دامیننس بیت کوین چیست و چطور از آن برای معامله ارز دیجیتال استفاده کنیم؟

یک‌شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
تسلط بیت کوین
از تسلط بیت کوین اطلاعات بسیار مفیدی می‌توان به‌دست آورد و از آن برای کسب سود بیشتر از بازار رمزارزها بهره گرفت.
تبلیغات

ارزش هر واحد بیت کوین در سال گذشته از ۴۷ هزار دلار به حدود ۲۰ هزار دلار سقوط کرد؛ البته بیت کوین ازنظر ارزش بازار همچنان بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان محسوب می‌شود. در سال‌های گذشته، سلطه‌ی پادشاه رمزارزها در کمترین حالت به حدود ۴۰ درصد رسید؛ زیرا با طولانی‌شدن زمستان کریپتو، سرمایه‌گذاران تمایل دارند دارایی‌های خود را در قالب رمزارزهای امن‌تری مثل استیبل‌کوین‌ها و بیت‌کوین و اتریوم نگه‌ دارند.

تنها زمانی‌که آلت‌کوین‌ها به‌صورت هماهنگ شروع به حرکت کنند، امکان دارد بخشی از تسلط بیت‌کوین را از چنگش درآورند. این اتفاق در اوایل سال ۲۰۲۱ و در میانه‌ی بازار صعودی رخ داد؛ به‌طوری‌که کاهش سلطه‌ی پادشاه رمزارزها از حدود ۷۰ درصد به ۴۰ درصد را شاهد بودیم.

در سال‌های گذشته، معامله‌گران پویایی سهم بازار بیت کوین را مطالعه کرده‌اند تا از آن برای انجام معاملات بهتر با ریسک کمتر بهره ببرند.

فهرست مطالب
کپی لینک

دامیننس بیت کوین چیست؟

دامیننس یا تسلط بیت کوین با نماد BTC.D شناخته می‌شود و برای اندازه‌گیری حجم بازار بیت‌کوین دربرابر ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. معامله‌گران راهکارهایی برای استفاده از این معیار دارند تا بازار صعودی و فصل آلت‌کوین‌ها و افزایش قیمت بیت کوین را پیش‌بینی کنند.

به‌عنوان مثال، اصلاح شدید در تسلط بیت کوین در شرایطی که قیمت این رمزارز در حال افزایش باشد، از شروع فصل آلت کوین حکایت می‌کند که در‌ادامه، بیشتر درباره‌اش صحبت می‌کنیم.

کپی لینک

تاریخچه‌‌ی دامیننس بیت کوین

بازار رمزارزها همیشه به‌اندازه‌ی امروز بزرگ نبوده و همیشه تعداد زیادی توکن مختلف را در خود جا نداده است. کوین‌مارکت‌کپ درمجموع ۲۲٫۳۱۶ توکن را تا لحظه‌ی نوشته‌شدن این مقاله فهرست کرده است؛ درحالی‌که در زمان پیدایش بیت‌کوین، فقط چند آلت‌کوین ازجمله لایت‌کوین و اتریوم راه‌اندازی شده بود. بااین‌همه در دوران فعالیت بازار رمزارزها، روی‌کار‌آمدن برخی آلت کوین‌ها را شاهد بوده‌ایم که پس‌ از مدتی از بین رفتند.

چارت بیت کوین به دلار

با شوروشوق عرضه‌ی اولیه در بازار صعودی سال ۲۰۱۷، توکن‌های جدید آلت کوین به بازار رمزارزها سرازیر شدند؛ تا جایی‌ که تسلط بیت‌کوین کاهش بسیار چشمگیری تجربه کرد و از ۹۰ به ۳۷ درصد رسید.

در سال ۲۰۲۲ هزار توکن در بازار رمزارزها نابود شدند
مطالعه '2

پس‌ از کاهش شدید تسلط بیت‌کوین، بازار نزولی را شاهد بودیم و بسیاری از توکن‌های جدید به‌طور کامل ناپدید شدند. بیت کوین به‌آرامی سهمش را پس گرفت و تسلط آن در ژانویه‌ی ۲۰۲۱ به حدود ۷۲ درصد رسید. سال ۲۰۲۱، بازار صعودی بار‌دیگر تاریخ را تکرار کرد و درنتیجه، سلطه‌ی بیت کوین به سطحی درحدود سال ۲۰۱۷ کاهش یافت.

کپی لینک

رابطه دامیننس بیت کوین با سرمایه‌ی بازار

رابطه‌ی بسیار مهمی بین ارزش بازار ارز دیجیتال و تسلط بیت کوین وجود دارد. اگرچه تسلط این رمزارز در لحظه‌ی نوشته‌شدن این مقاله در کمترین میزان خود به‌سر می‌برد؛ اما همچنان بر جهت‌گیری کلی بازار تسلط دارد. با افت قیمت بیت کوین، اکثر آلت‌کوین‌ها در همان جهت حرکت می‌کنند. درواقع، پادشاه رمزارزها به‌عنوان فشارسنج بازار رمزارزها در نظر گرفته می‌شود.

کپی لینک

چه عواملی بر دامیننس بیت کوین تأثیر می‌گذارند؟

همان‌طور‌که اشاره کردیم، یکی از دلایل کم‌ و زیاد شدن تسلط بیت‌کوین، ورود آلت‌کوین‌های جدید است؛ اما چه عوامل دیگری روی این معیار تأثیر می‌گذارند؟

بیت کوین / Bitcoin در آتش نشان دهنده افزایش قیمت بیتکوین

اگر به قانون محاسبه‌ی نرخ تسلط بیت کوین نگاه کنیم، دو بخش اصلی در آن وجود دارد: ارزش بازار بیت‌کوین و ارزش بازار آلت‌کوین‌ها.

کپی لینک

نوسان‌های قیمت بیت کوین

از‌آن‌جا‌که تعداد بیت‌کوین‌های موجود با سرعت کمی رشد می‌کند، ارزش بازار رمزارز مذکور بیشتر تحت‌تأثیر قیمت آن است. ساده‌ترین راهکار برای افزایش ارزش بازار بیت کوین، زمانی است که قیمت آن افزایش یابد.

کپی لینک

نوسان‌های آلت کوین‌ها

ارزش بازار برترین رمزارزها

محاسبه‌ی ارزش بازار آلت کوین‌ها برخلاف ارزش بازار بیت کوین کمی سخت‌تر است. همان‌طورکه کوین‌مارکت‌کپ اشاره می‌کند، با وجود هزاران آلت‌کوین و پروژه‌های جدیدی که هرروز راه‌اندازی می‌شوند، این محاسبه به‌طور دستی امکان‌پذیر نیست. خوشبختانه پلتفرم‌هایی وجود دارند که ارزش بازار مذکور را به‌طور خودکار برای شما محاسبه می‌کنند.

برای تعیین تسلط بیت‌کوین فقط نگاه‌کردن به حرکت هر دو ارزش بازار کافی نیست. درعوض، باید تجزیه‌وتحلیل کنیم کدام بازار بر دیگری مسلط می‌شود؛ بنابراین، تسلط بیت کوین را می‌توان به‌عنوان کشمکش بین آلت‌کوین‌ها و بیت‌کوین در نظر گرفت.

از دیگر دلایل مؤثر بر تسلط بیت کوین می‌توان به شرایط بازار، افزایش سرعت از‌طریق استیبل کوین، تغییر روندها، کوین‌ها و پروژه‌های جدید اشاره کرد.

کپی لینک

بازار گاوی یا خرسی (صعودی یا نزولی)

یکی از عوامل تأثیرگذار بر تسلط بیت کوین، شرایط کلی بازار است. به‌طور‌کلی، سلطه‌ی بیت کوین در بازارهای نزولی افزایش پیدا می‌کند و درمقابل، در بازارهای صعودی جایگاهش را از دست می‌دهد؛ زیرا سرمایه‌گذاران بیت کوین را پناهگاهی امن می‌دانند؛ درحالی‌که آلت‌کوین‌ها گاهی سودهای نجومی به‌ارمغان می‌آورند.

کپی لینک

استیبل کوین‌ها

استیبل کوین‌هایی مثل BUSD و USDC و USDT افزایش سرمایه‌ی بازار خود را شاهد هستند؛ زیرا به‌مرورزمان پول بیشتری وارد این فضا می‌شود. به‌دلیل افزایش تقاضا، استیبل‌کوین‌های جدید به‌طور مرتب ضرب می‌شوند و با افزایش این عرضه، ارزش بازار مذکور افزایش می‌یابد و به‌طور‌کلی، بازار سرمایه‌ی آلت‌کوین‌ها وارد سطوح بالاتر می‌شود.

کپی لینک

تغییر روندها

مثالی عالی از اینکه چرا روندها می‌توانند بر تسلط بیت کوین تأثیرگذار باشند، تابستان ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ است. در این دوره‌ها، بخش DeFi عملکردی عالی از خود نشان داد و قیمت بسیاری از این توکن‌ها در چند هفته تا دو برابر و حتی بیشتر افزایش یافت؛ درحالی‌که سایر بخش‌های بازار تقریباً ثابت بود. این شرایط باعث افزایش کلی ارزش بازار آلت‌کوین‌ها شد؛ به‌همین‌دلیل، سلطه‌ی بیت‌کوین کاهش یافت.

کپی لینک

آلت کوین‌های جدید

درنهایت، عامل آشکار دیگری که بر تسلط بیت کوین تأثیر می‌گذارد، ورود رمزارزهای جدید به بازار است. هر پروژه‌ی جدید سهم بازار آلت‌کوین‌ها را اندکی افزایش می‌دهد و درنتیجه، معیار تسلط بیت کوین به‌طور ذاتی روند کاهش را دنبال خواهد کرد.

کپی لینک

چطور از دامیننس بیت کوین در خریدوفروش رمزارز استفاده کنیم؟

می‌توان از معیار دامیننس بیت کوین برای گرفتن پوزیشن‌های بهتر در بازار رمزارزها بهره گرفت.

کپی لینک

شناسایی فصل آلت کوین

همان‌طور‌که تابستان DeFi باعث کاهش تسلط بیت کوین شد، این اتفاق در فصل آلت کوین‌ها نیز رخ می‌دهد. بنابراین، نظارت بر تسلط بیت‌کوین می‌تواند سیگنال‌های اولیه‌ی شروع فصل آلت‌کوین‌ها را نشان دهد. در این شرایط با بررسی بازار و خرید آلت‌کوین‌های معتبر، می‌توان به سود درخورتوجهی دست یافت.

هنگامی‌که تسلط بیت کوین شروع به بازایابی کرد، بهتر است آلت‌کوین‌های خود را بفروشید و با‌ردیگر آن‌ها را به استیبل‌کوین یا بیت‌کوین تبدیل کنید و برای فصل بعدی آلت کوین آماده شوید.

کپی لینک

شناسایی قوی‌ترین روندهای ارز دیجیتال

معامله‌گران می‌توانند از ترکیب تسلط بیت کوین و رفتار قیمت این رمزارز، برای به‌دست‌آوردن سیگنال‌های معتبر بهره ببرند.

به‌عنوان مثال، در شرایطی‌ که قیمت و تسلط بیت‌کوین هم‌زمان روند افزایشی تجربه می‌کنند، معامله‌گران ترجیح می‌دهند به پادشاه رمزارزها هجوم بیاورند؛ زیرا قدرت حرکت آن درمقایسه‌با سایر رمزارزها بیشتر است. درمقابل، زمانی‌که روند قیمت بیت کوین افزایشی است؛ اما تسلط آن کاهش می‌یابد، یعنی فصل آلت کوین‌ها فرا رسیده است.

در حالت سوم، اگر بیت‌کوین در حال سقوط باشد و تسلط آن افزایش یابد، این شرایط از بازار نزولی آلت کوین‌ها حکایت می‌کند. درنهایت، هنگامی‌که قیمت بیت کوین و درصد تسلط آن به‌صورت هماهنگ روند نزولی داشته باشد، کل بازار رمزارزها در روند نزولی قرار خواهد گرفت.

الگوهای اعلام‌شده کاملاً قطعی نیستند؛ اما در بسیاری از مواقع بخت کسب سود در بازار را افزایش می‌دهند.

کپی لینک

مدیریت ریسک

تسلط بیت کوین می‌تواند برای مدیریت ریسک نیز استفاده شود. به‌عنوان مثال، هنگامی‌که درصد این معیار در حال افزایش باشد، معامله‌گران می‌توانند برای محافظت از سرمایه‌ی خود، آلت‌کوین‌ها را برای فروش در آینده‌ی پیش‌بینی‌شدنی بخرند.

کپی لینک

چطور نمودار تسلط بیت کوین و آلت کوین را ببینیم؟

با مراجعه به پلتفرم تریدینگ ویو و جست‌وجوی عبارت BTC Dominance یا BTC.D در بخش نمادهای این سایت، چارت تسلط بیت کوین را مشاهده خواهید کرد. به‌طور مشابه برای دیدن نمودار تسلط اتریوم، می‌توانید عبارت ETH.D را در تریدینگ ویو وارد کنید.

تسلط بیت کوین

برای مشاهده‌ی ارزش بازار کلی آلت‌کوین‌ها، نماد TOTAL2 را در تریدینگ ویو جست‌وجو کنید. این شاخص میزان سرمایه‌ی موجود در همه‌ی رمزارزهای جهان غیر از بیت‌کوین را نشان می‌دهد. نمودار ارزش کلی بازار رمزارزها نیز با نماد TOTAL مشخص می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات