پای والدین «سلطان رمزارز» به پرونده جنجالی FTX باز شد

سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
سم بنکمن فرید Sam Bankman-Fried با کت شلوار در جلوی دادگاه
صرافی اف‌تی‌ایکس از پدرومادر سم بنکمن‌فرید، مدیرعامل سابق، شکایت کرده است.
تبلیغات

صرافی ورشکسته‌ی اف‌تی‌ایکس از والدین سم بنکمن‌فرید، بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق این صرافی، شکایت کرده است. FTX می‌گوید جوزف بنکمن و باربارا فرید، والدین سم بنکمن‌فرید، از این صرافی برای ثروتمندشدن با قیمت ضرردهی به مشتریان استفاده کرده‌اند.

درحال‌حاضر، جان ری اف‌تی‌ایکس را مدیریت می‌کند. او می‌گوید سم بنکمن‌فرید این صرافی را به «کسب‌و‌کاری خانوادگی» تبدیل کرده بود. به‌ادعای اف‌تی‌ایکس، بنکمن‌فرید از میلیاردها دلار سرمایه‌ی مشتریان برای سودرساندن به حلقه‌ی کوچکی از افراد خودی ازجمله والدینش استفاده کرده است.

باربارا فرید مادر سم بنکمن فرید با عینک آفتابی
باربارا فرید
جوزف بنکمن پدر سم بنکمن فرید با کت شلوار
جوزف بنکمن

براساس گزارش رویترز، سم بنکمن‌فرید دربرابر اتهاماتش ادعای بی‌گناهی کرده و گفته است که استفاده از پول مشتریان اف‌تی‌ایکس برای تأمین بودجه‌ی سرمایه‌گذاری‌های پرخطرش حقیقت ندارد. او هم‌اکنون در زندان به‌سر می‌برد و تاریخ دادگاهش برای یازدهم مهر تعیین شده است. سایر مدیران اف‌تی‌ایکس به اتهاماتشان اعتراف کرده‌اند.

وکلای جوزف بنکمن و باربارا فرید در بیانیه‌ای می‌گویند که ادعاهای صرافی اف‌تی‌ایکس کاملاً غلط است و این صرافی با ثبت شکایت در دادگاه، وجوهی که می‌توانست به مشتریان ضرردیده برگرداند، هدر می‌دهد.

صرافی اف‌تی‌ایکس می‌گوید که بنکمن و فرید ۱۰ میلیون دلار پول نقد و ۱۶٫۴ میلیون دلار دارایی لوکس را به‌عنوان هدیه دریافت کرده‌اند؛ آن‌هم در شرایطی که اف‌تی‌ایکس در مرز ورشکستگی بود. این دو نفر اف‌تی‌ایکس را زیر فشار قرار دادند تا ده‌ها میلیون دلار کمک خیریه انجام دهد که بخشی از این کمک‌ها به دانشگاه استنفورد رسید.

صرافی اف‌تی‌ایکس در اواخر سال ۲۰۲۲ رسماً ورشکسته و مدتی بعد نیز، سم بنکمن‌فرید دستگیر شد. بنکمن‌فرید تا قبل از دستگیری با القابی همچون «سلطان رمزارز» و «وارن بافت جوان» خطاب می‌شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات