در رایانش ابری (Cloud Computing)، کاربران بینیاز از تأمین و نگهداشت سختافزار یا کانفیگ سرویس، از ابتدا میتوانند در هر لحظه منابع و سرویس دلخواه خود را درخواست و از آن استفاده کنند.
امروزه، کسبوکارهای گوناگونی مانند وبسایتهای بزرگ اینترنتی و اپلیکیشنهای موبایل بهدلیل مزایای بیشمار سرویسهای ابری به این پلتفرم مهاجرت کردهاند.
رایانش ابری چه مزایایی دارد؟
چرا رایانش ابری با استقبال چشمگیری مواجه شده است؟ درادامه، به مهمترین مزایای استفاده از سرویسهای ابری اشاره میکنیم:
سرمایهگذاری مطمئن و براساس نیاز
برخلاف گذشته و بهجای آنکه از ابتدا برای راهاندازی یا خرید تجهیزات دیتاسنتر هزینهی بسیاری صرف کنید، میتوانید فقط براساس نیاز و بهشکل آنلاین و لحظهای منابع لازمتان را تهیه کنید. هر زمانی به منابع بیشتری نیاز داشتید، بدون دغدغه و بهسرعت میتوانید این منابع را افزایش و با کاهش نیاز منابع را کاهش دهید. درنتیجه، فقط براساس نیازتان و به تناسب مصرف هزینه میپردازید.
قیمت مناسب
باتوجهبه اینکه در سرویسهای ابری تعداد مشتریان زیاد است، تهیهی سختافزار برای Cloud Provider هزینهی کمتری دارد و درنتیجه، میتواند منابع لازمِ مشتریان را نیز با قیمت مناسبتری دراختیارشان قرار دهد.
سرویسدهی مستمر (Business Continuity)
سرورهای شما در زیرساخت ابری همواره فعال است و خرابی سختافزار سبب ازدسترفتن دسترسی به سرورها نخواهد شد. این موضوع از درخواستهای مهم کسبوکارهای بزرگ است که به سرویسدهی مستمر به مشتریانشان نیاز دارند و ازدسترس خارجشدن (Down) سرویسشان حتی برای چند دقیقه، خسارت بسیار زیادی بهبار میآورد. درنتیجه، این یکی از دلایل مهم کسبوکارهای بزرگ آنلاین برای مهاجرت به سرویسهای ابری است.
افزایش سرعت و چابکی
در رایانش ابری، تمامی سرویسهای مدنظرتان را با چند کلیک راهاندازی میکنید و بهسرعت به آنها دسترسی خواهید داشت. این موضوع در سرعت و چابکی کسبوکارتان بسیار تأثیرگذار است و به شما امکان میدهد بیشترین تمرکز را روی محصول خود بتوانید داشته باشید.
کارایی (Performance) بیشتر
فراهمکنندههای سرویس رایانش ابری، مانند آروان، باتوجهبه مشتریان و تقاضاهای متفاوتشان همواره سعی میکنند بهترین کارایی را در حوزههای مختلف مانند پهنای باند اینترنت و کارایی دیسک و قدرت پردازنده دراختیار مشتریان قرار دهند. بنابراین وقتی مشتریان در این بستر قرار میگیرند، دغدغهای برای کارایی بخشهای مختلف سیستم نخواهند داشت و با اطمینان به توسعه و بهبود محصولشان مشغول خواهند شد.
انواع سرویسهای رایانش ابری چیست؟
رایانش ابری مفهوم جامعی از چند زیرمجموعه است. دستهبندیهای اصلی در رایانش ابری عباتاند از: Iaas و PaaS و SaaS. این دستهبندیها هرکدام یک بخش از پازل رایانش ابری را تشکیل میدهند. درادامه، بررسی میکنیم که این دستهبندیها چیستاند؟
(IaaS (Infrastructure as a Service
Infrastructure as a Service که در ایران بیشتر با Yas تلفظ میشود، شامل عرضهی بستهی کامل زیرساختهای IT مانند نتورک (Network) و سرور (Server) و فضای ذخیرهسازی ازطریق اینترنت و بهشکل آنلاین است. مدیریت و نگهداری این زیرساخت مشابه زیرساختهای سنّتی است که افرادی مانند SysAdminها با آن آشنا هستند.
(PaaS (Platform as a Service
سرویس PaaS به کاربران امکان میدهد دغدغهی نگهداری سرویسهای زیرساختی مانند سیستمعامل را نداشته باشند. وظیفهی مدیریت منابع برای سیستمعاملها، پچکردن آنها و سایر وظایف بهعهدهی فراهمکنندهی زیرساخت است. بدینترتیب، میتوانید در زمانی کمتر از یک دقیقه سیستمعاملی با کانفیگ دلخواهتان را آماده کنید و پسازآن، تمامی تمرکزتان روی نرمافزارتان باشد.
(SaaS (Software as a Service
آخرین بخش پازل رایانش ابری مربوط به سرویس SaaS است. در این بخش، کاربر حتی با نرمافزار و شیوهی کانفینگ آن نیز کاری نخواهد داشت. نمونهی بارز آن، استفاده از سرویس ایمیل است که کاربر بدون درگیرشدن با سیستمعامل یا حتی نرمافزار ایمیل، میتواند ایمیل سرورش را راهاندازی کند.
در بین این دستهبندیها، جالب است بدانید براساس پیشبینی گارتنر، اندازهی بازار سرویس IaaS در سال ۲۰۲۲ حداقل صدمیلیارد دلار خواهد بود که نشاندهندهی نیاز فراوان بازار در این حوزه است.
در نمودار زیر، میزان رشد بازار در هرکدام از دستهبندیهای سرویس رایانش ابری از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۲۰ آمده است.
سرویس رایانش ابری با چه روشهایی اجرا میشود؟
سرویس رایانش ابری به سه شکل اجرا میشود: سرویس ابری عمومی (Public Cloud) و سرویس ابری خصوصی (Private Cloud) و سرویس ابری ترکیبی (Hybrid Cloud).
سرویس ابری عمومی (Public Cloud)
تمامی زیرساخت این روش روی ابر و در محیط اینترنت قرار دارد و تمامی کاربران میتوانند به سرورهای خود از هرجایی دسترسی داشته باشند. همچنین، از مزایایی چون جابهجایی بین دیتاسنترهای مختلف برای افزایش میزان امنیت میتوانند استفاده کنند. در سرویس ابری عمومی، کاربران هیچ دغدغهای بابت سختافزار و دیتاسنتر نخواهند داشت.
سرویس ابری خصوصی (Private Cloud)
این روش برای سازمانهایی است که از قبل دیتاسنتر و منابع سختافزاری دراختیار داشتند؛ اما باتوجهبه مزایای فراوان سرویس ابری، به استفاده از این سرویس تمایل دارند. بنابراین، برای اینکه از منابع سختافزاری فعلی به بهترین شکل استفاده شود، میتوان سرویس رایانش ابری را در داخل دیتاسنتر سازمان راهاندازی کرد. در این روش، سازمان مانند قبل وظیفهی نگهداری تمامی زیرساختهای دیتاسنتر را بهعهده خواهد داشت.
سرویس ابری هیبرید (Hybrid Cloud)
این روش درواقع ترکیبی از دو روش قبلی است. در سرویس ابری هیبرید، هم از منابع سختافزاری سازمان به بهترین شکل استفاده میشود و هم از مزایای سرویس ابری، مانند پایداری بیشتر. بهدلیل اینکه در سرویس ابری عمومی تعداد دیتاسنتر بیشتری دراختیار کاربر قرار دارد، امکان از دسترس خارجشدن دیتاسنتر کمتر از روش سرویس ابری خصوصی (درون سازمان) است.
این مطلب با همکاری ابرآروان تهیه شده است.
نظرات