تایپیست‌ها و گیمرها بخوانند: کدام سوییچ کیبورد مکانیکال برای شما مناسب است؟

شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
سوییچ‌های مختلفی برای کیبوردهای مکانیکال وجود دارند که هرکدام برای رفع نیاز خاصی مثل گیمینگ یا تایپ طراحی شده‌اند.
تبلیغات

عاشقان کیبوردهای مکانیکال دلایل زیادی برای وفاداری به این نوع کیبورد‌ها دارند و شاید شما هم وسوسه شده باشید که یکی از آن‌ها را امتحان کنید. اگر چنین قصدی داشته باشید، در اولین قدم با سؤال مهمی روبه‌رو می‌شوید: چه نوع کلیدی برای اولین کیبورد مکانیکال شما مناسب است؟

انتخاب نوع سوییچ (کلید) کیبوردهای مکانیکال امری کاملاً شخصی محسوب می‌شود. درواقع این تصمیم، انتخابی چندگانه است، زیرا با وجود تنوع بسیار زیاد سوییچ‌های موجود، بعید به‌نظر می‌رسد در همان تلاش اول، کلید ایدئال خود را پیدا کنید. البته با کمی تحقیق می‌توانید گزینه‌های پیش روی خود را محدود کنید و درنهایت به کیبورد رؤیایی‌تان نزدیک‌تر شوید.

کلید متناسب با کاربری خود انتخاب کنید

گیمرها و تایپیست‌ها معمولاً سوییچ‌های متفاوتی را ترجیح می‌دهند. با اینکه هزاران نوع سوییچ کیبورد مکانیکال وجود دارد، همه‌ی آن‌ها در سه دسته‌ی اصلی قرار می‌گیرند. تفاوت‌های آن‌ها می‌تواند به موارد ساده‌ای مثل جنس بدنه‌ی پلاستیکی، ساقه‌ی کلید که با فشاردادن پایین می‌رود یا میزان فشاری که برای پایین‌بردن فنر داخلی لازم است، مرتبط باشد. اگرچه اکثر سوییچ‌ها از مجموعه‌ی اتصالات فلزی استفاده می‌کنند، برخی از انواع خاص‌تر از نور یا میدان مغناطیسی برای ارسال سیگنال به کیبورد بهره می‌برند.

کیبورد مکانیکال Lemokey X3 که یکی از سوئیچ های آن جدا شده است
XDA

سه دسته‌ی اصلی سوییچ‌های کیبورد مکانیکال عبارت‌اند از:

  • خطی (Linear): این کلیدها معمولاً سریع و بی‌صدا هستند و اغلب گزینه‌ی مورد علاقه‌ی گیمرها به‌شمار می‌روند.
  • دارای برجستگی (Tactile): این سوییچ‌ها برای هر دو کار گیمینگ و تایپ مناسب‌ هستند و هنگام پایین‌بردن کلید، برجستگی فیزیکی ایجاد می‌کنند.
  • دارای کلیک (Clicky): این نوع سوییچ علاوه‌بر برجستگی فیزیکی، صدای کلیک نیز تولید می‌کند که به کاربر اطمینان می‌دهد کلید را به‌اندازه کافی پایین برده است.

سه دسته‌ی اصلی کیبوردهای مکانیکال را می‌توان در دسته‌بندی‌های جزئی‌تر قرار داد:

  • سرعت (Speed): این کلیدها معمولاً از نوع خطی با فنرهای سبک هستند و سرعت پاسخگویی سریعی در بازی‌ها دارند.
  • بی‌صدا (Quiet): این سوییچ‌ها صدای بسیار کمی دارند و اغلب نوعی ماده‌ی ضربه‌گیر مانند لاستیک روی ساقه‌ی کلید آن‌ها وجود دارد.
  • اپتیکال (Optical): این نوع با قطع‌شدن پرتو نور هنگام پایین‌بردن کلید کار می‌کند و به کیبورد اطلاع می‌دهد که کدام کلید فشار داده شده است. گاهی اوقات این سوییچ‌ها می‌توانند آنالوگ نیز باشند، و این یعنی فشاردادن کلید مانند جوی‌استیک عمل می‌کند.
  • Hall effect: این سوییچ‌ها مشابه سوییچ‌های اپتیکال، کلید فیزیکی ندارند و از قدرت میدان مغناطیسی برای تشخیص زمان فشاردادن کلید استفاده می‌کنند و می‌توان آن‌ها را به‌عنوان ورودی‌های آنالوگ تنظیم کرد.

ازجمله مهم‌ترین نکات هنگام انتخاب نوع سوییچ برای کیبورد مکانیکال می‌توان به میزان نویز، میزان فشار مورد نیاز برای ثبت کلیک، سرعت ثبت کلیک و ترجیح شما به نوع خطی (Linear)، لمسی (Tactile) یا کلیکی (Clicky) اشاره کرد. شاید این حجم از اطلاعات کمی گیج‌کننده به‌نظر برسد، اما با تمرکز روی ویژگی کلیدی، می‌توانید گزینه‌های پیش روی خود را به‌میزان قابل‌ توجهی محدود کنید.

کیبورد مکانیکال Aula F78 که یکی از سوئیچ های آن جدا شده است
XDA

سوییچ‌های بی‌صدا تقریباً همگی از نوع خطی هستند و گزینه‌های زیادی در این دسته وجود ندارد. سوییچ‌های کلیکی همیشه پرسروصدا هستند، اما بسته به علاقه‌ی شما، می‌توانند حتی نویز بیشتری هم ایجاد کنند.

به‌نوشته‌ی XDA، سوییچ‌های سریع تقریباً همیشه خطی هستند و از فنرهای سبک بهره می‌برند، اما می‌توانند از نوع اپتیکال یا Hall Effect نیز باشند. همچنین امکان دارد به چند نوع سوییچ علاقه داشته باشید. برای مثال، برخی افراد در بازی‌ها از سوییچ‌های خطی Hall Effect و برای تایپ و با هدف کاهش خطاهای تایپی از نوع لمسی استفاده می‌کند.

کیبورد مکانیکال با سوییچ قرمز
سوییچ های کیبورد مکانیکال Gateron زرد
کیبورد مکانیکال Lemokey P1
کیبورد مکانیکال Keychorn Q1 HE که یکی از سوئیچ های آن جدا شده است

اگر تاکنون از کیبورد مکانیکال استفاده نکرده‌اید، بهتر است به نزدیک‌ترین فروشگاه لوازم الکترونیکی مراجعه و چند نمونه‌ را امتحان کنید. این کار به شما کمک می‌کند بفهمید آیا چنین کیبوردی با سلیقه‌ی شما همخوانی دارد یا خیر. البته در این شرایط تجربه‌ی شما به مدل‌هایی که فروشگاه در اختیار دارد محدود خواهد شد.

اگر می‌خواهید بدون صرف هزینه‌ی زیاد، انواع مختلف سوییچ کیبوردهای مکانیکال را امتحان کنید، خرید کیت تستر سوییچ، گزینه‌ی بسیار مناسبی محسوب می‌شود. این کیت‌ها چند نوع سوییچ دارند که به شکلی ایمن روی یک صفحه، مشابه چینش کیبوردها، نصب شده‌اند. مزیت این کیت‌ها ارائه‌ی ترکیبی مناسب از سوییچ‌های خطی، لمسی و کلیکی است.

آیا به سوییچ‌های کیبورد مکانیکال نیاز دارید؟

کیبورد مکانیکال Keychorn V1 که سوییچ های آن جدا شده است
XDA

درحالی‌که کیبوردهای مکانیکال مزایای مختلفی مثل کاهش آسیب‌های ناشی از حرکات تکراری را ارائه می‌دهند، باید اعتراف کنیم برای همه مناسب نیستند. اگر از کیبورد معمولی کنونی خود راضی هستید، به‌هیچ‌وجه آن را عوض نکنید. نیازی نیست فقط به این دلیل که دیگران از کیبورد مکانیکال استفاده می‌کنند، شما هم یکی بخرید.

در هر صورت اگر تصمیم به خرید کیبورد مکانیکال دارید، مقاله‌ی بهترین کیبورد مکانیکال می‌تواند در انتخاب بهترین گزینه به شما کمک کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات