۱۵ روش برای بهینه سازی پروفایل اینستاگرام
سال ۲۰۱۷، ۱۰۰ میلیون کاربر جدید جذب پلتفرم اینستاگرام شدند و این روند رو به رشد در سال ۲۰۱۸ نیز ادامه دارد. البته دلایلی برای این پیشرفت باورنکردنی اینستاگرام وجود دارد.
بسیاری از کاربران عادی برای دیدن عکس و ویدئوهای دوستان خود و برندهای محبوب از اینستاگرام استفاده میکنند. شرکتها به اینستاگرام اعتماد دارند؛ زیرا کاربران از اینستاگرام بیشتر از سایر پلتفرمها نظیر فیسبوک و توییتر برای آشنایی با برندهای مختلف استفاده میکنند.
با این حال، برای اینکه بتوان از اینستاگرام بهصورت بهینه بهره برد، ایجاد پروفایلی که بتواند بهطور موفقیتآمیزی توجه مخاطبان را جلب کند مهم به نظر میرسد. با دنبال کردن نکاتی که در ادامه گفته میشود، بازاریابان رسانههای اجتماعی میتوانند بهمنظور دستیابی به نتایج بهتر در کسبوکار پروفایل اینستاگرام خود را بهینهسازی کنند.
۱. یک حساب تجاری در اینستاگرام ایجاد کنید
درحالحاضر بیش از ۲۵ میلیون کسبوکار برای دسترسی به تجزیه و تحلیلهای مفید و ابزارهای تبلیغاتی محصولات خود از اینستاگرام استفاده میکنند. برخلاف حساب شخصی، حساب تجاری این امکان را برای کاربران فراهم میآورد تا تجزیهوتحلیلهای مرتبط با هر پست و همچنین رشد دنبالکنندگان را مشاهده کنند.
از آنجاییکه ۸۰ درصد از کاربران اینستاگرام حداقل یک برند را دنبال میکنند، این امکان برای حسابهای تجاری فراهم است که بهواسطهی یک دکمهی تماس، بتوان از طریق پیام مستقیم اینستاگرام، ایمیل یا اساماس با نمایندگان برندها در ارتباط بود. این موضوع باعث میشود که پشتیبانی از مشتریان رسانههای اجتماعی راحتتر از قبل باشد.
آخرین نکتهی حائز اهمیت اینکه، حساب کاربری تجاری در اینستاگرام تنها با چند حرکت میتواند سبب ارتقاء محتوای شما شود. این نوع حساب کاربری نسبتا ارزان به شما اطمینان میدهد صرف نظر از اینکه چه پستی را برای ارتقاء پروفایل خود انتخاب میکنید، بخش وسیعتری از مخاطبان را در دسترستان قرار دهد.
به بیان سادهتر، یک حساب تجاری اینستاگرام، برای بازاریابان رسانههای اجتماعی قابلیت انعطافپذیری بیشتری بهمنظور داشتن حضوری مؤثر در اینستاگرام فراهم میکند. شاید بهترین قابلیت این است که حسابهای اینستاگرامی موجود در فضای مجازی تنها با چند کلیک بهراحتی میتوانند به حسابهای کسبوکار تبدیل شوند.
۲. از یک لینک پیگیری در پروفایل خود استفاده کنید
از آنجاییکه اینستاگرام به بازاریابان رسانههای اجتماعی اجازه میدهد تا تنها یک URL زنده را در کل پلتفرم به اشتراک بگذارند، وجود یک لینک در پروفایل حساب تجاری بسیار مهم به نظر میرسد.
با این حال، بسیاری از بازاریابان به اشتباه هنوز از یک لینک غیرقابل پیگیری در پروفایل حساب خود استفاده میکنند. اگر لینک مورد استفاده قابلیت پیگیری نداشته باشد، فهمیدن اینکه چه تعداد از بازدیدکنندگان وبسایت و مشتریان بهواسطهی لینک دادهشده در اینستاگرام وارد وبسایت شدهاند غیر ممکن خواهد بود.
با استفاده از یک پلتفرم تجزیهوتحلیل یا یک URL-ساز رایج نظیر Bit.ly، بازاریابان میتوانند ببینند چگونه کاربران با لینکی که در قسمت bio وجود دارد ارتباط برقرار میکنند.
۳. بهمنظور بیان برخی محتوا، از تصاویر چندگانه استفاده کنید
بازاریابان اینستاگرام باید پروفایلی طراحی کنند که نشانگر یک بیانیه باشد، ایجاد یک کولاژ چندگانه و نشانگر یک تصویر قابل درک، بهترین روش برای انجام آن است. برندهایی نظیر رولز-رویس برای اشتراکگذاری تصاویر بزرگ که احتمالا هنگام کراپ کردن آنها در پستهای انفرادی درست به نظر نمیرسند به این روش تکیه میکنند.
بهتر از همه، هنگامی که برندها تعدادی از عکسهایی را که قابل تشخیص نیستند آپلود میکنند، میتواند سبب کنجکاوی دنبالکنندگان شوند. بسیاری از آنها انتخاب میکنند که برای دیدن تصویر در اندازه واقعی به پروفایل اینستاگرام شما بیایند.
۴- روی یک شیوهی قدرتمند تجزیه و تحلیل اینستاگرام سرمایهگذاری کنید
تنها راه فهمیدن اینکه آیا استراتژی شما در اینستاگرام کار میکند، داشتن تحلیل برای اثبات آن است. درحالیکه یک حساب کاربری تجاری اینستاگرام اطلاعات پایهای دربارهی عملکرد آن به شما ارائه میدهد، پلتفرمهای تحلیلی ثالث اطلاعات کاملی ارائه میدهند که در غیر این صورت قابل دستیابی نیستند.
از محاسبهی عملکرد لینک ردیابی در بخش بیو یا زندگینامه اینستاگرام تا تعیین اینکه کدام پستها بیشترین تعداد پیروان را به خود اختصاص میدهند، بهمنظور اشاره دقیق به بهترین زمان برای پست محتوای جدید، یک ابزار تحلیلی ثالث برای بهینه کردن استراتژی و پروفایل اینستاگرام شما ضروری است.
۵- آزمون A/B بیوگرافی اینستاگرام شما را آزمایش میکند
گاهی اوقات بهسختی میتوان فهمید آیا بیو اینستاگرام در خدمت اهداف بازاریابی رسانههای اجتماعی است یا خیر. بهترین روش برای درک اثرگذاری بیو از طریق آزمایش A/B است. برای شروع، ابتدا باید یک متغیر وابسته را انتخاب کنید که قابلیت اندازهگیری داشته باشد. یکی از متغیرهای وابسته محبوب ردیابی کلیکهای لینک URL است.
گام بعدی درست کردن تعداد قابل توجهی پروفایل اینستاگرامی و چرخیدن در میان آنها بهطور مساوی است؛ البته باید اطمینان حاصل شود که هر بیو برای تعداد یکسانی از دنبالکنندگان و در مدتزمان یکسانی به نمایش گذاشته میشود.
در پایان، با نگاهی به اطلاعات بهدستآمده از عملکرد URL، میتوان دریافت کدام یک از پروفایلها در ایجاد لینکهای URL مؤثرتر بودهاند.
۶. تمرکز باید روی کیفیت دنبالکنندگان باشد نه کمیت آنها
بسیاری از بازاریابان اینستاگرام بر این باورند که داشتن تعداد زیادی از دنبالکنندگان برای ایجاد یک پروفایل کاملا بهینه از اهمیت بالایی برخوردار است. به عبارت دیگر، به نظر میرسد که یک برند با دنبالکنندگان بیشتر، اعتبار بیشتری دارد. اما با یک نگاه اجمالی به پروفایل اینستاگرام متعلق به برخی از بزرگترین شرکتهای جهان میتوان دریافت که کیفیت دنبالکنندگان از تعداد آنها مهمتر است. پروفایلهایی با صدها هزار دنبالکننده وجود دارند.
این پروفایلها حتی دنبالکنندگان بیشتری نسبت به شرکت سیلزفرس دارند. این شرکت با مالکیت بازار ۷۴ میلیارد دلاری برای کلاه، تنها ۴۲ هزار دنبالکننده دارد. بازاریابان رسانههای اجتماعی باید بر توسعهی یک استراتژی که مخاطبان را هدف قرار میدهد متمرکز شوند، نه افزایش تعداد دنبالکنندگان بهمنظور ایجاد اعتبار برای خود.
۷. یک تقویم محتوای خردمندانه درست کنید
برخلاف دیگر شبکههای اجتماعی، محتوای اینستاگرام در پروفایل شخصی یک فرد ذخیره نمیشود. در عوض، بهراحتی میتوان پستهایی را دید که مربوط به چند ماه پیش هستند. بازاریابان نباید از این موضوع غافل شوند و باید محتوای اینستاگرام خود را بهصورت هوشمندانه و متوالی برای ایجاد پروفایلی که روایتی از نام تجاری آنها است در اختیار دنبالکنندگان خود قرار دهند.
۸. اعلانهای اینستاگرام را فعال کنید
اطمینان حاصل کنید که شما و تیمی که با شما همکاری میکند در موقعیتی قرار دارید که از طریق روشن کردن اعلانهای اینستاگرام بلافاصله قادر به پاسخگویی به تمامی مخاطبان خود هستید. در دسترس بودن همیشگی یک برند برای مخاطبانش این امکان را فراهم میکند که تمایل و تعامل مخاطبان با آن برند افزایش یابد.
۹. نامی مناسب برای پروفایل اینستاگرام خود انتخاب کنید
فرض کنید که هنوز پروفایل خود را ایجاد نکردهاید، برای انتخاب یک اسم ایدهآل باید وقت بیشتری صرف کرد. استفاده از نام برند بهترین شیوه بهمنظور پیدا کردن دنبالکنندگان وفادار است. اگر اسم مدنظر شما قبلا مورد استفاده قرار گرفته است، این امکان وجود دارد تا با پرداخت مبلغی به صاحب آن نام بتوان مالکیت آن را گرفت.
۱۰. شخصی را برای نظارت بر کانالهای پیامرسان اختصاص دهید
بسیاری از مصرفکنندگان انتظار دارند که در انواع مختلف شبکههای اجتماعی، خدمات فوری پشتیبانی از مشتری دریافت کنند. علاوه بر این، بهطور میانگین مشتریان یک تجربهی منفی از خدمات را با ۱۶ نفر از دوستان خود به اشتراک میگذارند.
همان طور که به محبوبیت اینستاگرام در بین کاربران افزوده میشود، خدمات رضایتبخش پشتیبانی از مصرفکنندگان برای برندهای مختلف از اهمیت قابل توجهی برخوردار میشود. از آنجایی که حسابهای تجاری اینستاگرام این امکان را برای بازدیدکنندگان پروفایل فراهم میآورند تا با یک کلیک با برندهای مختلف در تماس باشند، درخواست مشتریان بهراحتی در هر ساعتی از روز قابل رسیدگی است.
با توجه به این واقعیت، بازاریابان رسانههای اجتماعی باید فردی را برای نظارت بر پیامهای دریافتی در طول ساعات کاری در نظر بگیرند.
۱۱. تصویر پروفایل خود را با توجه به کمپینهای فعلی بهروزرسانی کنید
بسیاری از بازاریابان اینستاگرام اهمیتی برای بهروزرسانی پروفایل خود قائل نیستند؛ اما انجام این کار میتواند پروفایل شما را مرتبط و بهروز نگه دارد. اضافه کردن لوگوها و طرحهای متنوع که مختص یک کمپین بازاریابی است باعث تشویق دنبالکنندگان به پیگیری مکرر پروفایل شما میشود.
۱۲. نشان تیک آبی را برای افزایش اعتبار پروفایل خود کسب کنید
همانند توییتر، اینستاگرام میتواند این امکان را برای برندهای معتبر فراهم آورد تا از طریق یک تیک آبی، وضعیت حسابهای آنها تأیید شده باشد. این تیک آبی به دنبالکنندگان اینستاگرام اطمینان میدهد که حساب شما نشانگر رسمی بودن سازمان شما است.
درحالیکه اینستاگرام قابلیت ایجاد صفحههای معتبر و دارای تیک آبی را برای عموم افراد ارائه نمیدهد؛ رسانهی مشبل در گزارشی اشاره کرده است که راههایی وجود دارد تا با استفاده از ابزاری خلاقانه به این اعتبار دست یافت.
۱۳. پروفایل اینستاگرام خود را روی دستگاههای متنوع بازبینی کنید
اینستاگرام همانند فیسبوک، یک شرکت تلفن همراه است. پیش از اینکه یک نسخهی دسکتاپ یا تبلت از برنامهی اینستاگرام وجود داشته باشد، در ابتدا اینستاگرام روی گوشیهای آیفون و کمی بعد برای سیستمعاملهای اندروید ارائه شد.
بازاریابان اینستاگرام باید پروفایل شرکت خود را روی انواع دستگاهها بررسی کنند تا اطمینان حاصل شود که این تجربه در همهی دستگاهها مثبت و متناسب با آن دستگاه است.
۱۴. از بهینه بودن وبسایت خود برای تلفن همراه اطمینان حاصل کنید
برای کسانی که علاقهمند به بالابردن ترافیک وبسایت خود از طریق صفحهی اینستاگرام شرکت هستند، باید اطمینان حاصل کنند که وبسایت آنها برای استفاده در گوشیهای هوشمند بهینه شده باشد. بسیاری از کاربران اینستاگرام از یک دستگاه تلفن همراه به صفحهی شما دسترسی پیدا میکنند و اگر کاربران در اولین بازدید از صفحهی شما با مشکل مواجه شوند، شانس شما برای تبدیل این کاربر به یک کاربر وفادار کم میشود. علاوه بر ایجاد یک تجربهی بهینه برای کاربر، سرعت صفحهی شما باید برای همهی دستگاهها بالا باشد. یک مطالعه نشان میدهد که سایتهای موبایلی که ظرف مدتزمان ۳ ثانیه یا بیشتر بارگیری میشوند، بیش از ۵۰ درصد از بازدیدکنندگان خود را از دست میدهند.
۱۵. اموجیها را برای سرگرمی به صفحهی خود اضافه کنید
یکی از اهداف اینستاگرام داشتن سرگرمی است. یکی از روشهای انجام این کار در صفحهی اینستاگرام، استفاده از اموجیها در قسمت بیو شرکت است. تعدادی از اموجیها میتوانند جایگزین کلمات باشند و تعداد کاراکترهای موجود در قسمت بیو را کاهش دهند. این کار همچنین نشان میدهد که سازمان شما قادر به ارتباط با کاربران جوان است که بسیاری از آنها در اینستاگرام فعال هستند.
توسعهی یک پروفایل اینستاگرام کاملا بهینه که قادر به جذب کاربران است، نیازمند برنامهریزی دقیق و صبر و شکیبایی است. با بررسی عملکرد پروفایل خود و تمایل به ایجاد تغییرات سازنده، میتوانید در این رقابت از دیگران پیشی بگیرید.
نظرات