی به کاربران حوزهی گیمینگ، بسیار هیجانزده هستیم. این همکاری، به کاربران نشان میدهد که الکسا، چگونه به بهبود تجربهی بازی کمک خواهد کرد.کاربران با استفاده از الکسا، میتوانند لوازم جانبی ریزر را کنترل کرده و همچنین، از تمامی قابلیتهای دیگر الکسا نیز استفاده کنند. قابلیتهایی همچون کنترل دستگاههای هوشمند و دسترسی به دهها هزار قابلیت پیشفرض دستیار آمازون، با این همکاری به گیمرها ارائه خواهد شد.
ریزر، با استفاده از پلتفرم Synapse 3 اینترنت اشیاء خود، پشتیبانی از الکسا را به محصولات خود میافزاید. درحالحاضر، این پلتفرم برای اتصال محصولات ریزر با لوازم جانبی متفرقهای استفاده میشود که احتمالا، کاربر برای بهبود تجربهی گیمینگ خود استفاده میکند.
طبق ادعای ریزر، پس از اجرای طرح هماهنگی با الکسا، کاربران میتوانند از هدستها و میکروفونهای این شرکت برای کنترل ویژگیهای دستگاهها همچون نورپردازی و تنظیمات ماوس و کیبورد و هدستها استفاده کنند.
مین لیانگ تَن، همبنیانگذار و مدیرعامل ریزر در بیانیهای دربارهی همکاری فوق گفت:
این حرکت، یک امیدواری برای ریز نسبت به آینده محسوب میشود. آیندهای که در آن، محصولات گیمینگ ظرفیت کامل خود را با کنترل صوتی، هماهنگی دقیق و اتصال به سرویسهای ابری نشان میدهد.
عرضهی بازخوردهای قابل لمس در محصولات جدید ریزر نیز با همکاری شرکتهای واسط انجام میشود. در این پروژه، شرکتهایی همچون Lofelt و Subpac و چند شرکت دیگر حضور دارند که ریزر اشارهای به نام آنها نداشت.
ایدهی محصولات هایپرسنس ریزر، آن نیست که گیمرهای فوقحرفهای، دستگاههایی همچون تونل باد، چیلر گرمایشی، بوهای عجیبوغریب و غیره در اتاق خود اضافه کنند تا حسی نزدیک به واقعیت داشته باشند. بهعنوان مثال، همکاری غول صنعت گیمینگ با شرکتهای دیگر، به تولید محصولاتی همچون اسپیکرهای قدرتمند و صفحات تاچی خواهد انجامید که تجربههای متفاوتی را به کاربر ارائه میکنند تا به اکشن بازیها، نزدیکتر شود.
با کمی تخیل دربارهی محصولات احتمالی ریزر در خانوادهی هایپرسنس، میتوان چند سناریو را متصور شد. بهعنوان مثال، جلوههای صوتی برای درک بهتر مواردی همچون صدای موشک در بازی، تجربهی وزیدن باد بهشکل امواج صوتی که در پاها احساس شوند یا جلیقهای که احساس سرما را در کاربر ایجاد کرده یا حتی او را به سمتی خم کند، برخی از تجارب قابل لمس گیمرها با محصولات جدید هایپرسنس خواهد بود.
مین دربارهی محصولات با قابلیتهای لمسی در بیانیهی خود گفت:
ما بالاخره میتوانیم آنچه که در زمین بازی شنیده شده یا دیده میشود را با تمام وجود احساس کنیم. احساس عبور سریع گلولهی دشمن یا لرزش ایجادشده بر اثر غرش یک هیولا، بالاخره برای گیمرها قابل لمس خواهد شد.مانند سیستم Razer Chroma که در آن قدرت اتصال سیستمهای نورپردازی مختلف دستگاههای گیمینگ را تجربه کردیم، با هایپرسنس نیز میتوان دستگاههای مختلف با قابلیتهای لمسی را به هم متصل کرده و غوطهوری در دنیای بازی را عمیقتر کنیم.
بههرحال، اضافه کردن قابلیتهای صوتی و لمسی به پلتفرم ریزر و هر پلتفرم گیمینگ دیگر، قابل توجیه است. روند کار در دنیای گیمینگ همیشه بر این اساس بود که از آخرین فناوریها برای واقعیتر شدن احساسات کاربران، استفاده شود. تاکنون، مواردی همچون گرافیکهای قویتر، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و بازی کردن همراه یا روبروی دیگر گیمرها، در مسیر واقعیتر شدن همان احساسات بودهاند.
دراینمیان، قابلیتهای لمسی هنوز آنطور که باید و شاید توسعه نیافتهاند؛ اما همانطور که نمونههایی موفق از آنها را در گوشیهای هوشمندمان دیدهایم، ورود چنین قابلیتهایی به دنیای گیمینگ، دور از انتظار نیست.
البته، فناوریهای صوتی و ارتباط با دستگاههای هوشمند ازطریق صوت، سالها است که توسعه و بهبود را تجربه کردهاند. درواقع، کنترل صوتی بهعنوان رابط کاربری نسل آینده شناخته میشود. این رابط کاربری خصوصا در مواقعی که توجه یا دستهای کاربر مشغول کارهای دیگر است، فواید خود را نشان میدهد. بهعنوان مثال وقتی شما در جاده گم شدهاید و تصمیم به اجرای مجدد مسیریابی دارید، دستورها صوتی بسیار مفید خواهند بود.
البته، در دنیای گیمینگ، چنین اضطراری در ارسال دستورها صوتی وجود ندارد، اما در آیندهی نزدیک میتوان تصور پیشرفت در بازیها و کنسولها را به نحوی داشت که کاربر حتی با جیغ و فریاد زدن، از صحنهی نبرد عبور کند یا حتی با یک دستور صوتی، صدای بازی را کاهش دهد.
نظرات