پرینت فایل PDF؛ تنظیمات کاربردی برای چاپ پی دی اف

شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
لوگو پی دی اف و پرینتر
چاپ و پرینت فایل PDF با پرینتر گاهی اوقات به تنظیمات خاصی نیاز دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.
تبلیغات

فایل PDF یکی از فرمت‌های محبوب برای ذخیره اسناد به‌شمار می‌رود که خاطر شما را از ثابت‌ماندن چینش و شکل‌وشمایل متون داخل سند راحت می‌کند. درواقع، فایل PDF برای اسنادی کاربرد دارند که باید با افراد مختلفی اشتراک‌گذاری شوند و می‌خواهید در روند جابه‌جایی و اشتراک‌گذاری از سیستمی به سیستم دیگر فرمت آن ثابت بماند. همچنین، روشی برای محافظت از اطلاعات داخل سند به‌منظور جلوگیری از ایجاد تغییر در آن‌ها است.

به‌عنوان مثال، فایل Word این امکان را به شما می‌دهد تا بعد از اشتراک‌گذاری با فرد دیگر از او بخواهید بخش‌هایی را به آن اضافه یا بخش‌هایی از آن را حذف کند یا تغییر دهد؛ ولی فایل PDF یکپارچگی خود را حفظ می‌کند. ابزارها و روش‌های زیادی برای تبدیل ورد به پی دی اف وجود دارد؛ اما اگر بخواهید فایل را به‌صورت دست‌نخورده برای فرد دیگری ارسال کنید، بهترین کار این است که در حالت Portable Document Format یا PDF ارسال کنید.

بهترین برنامه های ویرایش PDF برای کامپیوتر
بهترین برنامه های ویرایش PDF برای کامپیوتر
مطالعه '14

استفاده از PDF به‌خصوص برای چاپ‌کردن اسناد به‌عنوان بهترین راه شناخته می‌شود. اگر خودتان دستگاه پرینتر در خانه دارید که احتمالاً به تبدیل فرمت فایل ورد به پی‌دی‌اف نیازی نیست؛ اما اگر قرار باشد اسناد خود را ازطریق سیستم دیگری پرینت کنید، بهترین کار برای جلوگیری از به‌هم‌ریختگی فرمت سند این است که آن را در قالب پی‌دی‌اف برای ارسال به آن سیستم ذخیره کنید.

اگر در خانه پرینتر دارید و می‌خواهید خودتان پرینت فایل PDF را انجام دهید، شاید برایتان سؤال پیش بیاید که پرینت پی دی اف چگونه است و تنظیمات پرینتر برای پی دی اف چگونه باید باشد؟ در این مقاله، قصد داریم روش‌های مختلف پرینت فایل پی‌دی‌اف و تنظیمات مرسوم آن را مرور کنیم؛ پس مثل همیشه با زومیت همراه باشید.

روش‌های پرینت پی دی اف

روش‌های مختلی برای پرینت پی‌دی‌اف وجود دارد که می‌تواند با قابلیت پیش‌فرض سیستم‌عامل یا با کمک برنامه‌های مخصوص بازکردن پی‌دی‌اف انجام شود.

روش اول: چاپ مستقیم PDF

پرینت مستقیم با منوی کلیک راست در ویندوز

خیلی ساده روی فایلی که می‌خواهید پرینت شود، کلیک راست کنید و از منو باز‌شده روی گزینه‌ی Print بزنید و تمام. فرایند پرینت پی‌دی‌اف خیلی سریع آغاز می‌شود؛ اما در این حالت کمترین کنترل را روی پرینت دارید و تنظیمات زیادی نمی‌توانید روی خروجی اعمال کنید و اصل سند هرطور که باشد، با تنظیمات پیش‌فرض ویندوز چاپ می‌شود.

روش دوم: چاپ با استفاده از برنامه‌ها

فایل پی‌دی‌اف مدنظرتان برای چاپ را باز کنید. فرقی نمی‌کند که از کدام برنامه استفاده می‌کنید. دیگر روش آسان پرینت فایل پی‌دی‌اف استفاده از کلیدهای میانبر ویندوز است. یکی از میان‌برهای کاربردی‌ ویندوز ترکیب کلیدهای Ctrl + P است که در محیط ویندوز در هر برنامه‌ای، از ورد گرفته تا برنامه‌های پی‌دی‌اف خوان یا حتی مرورگر، با فشردن این کلیدها امکان پرینت برای شما فراهم می‌شود.

میان‌بر Ctrl + P روی ویندوز امکان چاپ و پرینت و حتی ذخیره‌ی صفحات وب در فرمت PDF را فراهم می‌کند.

برای مثال، اگر این میان‌بر را در صفحه‌ی مرورگر بزنید، به‌راحتی امکان ذخیره‌ی صفحه‌ی وب در نسخه پی‌دی‌اف را خواهید داشت. بعد از فشردن دکمه‌های میان‌بر صفحه‌ی تنظیمات پرینت در برنامه‌ی پی‌دی‌اف‌خوان باز می‌شود که ممکن است در هر برنامه ظاهر متفاوتی داشته باشد. بااین‌حال، درکل گزینه‌ها مشابه است. در‌ادامه، روش پرینت فایل پی‌دی‌اف ازطریق برنامه‌ی اجرای پی‌دی‌اف و تغییر تنظیمات چاپ چنین فایل‌هایی در این نرم‌افزار را توضیح می‌دهیم.

در این آموزش ما از برنامه‌ی Foxit Reader استفاده می‌کنیم. شما می‌توانید از برنامه‌های مشابه نظیر Adobe Reader یا هر نرم‌افزار دیگری کمک بگیرید. سازوکار اغلب برنامه‌ها همین است و فقط در جزئیات شاید تفاوت‌هایی داشته باشند.

مرحله‌ی اول: فایل پی‌دی‌اف را در برنامه‌ی Foxit Reader باز کنید و از گوشه‌ی بالا سمت چپ تصویر روی دکمه‌ی File بزنید.

محیط برنامه Foxit Reader

مرحله‌ی دوم: وارد بخش دیگری می‌شوید که می‌توان به تاریخچه‌ی فایل‌هایی که تاکنون بازکرده‌اید، دسترسی داشته باشید یا حتی فایل جدیدی باز کنید. در همان منو سمت چپ، روی گزینه‌ی Print بزنید.

محیط برنامه Foxit Reader

روش دیگری نیز برای پرینت وجود دارد و آن این است که بعد از باز‌کردن فایل در برنامه روی آیکون پرینتر در گوشه‌ی بالا سمت چپ ضربه بزنید تا پنجره‌ی تنظیمات خروجی برای شما نمایش داده شود.

محیط برنامه Foxit Reader

مرحله‌ی سوم: پنجره‌ی جدیدی باز می‌شود که در آن می‌توانید تنظیمات مربوط به چاپ فایل را تغییر دهید و براساس نیاز خود آن‌ها را تنظیم کنید. برای مثال، می‌خواهید بروشوری چاپ کنید که یک‌چهارم برگه‌ی A4 است. با کمک این پنجره تعداد چاپ سند روی هر صفحه را نیز می‌توانید تغییر دهید.

محیط برنامه Foxit Reader

مرحله‌ی چهارم: در پنجره‌ی تنظیمات مربوط به پرینت فایل پی‌دی‌اف گزینه‌های مختلفی وجود دارد که در وهله‌ی اول به کادر شماره‌ی (۱) می‌پردازیم و به‌ترتیب پیش می‌رویم.

در کادر شماره‌ی (۱) در ردیف مربوط به Name که در‌مقابلش منوِ کشویی قرار دارد، باید از بین پرینترهای شناخته‌شده برای سیستم، پرینتر مدنظر را پیدا و انتخاب کنید. درواقع، زمانی‌که پرینتر خود را وصل می‌کنید، باید درایور مربوط به آن را نصب کنید تا ویندوز وجود آن را شناسایی و امکان استفاده از آن را فراهم کند.

در همان کادر، در ردیف بعدی مقابل Copies می‌توانید تعداد نسخه‌های کپی را مشخص کنید که چند نسخه از فایل می‌خواهید چاپ شود. این گزینه زمانی کاربرد دارد که می‌خواهید یک سند را در چند نسخه پرینت کنید. جلوتر گزینه‌های دیگری به‌چشم می‌خورند که برای چاپ سیاه‌وسفید گزینه‌ی Print as grayscale را فعال می‌کنید. برای فعال‌کردن چاپ سیاه‌وسفید از دکمه‌ی Properties بخش انتخاب پرینتر نیز می‌توانید استفاده کنید.

در کادر شماره‌ی (۲) بعضی تغییرات را می‌توانید روی خروجی به‌صورت پیش‌نمایش مشاهده کنید. درصورت انتخاب گزینه‌ی سیاه‌وسفید، تصویر پیش‌نمایش نیز سیاه‌وسفید خواهد شد یا درصورت تغییر حاشیه‌ها، اندازه‌ی حاشیه‌های پیش‌نمایش نیز تغییر می‌کند تا نمایی لحظه‌ای از تغییرات اعمال‌شده روی خروجی به شما ارائه دهد.

در کادر شماره‌ی (۳) می‌توانید صفحاتی را مشخص کنید که می‌خواهید پرینت کنید. گزینه‌ی اول Current View است. این گزینه زمانی کاربرد دارد که نمی‌خواهید تمام صفحه پی‌دی‌اف چاپ شود و فقط قصد دارید بخشی از یک صفحه را چاپ کنید.

محیط برنامه Foxit Reader

در این حالت، هنگام نمایش صفحه کمی زوم می‌کنید تا فقط بخش مدنظرتان دیده شود. سپس، میان‌بر Ctrl + P را بزنید و گزینه Current View را انتخاب کنید. در‌ادامه روی دکمه‌ی OK در پایین صفحه کلیک کنید. قبل از زدن روی دکمه‌ی OK، در قسمت پیش‌نمایش می‌توانید نتیجه‌ی چاپ خروجی را مشاهده کنید. همچنین، اگر بخواهید فقط یک صفحه را به‌طور کامل چاپ کنید، باید گزینه‌ی Current Page یا به‌عبارتی «صفحه‌ی کنونی» را انتخاب کنید.

گزینه‌ی دیگر در این کادر All Pages است که با انتخاب آن تمام صفحات فایل پی‌دی‌اف از ابتدا تا انتها چاپ می‌شوند. مراقب این گزینه باشید؛ زیرا گاهی اوقات از یک فایل پی‌دی‌اف چندصدصفحه‌ای فقط باید ۱۰ صفحه را چاپ کنید و با انتخاب این گزینه تمام صفحات برای چاپ به پرینتر ارسال می‌شوند. البته درصورت بروز چنین اشتباهی می‌توانید از قسمت System Tray در گوشه‌ی سمت راست نوار‌وظیفه‌ی ویندوز (Taskbar) روی برنامه پرینتر بزنید و با کلیک‌راست روی فایل در فهرست انتظار پرینت، گزینه‌ی Cancel را انتخاب کنید.

لغو چاپ فایل در ویندوز

گزینه‌ی دیگر در چاپ پی‌دی‌اف در کادر شماره‌ی (۳) با نام Pages مشخص شده است که با انتخاب آن می‌توانید صفحات متفرقه‌ای را در فایل پی‌دی‌اف چند‌صد‌صفحه‌ای برای چاپ مشخص کنید. کادر شماره‌ی (۴) تنظیمات چگونگی چاپ در برگه‌های کاغذی را مشخص می‌کند. برای مثال، اگر پرینتر شما از چاپ در دو طرف برگه پشتیبانی می‌کند، با انتخاب Print on both sides of paper می‌توانید چاپ دورو داشته باشید.

در کادر شماره‌ی (۵) امکان تنظیم اندازه‌ی هر صفحه و حاشیه را خواهید داشت. برای مثال، با انتخاب Scale امکان تغییر حاشیه‌ها برگه را دارید که روی تنظیمات پیش‌فرض می‌توانید نگه دارید یا درصورت نیاز با انتخاب Custom Scale، حاشیه‌های شخصی‌ خود را انتخاب کنید. همچنین، برای تنظیم چاپ چهار نسخه از سند روی یک صفحه از برگه، می‌توانید روی دکمه‌ی Multiple pages per sheet بزنید و تعداد مدنظر خود را مشخص کنید.

این تنظیمات ممکن است در برنامه‌های دیگر اجرای پی‌دی‌اف دردسترس نباشد؛ بنابراین، اگر به این موارد نیاز دارید، حتماً از برنامه‌ی Foxit Reader استفاده کنید. درنهایت با اِعمال تنظیمات مدنظر خود، می‌توانید روی دکمه‌ی OK گوشه پایین پنجره بزنید تا فرایند چاپ پی‌دی‌اف آغاز شود و خروجی‌ را از پرینتر دریافت کنید.

جمع‌بندی

چاپ و پرینت فایل PDF مانند هر فایل دیگری با کمک میان‌بر ترکیب کلیدهای Crtl + P امکان‌پذیر است و پیچیدگی خاصی ندارد؛ مگراینکه بخواهید تنظیمات خاصی روی خروجی اعمال کنید و برای مثال، چاپ را در دو روی هر برگه انجام دهید. در این حالت، باید از برنامه‌های مخصوص اجرای پی‌دی‌اف استفاده کنید.

اگر چندین فایل پی‌دی‌اف دارید که قرار است همه‌ی آن را چاپ کنید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا با کمک روش‌ها و برنامه‌های ادغام چند فایل پی دی اف آن‌ها را در یک فایل ذخیره و به‌راحتی آن‌ها را به‌یک‌باره چاپ کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات