یکی دیگر از پلتفرم‌های مهم دیفای هک شد

سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
Curve Finance
هکرها با حمله به Curve Finance حدود ۵۰ میلیون دلار از دارایی‌های این پلتفرم فعال در حوزه‌ی دیفای را به‌سرقت بردند.
تبلیغات

اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) به‌دلیل هک‌شدن Curve Finance، پلتفرم فعال در‌زمینه‌ی وام‌دهی استیبل کوین، بسیار متزلزل شده و ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده (TVL) در این پلتفرم‌ها را کاهش داده است.

روز گذشته، هکرها با حمله‌ی موسوم‌ به Reentrancy Attack، مبلغ ۵۰ میلیون دلار از پلتفرم Curve Finance به‌سرقت بردند. دلیل این هک وجود نقص امنیتی در چندین استخر پایدار بود که نسخه‌های قدیمی‌تر زبان برنامه‌‌نویسی قراردادهای هوشمند موسوم‌ به Vyper را اجرا می‌کردند.

Curve Finance به کاربرانش هشدار داده است که تعدادی از استخرهای پایدار (alETH/msETH/pETH) با بهره‌برداری از نقص امنیتی Vyper 0.2.15 که به عملکرد نادرست قفل ورود مجدد منجر شده، دچار سوءاستفاده شده‌اند. این پلتفرم اعلام کرده است که استخرهای استیبل کوین crvUSD تحت‌تأثیر این نقص امنیتی قرار نگرفته‌اند.

نفوذ هکرها به Curve Finance باعث سقوط دیفای می‌شود

اسناد رسمی Vyper، کاربران را به نصب نسخه‌ای تشویق می‌کند که درواقع معیوب است. وجود اشکال در لایه‌ی زبان قرارداد هوشمند، تقریباً همه‌ی پروتکل‌هایی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد که از Vyper استفاده می‌کنند.

طبق اعلام شرکت حسابرسی و امنیت بلاک چین PeckShield، ضرر وارد‌آمده به Curve Finance تاکنون ۵۲ میلیون دلار بوده است. علاوه‌بر پلتفرم مذکور، چند پروتکل دیگر مثل Alchemix, JPEG’d, Metronome, deBridge و Ellipsis نیز تحت‌تأثیر مشکل امنیتی قرار گرفته‌اند.

ناگفته نماند برخی برآوردها میزان خسارات وارد‌آمده به Curve Finance را تا ۷۰ میلیون دلار اعلام کرده‌اند. نکته‌ی جالب اینکه یکی از هکرهای کلاه‌‌سفید با نام c0ffeebabe.eth قبلاً ۲,۸۷۹ اتر را به ارزش حدود ۵٫۴ میلیون دلار به آدرس توسعه‌دهنده‌ی Curve برگردانده است.

چارت Curve Finance پس از هک ۵۰ میلیون دلاری

کل ارزش دارایی‌های قفل‌شده در اکوسیستم دیفای پس‌ از حمله‌ی هکری به Curve Finance حدود ۲٫۳ میلیارد دلار کاهش یافته و درحال‌حاضر، به ۴۱٫۵ میلیارد دلار رسیده است و این روند همچنان ادامه دارد.

بخش عمده‌ای از کاهش دارایی‌های قفل‌شده در اکوسیستم دیفای به پلتفرم Curve Finance ارتباط دارد. در لحظه‌ی نگارش این مقاله، TVL این پلتفرم با افت درخورتوجه ۴۴ درصدی به ۱٫۸ میلیارد دلار رسیده است.

ارزش رمزارز CRV نیز با افت ۱۶ درصدی در یک‌ روز، به ۰٫۶۲۳ دلار کاهش یافت. CRV در دو هفته‌ی گذشته ۲۳ درصد ارزشش را از دست داده است که باعث می‌شود ارزش کنونی رمزارز مذکور ۹۶ درصد کمتر از بیشترین رکورد قیمتی آن باشد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات