مشاور سابق بانک چین از پکن خواست درمورد ممنوعیت رمزارزها بازنگری کند

جمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
مهاجرت بیت کوین
مشاور سابق بانک چین استدلال کرد ممنوعیت کنونی رمزارزها در کوتاه‌مدت مفید بود اما در بلندمدت می‌تواند باعث ازدست رفتن فرصت‌ها شود.
تبلیغات

ایده‌ی لغو ممنوعیت‌ رمزارزها در چین آغاز شده است زیرا یکی از مشاوران سابق بانک مرکزی این کشور از مقامات آن درخواست کرده است محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ی کنونی خود را بررسی کنند.

هوانگ ییپینگ، یکی از اعضای سابق کمیته‌ی سیاست پولی در بانک خلق چین (PBoC) اعتقاد دارد دولت این کشور باید درمورد اینکه آیا ممنوعیت کسب‌وکار رمزارزها در بلندمدت ادامه پیدا کند یا نه، دوباره تصمیم‌گیری کند.

براساس متنی که وب‌سایت مالی محلی Sina Finance در تاریخ ۲۹ ژانویه منتشر کرد، هوانگ نگرانی‌های خود را درمورد آینده‌ی فین‌تک در چین در یک سخنرانی بیان کرد.

این مقام سابق استدلال کرد ممنوعیت همیشگی رمزارزها می‌تواند منجر به ازدست رفتن فرصت‌های زیادی در سیستم مالی رسمی شود که ازجمله می‌توان به موارد مرتبط با بلاک چین و توکن‌سازی اشاره کرد. او می‌گوید فناوری‌های مرتبط با رمزارزها برای سیستم‌های مالی تنظیم‌شده، بسیار ارزشمند هستند. مشاور سابق بانک می‌گوید ممنوع کردن ارزهای دیجیتال می‌تواند در کوتاه‌مدت عملیاتی شود اما برای مشخص کردن تأثیر پایداری آن در بلندمدت، باید تحقیقات عمیقی انجام داد.

هوانگ همچنین بر اهمیت توسعه‌ی روند قانونی مناسب برای رمزارزها تأکید کرد و البته به سخت‌بودن این مسیر نیز اشاره داشت:

هیچ روش مناسبی برای اطمینان از ثبات و عملکرد نحوه‌ی تنظیم مقررات برای رمزارزها، به‌خصوص برای یک کشور درحال توسعه وجود ندارد اما درنهایت شاید هنوز هم بتوان رویکرد مؤثری پیدا کرد.
- هوانگ

هوانگ با وجود درخواست برای تجزیه‌وتحلیل عمیق مزیت‌های بالقوه‌ی رمزارزها برای چین در بلندمدت، تأکید کرد خطرات زیادی دررابطه با این بازار و رمزارزهایی مثل بیت کوین وجود دارد. او استدلال کرد پادشاه رمزارزها بیشتر شبیه یک دارایی دیجیتالی است تا یک ارز زیرا ارزش ذاتی ندارد. او با تکرار روایت رایج ضد رمزنگاری مدعی شد سهم درخورتوجهی از تراکنش‌های بیت کوین را تراکنش‌های غیرقانونی تشکیل می‌دهند.

هوانگ که اکنون استاد اقتصاد دانشکده‌ی توسعه‌ی ملی دانشگاه پکن است همچنین اعلام کرد رمزارز بانک مرکزی این کشور با وجود این‌که سال‌ها پیش راه‌اندازی شده، هنوز نتوانسته است با استقبال گسترده‌ی کاربران مواجه شود. او در بخش دیگری از توضیحات خود گفت اجازه دادن به مؤسسات خصوصی برای انتشار استیبل‌کوین‌ها براساس یوان دیجیتال، سؤالی بسیار حساس است اما مزیت‌ها و معایب آن ارزش بررسی دارد.

چین از مدت‌ها قبل به‌دلیل موضع خود یعنی «بلاک چین، نه بیت کوین» شناخته می‌شود و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور این کشور در سال ۲۰۱۹ خواستار سرعت بخشیدن به پذیرش بلاک چین به‌عنوان هسته‌ای برای نوآوری شد. دولت چین در همان زمان تا حدودی نسبت به این فناوری خصومت نشان داده است، به‌طوری‌که تقریباً همه‌ی تراکنش‌های رمزارزی در سال ۲۰۲۱ ممنوع شد.

به‌نوشته‌ی کوین‌تلگراف، با وجود ممنوعیت‌های چین در حوزه‌ی رمزارزها، این کشور از ژانویه‌ی ۲۰۲۲ همچنان دومین استخراج‌کننده‌ی بزرگ بیت کوین در جهان است که نشان از جامعه‌ی بزرگ رمزنگاری فعال در این کشور دارد. براساس داده‌های رسمی، کاربران در سرزمین اصلی چین با وجود ممنوعیت‌های موجود در این کشور در صنعت کریپتو، هشت درصد از سرمایه‌های صرافی FTX را تشکیل می‌دادند.

برخی علاقه‌مندان به رمزارزهای محلی حتی باور دارند که چین هرگز افراد را به‌طور واقعی از داشتن یا خریدوفروش رمزارزها ممانعت نکرده است.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات