چگونه در ویندوز 11 تم تیره را به‌صورت خودکار فعال کنیم؟

دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
زمانبندی حالت تاریک خودکار ویندوز 11
اگر می‌خواهید قابلیت تغییر خودکار تم تیره و روشن را در ویندوز داشته باشید، این مطلب را از دست ندهید.
تبلیغات

یکی از نقص‌های بزرگ ویندوز از زمان ویندوز ۱۰ که کماکان مایکروسافت به آن توجهی ندارد، زمان‌بندی حالت تاریک یا همان دارک مود براساس ساعات دلخواه یا برحسب ساعات غروب و طلوع هر منطقه است. نبود این ویژگی درحالی‌که این مسئله سال‌ها است که تقریباً در تمامی سیستم‌عامل‌های دسکتاپ و موبایل حل شده، اما در محبوب‌ترین سیستم‌عامل دسکتاپ همچنان حل‌نشده باقی مانده، اعتراض و درخواست کاربران از مایکروسافت برای اضافه‌کردن این ویژگی را در پی داشته اما هنوز اقدامی از سوی این شرکت صورت نگرفته است.

تم تیره یا دارک مود در اولین آپدیت سالیانه ویندوز ۱۰ یعنی نسخه 1607 وارد ویندوز شد. این ویژگی بعد از گذشت تقریبا هفت سال روند توسعه‌ی بسیار کندی را طی کرده است و در ویندوز ۱۱ با وجود این‌که بهبودهای بصری زیادی را به‌خود دیده اما همچنان ناهماهنگی در بسیاری از بخش‌های این سیستم‌عامل در هنگام اعمال تم تیره به‌چشم می‌خورد و گهگاهی خبر از هماهنگ‌شدن اجزای مختلفی از سیستم‌عامل با تم تیره از جمله تسک منیجر و اخیراً مایکروسافت پینت و تکمیل‌تر شدن این ویژگی به گوش می‌رسد.

بنابراین احتمالاً امکان زمانبندی خودکار تم تیره نیز دیر یا زود به این سیستم‌عامل افزوده خواهد شد اما تا آن زمان که مشخص نیست کی فرا می‌رسد قصد داریم با استفاده از روشی، این امکان را در ویندوز ۱۱ فعال کنیم تا دیگر مجبور نباشید هر بار در طول روز تم روشن را فعال و با تاریک‌شدن هوا دوباره آن‌ را فعال کنید و این کار به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده انجام شود.

زمانبندی خودکار دارک مود در ویندوز ۱۱ با نرم‌افزار Auto Dark Mode

روش‌های مختلفی برای زمانبندی‌ کردن تغییر خودکار تم تیره و روشن در ویندوز وجود دارد، برای مثال با نوشتن دستوری در خط فرمان و اجرای خودکار آن با استفاده از ابزار Task Scheduler یا رجیستری ویندوز می‌توان این کار را انجام داد، اما این روش‌ها ممکن است همیشه جوابگو نباشند و گاهی این دستورات اجرا نشوند، از طرفی معمولاً بسیاری از کاربران عادت دارند که سوییچ بین تم تیره و روشن با ساعات غروب و طلوع آفتاب هماهنگ باشد اما از آنجا که سرویسی در ویندوز حضور ندارد که بتواند تغییر بین این دوحالت را به‌صورت تطبیقی انجام دهد، استفاده از روش‌های مذکور چندان مطلوب نیست.

برای رفع این مشکل توسعه‌دهنده‌ای با نام مستعار Spiritreader ابزاری به‌ نام Auto Dark Mode را برای ویندوزهای ۱۰ و ۱۱ توسعه داده است که با استفاده از آن می‌توان حالت تاریک در ویندوز را به‌صورت خودکار فعال کرد که می‌توان رفتار آن را برحسب ساعات دلخواه یا زمان‌های طلوع و غروب تغییر داد. این برنامه همچنین گزینه‌های مختلفی برای شخصی‌سازی تم و والپیپر، درنظر گرفتن برخی استثنا‌‌ها و تخصیص میان‌برها دردسترس قرار می‌دهد. در ادامه روش نصب و کار با این ابزار را آموزش می‌دهیم.

ابتدا برنامه Auto Dark Mode را از یکی از لینک‌های زیر دانلود کنید:

برنامه در صورت دانلود از مایکروسافت استور به‌صورت خودکار نصب و اجرا می‌شود، اما در صورتی که فایل اجرایی آن را دانلود کرده‌اید،‌ آن‌را اجرا کنید و از بین نصب برنامه برای کاربر فعلی و کلیه کاربران یکی را انتخاب کنید. در ادامه زبان را انتخاب کرده و مراحل نصب را مانند سایر برنامه‌های دیگر پیش ببرید.

نصب Auto Dark Mode
نصب Auto Dark Mode

پس‌ از نصب، برنامه شروع به‌کار کرده و پنجره‌ی زیر را مقابل خود مشاهده خواهید کرد. با انتخاب هر یک از گزینه‌های زیر می‌توانید روشن یا خاموش‌شدن دارک مود را پیکربندی کنید:

تنظیمات زمان بندی Auto Dark Mode
  • Disable: غیرفعال کردن سرویس
  • Set Custom hours: تنظیم زمان شروع و پایان دلخواه برای جابجایی بین تم تیره و روشن
  • From sunset to sunrise: فعال‌شدن تم تیره در هنگام غروب و بازگشت به تم روشن در هنگام طلوع آفتاب براساس موقعیت‌یابی خودکار
  • From sunset to sunrise (geographic coordinates): فعال‌شدن تم تیره در هنگام غروب و بازگشت به تم روشن در هنگام طلوع آفتاب براساس وارد کردن دستی مختصات جغرافیایی
  • Follow Windows night light: فعال‌شدن تم تیره براساس تنظیمات زمان‌بندی قابلیت Night Light یا کاهش نور آبی ویندوز

در صورت انتخاب گزینه‌ی From sunset to sunrise خود برنامه موقعیت‌یابی را به‌صورت خودکار انجام داده و مکان فعلی شما را در بخش Location data نشان می‌دهد. در صورت جابه‌جایی به مکانی دیگر، این تنظیمات به‌روز خواهد شد.

در بخش Offset نیز می‌توانید یک فاصله زمانی برای زودتر یا دیرتر فعال‌شدن تم تیره یا روشن ایجاد کنید و در بخش Postpone control جابه‌جایی بین حالت‌های مختلف را به‌تعویق بیاندازید.

اما برای این‌که تنظیم کنید که در هنگام جابجایی بین حالت تاریک و روشن دقیقاً چه اتفاقی برای تنظیمات تم ویندوز بیفتد، باید به تب Personalization بروید در اینجا دو گزینه برای انتخاب وجود دارد:

تنظیمات شخصی سازی Auto Dark Mode
  • Pick a wallpaper
  • Pick a theme

با انتخاب گزینه اول وارد صفحه‌ای مانند تصویر زیر شده و با فعال‌کردن گزینه Enable wallpaper switch می‌توانید تنظیم کنید که برای هر یک از حالت‌های تیره و روشن ویندوز، چه تصویر زمینه‌ای انتخاب شود. برای این‌ کار از قسمت Mode، حالت موردنظر را انتخاب و با انتخاب گزینه Pick file تصویر دلخواه را انتخاب کنید (برای مثال یک والپیپر با رنگ‌های روشن برای حالت Light Theme و یک والپیپر با رنگ‌های تیره برای حالت Dark Theme).

تنظیمات والپیپر Auto Dark Mode

اما با انتخاب گزینه دوم وارد بخشی می‌شوید که می‌توان تنظیم کرد که در ساعات مشخص‌شده، تم ویندوز به‌کلی عوض شود. تم‌های ویندوز شامل شخصی‌سازی‌هایی چون تصویر زمینه، رنگ‌ها، صداهای ویندوز، نشانگر ماوس و موارد دیگر می‌شوند. برای زمان‌هایی که حالت تاریک فعال می‌شود می‌توانید از تم‌های تیره ویندوز در قسمت Dark Theme استفاده کنید.

تنظیمات تم Auto Dark Mode

در تب Switch Modes دو بخش وجود دارد. در بخش Conditions می‌توانید برای مواقع خاص استثناء قائل شوید؛ برای مثال هنگام بازی تغییر تم انجام نشود تا روی عملکرد سیستم تأثیر نگذارد، یا فقط زمانی تم عوض شود که سیستم در حالت بیکاری است یا اگر لپ‌تاپ دارید، تنها موقعی که آن‌ را از برق می‌کشید به حالت تاریک برود.

تغییر حالت های جابجایی تم تیره و روشن

در بخش Hotkeys می‌توان میان‌برهایی برای تغییر تم تیره و روشن تعریف کرد که این امکان نیز می‌تواند بسیار کاربردی باشد و لازم نباشد که دیگر مسیر طولانی‌ای را برای تغییر تم از تنظیمات طی کنید. برای مثال اگر در هر تم روشن یا تیره‌ای هستید، می‌توانید در بخش Toggle theme hotkey با فشردن کلیدهای کیبورد، میان‌بری را برای تغییر به تم مخالف آن تعریف کرده و در پایان کلید Enable system-wide hotkeys را روشن کنید تا با Trigger شدن آن میان‌بر در هر برنامه‌ای، تم ویندوز عوض شود. برای موارد مشابهی چون اجبار برای فعال‌سازی تم روشن و تیره و جلوگیری یا فعال‌سازی تغییریافتن خودکار تم نیز قابلیت تعریف میان‌بر نیز وجود دارد.

در پایان از تب Apps می‌توان مشخص کرد که برنامه‌های شخص‌ثالث از تغییرات تم سیستم پیروی کنند یا اینکه بسته به انتخاب کاربر همیشه روی حالت تیره یا روشن باشند. گزینه‌ی مشابهی برای تم کل سیستم و فایل اکسپلورر وجود دارد و می‌توان اعمال‌شدن رنگ شاخص روی نوار ابزارها و نوار وظیفه را نیز شخصی‌سازی کرد. همچنین می‌توان برای برنامه‌های آفیس به‌صورت جداگانه تنظیمات متفاوتی را پیکربندی کرد.

تنظیمات برنامه ها در Auto Dark Mode

در تب تنظیمات نیز می‌توان مواردی چون قالب ساعت، مخفی‌ کردن آیکون در نوار وظیفه، زبان برنامه، تنظیمات به‌روزرسانی و اجرای خودکار در هنگام بوت‌شدن ویندوز را پیکربندی کرد.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات