ویژگی Auto SR ویندوز ۱۱ چیست و چطور کیفیت بازی‌ها را به‌کمک آن افزایش دهیم؟

یک‌شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
گیمینگ با لپ‌تاپ Katana 15 ام‌اس‌آی
ویژگی Auto SR ویندوز ۱۱ با استفاده از هوش مصنوعی کیفیت بصری اجرای بازی‌ها را به‌طور خودکار افزایش می‌دهد و می‌تواند انقلابی در این حوزه ایجاد کند.
تبلیغات

مایکروسافت در کنار رونمایی از کوپایلت پلاس و رایانه‌های شخصی مجهز به این ویژگی، مجموعه‌ای از ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی را نیز معرفی کرد. یکی از آن‌ها، Automatic Super Resolution یا به اختصار Auto SR نام دارد که وضوح بازی‌ها را به‌طور خودکار ارتقاء می‌دهد.

Auto SR به‌نوعی رقیب انویدیا DLSS، اینتل XeSS و AMD FSR محسوب می‌شود و می‌تواند هنگام اجرای بازی‌ها با وضوح پایین‌، کیفیت بصری و نرخ فریم آن‌ها را افزایش دهد. تفاوت اصلی Auto SR، با این فناوری‌ها، پشتیبانی از معماری ARM بوده و درواقع با هدف پشتیبانی‌ از تراشه‌ی جدید اسنپدراگون ایکس الیت برای بهبود عملکرد بازی‌ها روی کامپیوترهای دارای این تراشه توسعه داده شده است؛ اگرچه که به‌طور خاص برای بازی طراحی نشده‌اند، اما عملکرد و وضوح تصویر ارتقایافته با Auto SR، آن‌ها را به گزینه‌های مناسبی برای گیمرها تبدیل می‌کند.

باتوجه‌به افزایش محبوبیت کنسول‌های بازی دستی مبتنی‌بر تراشه‌های اسنپدراگون، Auto SR می‌تواند در آینده نقشی کلیدی ایفا کند. در این مقاله نگاهی دقیق‌تر به‌ آن خواهیم داشت و نحوه‌ی فعال‌سازی آن‌ را بیان خواهیم کرد.

Auto SR چیست و چه دستگاه‌هایی از آن پشتیبانی می‌کنند؟

Auto SR یکی از دو روش مایکروسافت برای ارتقای وضوح تصاویر در بازی‌ها است. روش دیگر، Direct SR نام دارد که توسعه‌دهندگان می‌توانند مثل DLSS از آن در بازی‌های جدید خود استفاده کنند.

Auto SR برای بازی‌های کنونی طراحی شده است. این ابزار به‌طور خودکار و با هوش مصنوعی، نرخ فریم و کیفیت تصویر بازی‌ها را افزایش می‌دهد و نیازی به دخالت توسعه‌دهنده ندارد.

ویژگی یادشده، مزیت بسیار مهمی محسوب می‌شود و طبق گفته‌ی مایکروسافت، اولین ابزار از این نوع به‌شمار می‌رود که به‌طور پیش‌فرض در سیستم عامل ویندوز ارائه می‌شود و می‌توان آن را به‌طور خودکار روی بازی‌ها اعمال کرد.

سرفیس لپ تاپ 7
Microsoft

عملکرد Auto SR تا حدی به FSR در استیم دک شباهت دارد، با این تفاوت که برای ویندوز ۱۱ طراحی شده است. به زبان ساده، Auto SR به گیمرها اجازه می‌دهد بازی‌ها را با وضوح پایین‌تر اجرا کنند و در عین حال از کیفیتی مشابه وضوح بالاتر لذت ببرند. با کاهش وضوح بازی، نرخ فریم به‌طور خودکار افزایش می‌یابد و Auto SR کیفیت تصویر را به‌طور چشمگیری ارتقاء می‌دهد.

Auto SR بر پایه‌ی مدل هوش مصنوعی کار می‌کند و از واحد پردازش عصبی (NPU) برای پردازش مجزا از سی‌پی‌یو و گرافیک بهره می‌برد تا این دو واحد بتوانند تمام توان خود را صرف رندر بازی کنند. درحال‌حاضر، تنها ایراد Auto SR، انحصار آن به لپ‌تاپ‌های سری اسنپدراگون ایکس است. علاوه‌براین، ویژگی مذکور فعلاً با محتوای HDR سازگاری ندارد و در صورت فعال‌بودن Auto HDR روی بازی‌ها اعمال نمی‌شود.

با اینکه Auto SR برای برخی بازی‌ها به‌طور خودکار اعمال می‌شود، امکان امتحان کردن آن روی همه‌ی بازی‌ها وجود دارد. Auto SR هنوز در دست توسعه قرار دارد و درحال‌حاضر فقط لیست کوتاهی از بازی‌ها به‌طور خودکار از آن پشتیبانی می‌کنند. این بازی‌ها عبارت‌اند از:

  • BeamNG.drive
  • Borderlands 3
  • Control (DX11)
  • Dark Souls III
  • God of War
  • Kingdom Come: Deliverance
  • Resident Evil 2
  • Resident Evil 3
  • Sekiro Shadows Die Twice
  • Sniper Ghost Warrior Contracts 2
  • The Witcher 3

علاوه‌بر بازی‌های فهرست فوق، عناوین دیگری نیز وجود دارند که به‌صورت اختیاری و با فعال‌سازی دستی، از Auto SR پشتیبانی می‌کنند. این بازی‌ها عبارت‌اند از:

  • Shadow of the Tomb Raider
  • 7 Days to Die
  • Skyrim SE

ساده‌ترین راه برای به‌روزماندن درمورد لیست بازی‌های سازگار با Auto SR، مراجعه به وب‌سایت Worksonwoa.com است. این وب‌سایت ایده‌ای مشابه ProtonDB دارد که برای بررسی سازگاری بازی‌ها با استیم دک مورد استفاده قرار می‌گیرد. جامعه‌ی کاربران در وب‌سایت مذکور گزارش می‌دهند که چه بازی‌هایی روی رایانه‌های شخصی مبتنی‌بر ARM عملکرد خوبی دارند و فیلتری کاربردی برای نمایش بازی‌های سازگار با Auto SR دردسترس کاربر قرار می‌دهند.

وب سایت Windows On Arm
WindowsOnArm

برای فعال‌سازی Auto SR، گزینه‌ای کلی در منوی Settings > Graphic ویندوز وجود دارد، اما این گزینه فقط برای بازی‌های پشتیبانی‌شده‌ی رسمی که در فهرست بالا به آن‌ها اشاره کردیم و بازی‌های آینده اعمال می‌شود. برای امتحان کردن Auto SR روی هر بازی دیگری، باید در منوی تنظیمات به پایین اسکرول کنید، بازی مورد نظر خود را بیابید و آن را به‌صورت دستی فعال کنید.

قابلیت Auto SR در تنظیمات ویندوز ۱۱
Windows Central

با وجود اینکه می‌توان ازطریق تنظیمات ویندوز ۱۱، ویژگی Auto SR را روی همه‌ی بازی‌ها فعال کرد، محدودیتی هم وجود دارد: این قابلیت فقط با بازی‌های با API گرافیکی DirectX 11 و 12 کار می‌کند؛بنابراین، بازی‌های قدیمی‌تر و همچنین عناوینی که از Vulkan یا OpenGL استفاده می‌کنند درحال‌حاضر نمی‌توانند از ویژگی مورد اشاره بهره ببرند. از طرفی، وضوح نمایشگر برای استفاده از Auto SR باید 1080p یا بالاتر باشد که در رایانه‌های شخصی کوپایلت پلاس کنونی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

نکته‌ی دیگر اینکه باید مطمئن شوید جدیدترین بسته‌ی نرم‌افزاری Auto Super Resolution روی کامپیوتر شما نصب شده باشد؛ بسته‌ای که در رایانه‌های شخصی کوپایلت پلاس به‌طور پیش‌فرض نصب شده است. برای بررسی می‌توانید به فروشگاه مایکروسافت مراجعه کنید، اما به‌نظر می‌رسد با جست‌وجوی مستقیم آن را پیدا نخواهید کرد.

نوتیفیکیشن فعال شدن Auto SR هنگام اجرای بازی در ویندوز ۱۱
Windows Central

زمانی‌ که Auto SR درحال اجرا باشد، همیشه از آن مطلع خواهید شد. پس‌ از راه‌اندازی بازی‌‌هایی که Auto SR برای آن‌ها فعال شده است، اعلانی در گوشه‌ی پایین سمت‌ راست نمایش می‌یابد.

چگونه از Auto SR در بازی‌ها استفاده کنیم؟

تنها اقدامی که باید انجام داد، فعال‌کردن Automatic super resolution از تنظیمات ویندوز است و این فناوری در صورت تشخیص بازی سازگار به‌طور خودکار تنظیمات را بهینه‌سازی می‌کند. همچنین گزینه‌ای وجود دارد که در صورت تغییریافتن تنظیمات رزولوشن صفحه‌نمایش هنگام اجرای بازی، از رخداد مذکور جلوگیری می‌کند و تنها رزولوشن پنجره‌ی بازی را تغییر می‌دهد.

قابلیت Auto SR در تنظیمات بازی
Windows Central

کاری که باید در بازی انجام دهید این است که وضوح را روی مقادیری سازگار با Auto SR تنظیم کنید. درحال‌حاضر، وضوح‌های یادشده شامل هر چیزی با عرض کمتر از ۹۰۰ پیکسل می‌شود، مانند ۱۲۸۰ در ۷۲۰. اگر بازی را روی وضوح اصلی یا حتی 1080p نگه‌ دارید، Auto SR هیچ کاری انجام نخواهد داد. مایکروسافت می‌گوید شاید Auto SR باعث ناپدید‌شدن وضوح‌های نمایشگر ناسازگار از تنظیمات درون بازی شود. این اتفاق به‌طور عمد رخ می‌دهد تا انتخاب وضوحی سازگار با بازی، آسان‌تر شود.

ضمناً اگر بازی شما در حالت بدون‌ حاشیه (Borderless) یا پنجره‌ای (Windowed) اجرا می‌شود، برای اینکه Auto SR کار کند، باید آن را به حالت تمام‌صفحه (Full-screen) تغییر دهید یا وضوح دسکتاپ خود را به‌روز کنید.

آیا Auto SR واقعاً کار می‌کند؟

عملکرد Auto SR بستگی به نوع بازی دارد. بر اساس اعلام ویندوز سنترال، عملکرد ویژگی مذکور در بازی‌های پشتیبانی‌شده‌ای که در بالا فهرست شدند، بی‌نقص است، اما در بازی‌های دیگر، عملکرد چندان خوبی ندارد. برای مثال، با اعمال Auto SR روی Far Cry 5، افزایش وضوح با محدودیت‌‌های نمایشگر تطبیق ندارد، اما در Control، که یکی از بازی‌های پشتیبانی‌شده به‌حساب می‌آید، عملکرد آن دقیقاً به همان شکلی بود که انتظار می‌رفت.

تأثیر Auto SR روی بازی 7 Days to Die
Windows Central

این موضوع گویای ماهیت در دست توسعه‌بودن Auto SR است. هیچ محدودیتی برای امتحان کردن آن روی بازی‌های مبتنی‌بر DX11 یا DX12 وجود ندارد، اما شاید نتایج با ایدئال کاربر فاصله داشته باشد. با گذشت زمان، فهرست بازی‌های پشتیبانی‌شده گسترده‌تر می‌شود یا قابلیت یادشده بهبود پیدا می‌کند تا مشکلات به‌طور کامل از بین بروند.

ثبت نتایج نیز کار ساده‌ای نیست. شما نمی‌توانید به‌سادگی از Xbox Game Bar ویندوز ۱۱ اسکرین‌شات یا ویدیو بگیرید، زیرا این ابزار وضوح افزایش‌یافته را ثبت نمی‌کند. به‌هرحال، در بازی Control به‌وضوح مشخص بود که تصویر بازی شارپ‌تر شده، جزئیات به‌خوبی حفظ شده‌اند و اجرای بازی در وضوح 720p به افزایش نرخ فریم بین ۴۵ تا ۶۰ فریم‌برثانیه، بسته به اتفاقات درحال رخ‌ دادن در بازی، کمک کرد.

همین موضوع را می‌توان درمورد Shadow of the Tomb Raider نیز اعلام کرد؛ با اجرای بازی در وضوح 720p با Auto SR فعال، نسبت‌ به اجرای بازی بدون Auto SR، پیشرفت‌های بصری قابل‌ توجهی وجود دارد. به‌طور مشابه، کاهش وضوح به ثبت نرخ فریم میانگین ۴۵ فریم‌برثانیه منجر شد.

شروع امیدوارکننده برای قابلیت هیجان‌انگیز Auto SR

کامپیوترهای شخصی کوپایلت پلاس، لپ‌تاپ گیمینگ نیستند، اما بازی‌کردن برای بسیاری از افراد اهمیت دارد. مطمئناً با این رایانه‌ها نمی‌توانید Cyberpunk 2077 را با بالاترین تنظیمات گرافیکی اجرا کنید. از طرفی سؤالات مهمی وجود دارد دارند که باید پاسخ داده شوند؛ چرا همه باید به فکر دستگاه جانبی یا خرید لپ‌تاپ گیمینگ با عمر باتری فاجعه‌بار باشند، فقط به این خاطر که شاید بخواهند برخی از عناوین مورد علاقه‌ی خود را بازی کنند؟

اینجا است که Auto SR می‌تواند واقعاً تفاوت ایجاد کند، هرچند درحال‌حاضر به شکل بسیار محدود. به‌هرحال DLSS نیز با پشتیبانی از تعداد محدودی از بازی‌ها شروع به‌ کار کرد و حالا به جایگاه بسیار خوبی دست یافته است. Auto SR هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و با وجود این، عملکرد قابل تحسینی ارائه می‌دهد و این روند تکامل در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

می‌توان تصور کرد روزی کنسول بازی دستی با نوعی از تراشه‌های اسنپدراگون عرضه شود و در آن زمان، Auto SR از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. به‌ بیان دیگر، می‌توانیم آینده‌ی خوبی را برای این ویژگی متصور شویم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات