نات کوین چیست؟ پروژه‌‌ای که از هیچ به همه‌جا رسید

پنج‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
نات کوین در پس زمینه آبی و مشکی
نات کوین به‌عنوان بازی ساده‌ای در تلگرام منتشر شد و حالا با جذب میلیون‌ها کاربر دربسیاری صرافی‌ها معامله می‌شود؛‌ اما ماهیت این پروژه و کاربردش چیست؟
تبلیغات

نات کوین (NotCoin) به‌عنوان بازی ساده‌ای در تلگرام شروع‌به‌کار کرد و با مکانیزم نوآورانه‌ی «ضربه‌بزن و سکه‌ بگیر» موفق شد میلیون‌ها کاربر به‌دست آورد. اکنون توکن نات کوین با حجم بازار بسیار قابل‌توجه در بسیاری از صرافی‌های رمزارز جهان نیز لیست‌شده است. حتی امکان خریدوفروش این رمزارز در تعدادی صرافی ارز دیجیتال ایرانی وجود دارد.

شواهد و مستنداتی همچون فقدان نقشه‌ی راه مشخص و وایت‌پیپر معقول، در ابتدا بسیاری از کارشناسان از جمله ما در زومیت را به این نتیجه رساند که پروژه‌ی نات‌کوین جدی نیست و احتمالاً در صرافی‌ها نیز لیست نمی‌شود؛ مانند هزاران بازی مشابه، امکان اعتبارسنجی و تأیید اعتبار نات‌کوین، پیش‌از لیست‌شدنش در صرافی‌های ارز دیجیتال وجود نداشت.

نات کوین چیست؟

بازی نات کوین برای جلب مشارکت کاربران به آن‌ها اجازه می‌داد با ضربه‌زدن روی نمایشگر گوشی، توکن‌های رمزارز مذکور را جمع‌آوری کنند. این رویکرد به‌سرعت مورد توجه قرار گرفت و میلیون‌ها کاربر را جذب و جامعه‌ای پرشور ایجاد کرد.

تیم توسعه‌دهنده‌ی نات کوین، فرصت بسیار خوبی برای ادغام سرگرمی با فناوری مالی مشاهده کرد. هدف این تیم ایجاد روشی ‌آسان و جذاب برای ورود کاربران به دنیای ارزهای دیجیتال بود. پروژه‌ی مذکور برای افرادی طراحی شده است که احتمالاً با فناوری بلاک چین آشنایی ندارند. ارز دیجیتال تلگرام نات کوین با تمرکز بر سهولت استفاده و دسترسی‌پذیری، خود را به‌عنوان دروازه‌ای به دنیای دارایی‌های دیجیتال معرفی کرده است.

تاریخچه و توسعه نات کوین

نات کوین تلگرام که با نماد NOT شناخته می‌شود، اولین‌بار در نوامبر ۲۰۲۳ (آبان و آذر ۱۴۰۲) و به‌صورت آزمایشی و بسیار محدود در پیام‌رسان تلگرام معرفی شد. بازاریابی بازی ابتدا به‌عنوان میم کوین بدون هدف آغاز شد و از روشی برای بازاریابی استفاده کرد که در آن هر کاربری پروژه را به دیگری معرفی می‌کند و به‌اصطلاح به آن «بازاریابی ویروسی» نیز می‌گویند. باوجود شروع ساده و تجربه‌ی محدود تیم توسعه‌دهنده، نات کوین به‌سرعت مورد توجه قرار گرفت و طی چندهفته بیش‌از ۶۵۰ هزار کاربر جذب کرد.

نات کوین روی گوشی با زمینه بنفش
Monetory

نات کوین در تاریخ یک ژانویه‌ی ۲۰۲۴ (۱۱ دی ۱۴۰۳) به‌طور رسمی معرفی شد و پیوستن بیش‌از ۵ میلیون کاربر فقط در هفته‌ی اول، نقطه‌ی عطف بسیار قابل‌توجهی برای سازندگان پروژه بود. این رشد سریع با حمایت بنیاد TON تقویت شد که مشروعیت و پشتوانه فنی تلگرام را به پروژه اضافه کرد.

بنیان‌های فنی

این پروژه بر بستر بلاک چین TON فعالیت می‌کند؛ بلاک چینی که به‌ توان عملیاتی بالا در پردازش تراکنش‌ها و ویژگی‌های امنیتی‌ قدرتمندش شناخته می‌شود و همین عوامل، TON را به انتخابی ایدئال برای پروژه‌ای با وسعت و بلندپروازی نات کوین تبدیل کرد.

ویژگی‌های کلیدی فنی:

ویژگی‌های مهم بازی نات کوین به‌شرح زیر است:

  • بلاک چین: TON
  • مکانیزم اجماع: مکانیزم مشابه TON که سرعت و امنیت را افزایش می‌دهد اما جزئیات کامل آن هنوز اعلام نشده است.
  • عرضه‌ی کل توکن: حداکثر عرضه‌ی نات کوین تقریباً ۱۰۲٫۷ میلیارد توکن اعلام شده که همه‌ی آن‌ها در گردش هستند.

طراحی فنی نات کوین بر تعامل کاربر و سهولت دسترسی تأکید دارد. این موضوع با ادغام آن با تلگرام که بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال دارد، پایگاه بالقوه‌ی عظیمی از کاربران را برای نات کوین فراهم می‌کند.

نات کوین چطور کار می‌کند؟

نات کوین روی بلاک چین TON کار می‌کند و از مکانیزم Tap to Earn استفاده می‌کند، جایی‌که کاربران برای کسب نات کوین‌های جدید روی سکه‌ی انیمیشنی کلیک می‌کنند. اما کاربرد این پروژه چیست؟

گوشی در دست درحال کسب سکه های نات کوین با ضربه زدن روی نمایشگر

بازی جمع‌آوری سکه‌ی نات کوین طوری طراحی شده است که حتی برای افراد تازه‌وارد دنیای ارزهای دیجیتال، ساده و دردسترس باشد.

  • استخراج با کلیک: کاربران با کلیک مکرر روی سکه‌ی انیمیشنی در چت تلگرام، ارز دیجیتال نات کوین به‌دست می‌آورند. ابتدا، هر کلیک یک نات کوین به‌همراه دارد، اما کاربران می‌توانند از طریق ارتقاهای مختلف درون بازی، درآمدزایی خود را افزایش دهند.
  • انرژی و تقویت‌کننده‌ها: نات کوین برای جلوگیری از سؤاستفاده، از سیستم انرژی برای محدودسازی تعداد کلیک‌ها در هر جلسه بهره می‌برد. انرژی به‌مرور زمان دوباره پر می‌شود و کاربران می‌توانند با نات کوین‌های استخراج‌شده، تقویت‌کننده‌ها را خریداری کنند و محدودیت انرژی خود را افزایش دهند و بدین‌ترتیب سرعت شارژ مجدد انرژی افزایش می‌یابد. تقویت‌کننده‌ها حتی زمانی‌که کاربران به‌طور فعال کلیک نمی‌کنند، امکان تولید خودکار نات کوین را ارائه می‌دهند.
  • جوایز و گروه‌ها: بازیکنان می‌توانند با دعوت از دوستان برای پیوستن به بازی یا با شرکت در «گروه‌ها» که گروه‌ها یا کانال‌های عمومی تلگرام هستند ازنظر کسب امتیاز با هم رقابت و جوایز بیشتری کسب کنند. این جنبه‌ی اجتماعی باعث همکاری می‌شود و عنصر رقابت را به بازی اضافه می‌کند.

توکنومیک نات کوین در آینده

ارز نات کوین به‌عنوان دارایی‌ درون بازی و بدون ارزش پولی واقعی در دنیای واقعی فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون نات کوین به‌عنوان توکن واقعی روی بلاک چین TON راه‌اندازی شده است که امکاناتی فراتر از بازی را دردسترس کاربران قرار می‌دهد و ارزش پولی واقعی را برای آن‌ها به‌ارمغان آورد. نات کوین با ادغام ویژگی‌ها‌ی جدید، به روشی ساده اما جذاب برای کاوش در دنیای ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین تبدیل خواهد شد.

عملکرد نات کوین در بازار

عملکرد نات کوین در بازار از زمان آغاز آن قابل‌توجه بوده است. باوجود ماهیت اولیه‌ی آن به‌عنوان توکن مبتنی‌بر بازی، به حجم معاملات و ارزش بازار قابل‌توجهی دست یافته که نشان‌دهنده‌ی حمایت چشم‌گیر جامعه و علاقه‌ی سرمایه‌گذاران است.

چارت نات کوین
CoinMarketCap

قیمت نات کوین مانند سایر ارزهای دیجیتال نوساناتی را تجربه کرده است. به‌عنوان مثال، بالاترین قیمت تاریخی این رمزارز ۰٫۳ دلار بود که اندکی پس از لیست‌شدن در بایننس و چند صرافی دیگر ثبت شد و اخیراً شاهد کف قیمت ۰٫۰۰۵۱۲۴ دلار بود.

معامله‌‌ی نات کوین در چندین صرافی از ۱۶ می (۲۷ اردیبهشت) آغاز شد و کاربرانی که توکن آن را کسب کرده بودند موفق به فروش دارایی خود شدند. این حجم بالای فروش باعث شد پس‌از عرضه‌ی اولیه‌ی نات کوین شاهد کاهش ۵۵ درصدی قیمت آن باشیم.

موارد استفاده و کاربردهای نات کوین

کاربران نات کوین می‌توانند به اکوسیستم دارایی دیجیتال متنوع، ازجمله برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) دسترسی داشته باشند. نات کوین با استفاده از بلاک چین TON از توسعه‌ی برنامه‌های غیرمتمرکز نیز پشتیبانی می‌کند. در نهایت، این پروژه برای مبارزه با فعالیت ربات‌ها و افزایش مشارکت کاربران، مجموعه توکن‌های غیرقابل معاوضه‌ی (NFT) را معرفی کرده است. NFTهای پروژه، مزایای دیگری را ارائه می‌دهند و قابل معامله هستند که لایه‌ای از ارزش و کاربرد به آن‌ها اضافه می‌کند.

نحوه‌ی خرید نات کوین: روش‌ها و کیف پول‌ها

با افزایش محبوبیت نات کوین، کاربران بیشتری به‌دنبال خرید این ارز دیجیتال منحصربه‌فرد هستند.

خرید نات کوین از طریق صرافی‌ها

اگر در صرافی‌های متمرکز ازجمله بایننس، کوکوین، بای‌بیت، بینگ‌ایکس، کوینکس یا سایر صرافی‌های مشابه حساب کاربری تأییدشده دارید، امکان خرید و فروش نات کوین مثل سایر رمزارزها دردسترس شما قرار دارد. البته به‌دلیل شرایط تحریمی، این صرافی‌ها اکثراً برای ایرانی‌ها دردسترس نیستند؛ برای انتخاب بهتر سری به مقاله‌ی بهترین صرافی های ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی بزنید.

نات کوین در کیف پول روی گوشی
Monetory

نات کوین همچنین در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی قابل خرید و فروش است؛ اگر تمایلی به استفاده از پلتفرم‌های خارجی رمزارز ندارید، پیشنهاد می‌شود از صرافی‌های داخلی مثل نوبیتکس بهره ببرید.

کیف پول برای نات کوین

کیف پول‌های مختلفی برای نگهداری نات کوین دردسترس کاربران قرار دارد.

کیف پول نات کوین
Coin Speaker

Tonkeeper

هنگام انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای نات کوین، کیف پول تون کیپر Tonkeeper یکی از پرطرفدارترین گزینه‌ها محسوب می‌شود زیرا به‌طور خاص برای بلاک چین TON طراحی شده است. این کیف پول رابط کاربری ساده و ویژگی‌های امنیتی قدرتمندی دارد. Tonkeeper همچنین قابلیت‌هایی مانند ذخیره‌سازی امن، تراکنش‌های آسان و سازگاری با سایر دارایی‌های مبتنی‌بر TON را ارائه می‌دهد.

TON Wallet

کیف پول رسمی TON گزینه‌ی قابل اعتماد دیگری برای ذخیره‌ی نات کوین محسوب می‌شود. این کیف پول با بلاک چین TON یکپارچه شده است و از همه‌ی توکن‌های مبتنی‌بر TON پشتیبانی می‌کند. از ویژگی‌های این کیف پول می‌توان به امنیت بالا، پشتیبانی از چند دستگاه و رابط کاربری ساده اشاره کرد.

سایر کیف پول‌های سازگار با نات کوین

با پیکربندی مناسب متامسک و Ledger Nano S/X نیز می‌توانید توکن‌های نات کوین خود را ذخیره کنید. برای کسانی که امنیت را در اولویت قرار می‌دهند، کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند Ledger Nano S و Ledger Nano X گزینه‌های عالی محسوب می‌شوند.

بسیاری از سایت های فریلنسری با ارز دیجیتال، دستمزد کاربرانشان را با رمزارز پرداخت می‌کنند و اگر شما هم از این وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنید، برای دریافت دستمزدتان می‌توانید از کیف پول‌های لجر نانو بهره ببرید زیرا این ولت علاوه‌بر نات کوین و توکن‌های مبتنی‌بر TON، از بسیاری توکن‌ها و شبکه‌های بلاک چینی دیگر نیز پشتیبانی می‌کند.

آیا امکان استخراج نات کوین همچنان وجود دارد؟

پس‌از انجام ایردراپ توکن‌های نات کوین، امکان استخراج مستقیم این رمزارز ازطریق بازی و ضربه‌زدن روی نمایشگر متوقف شده است. البته درصورت تمایل می‌توانید با استیکینگ ارز دیجیتال نات کوین، باتوجه‌به مقدار دارایی خود، سود ثابت دریافت کنید.

برای استیک نات کوین می‌توانید از کیف پول تون کیپر استفاده کنید. در صفحه‌ی اصلی این کیف پول گزینه‌ای به نام Stake وجود دارد که با انتخاب آن وارد بخش سپرده‌گذاری خواهید شد. با تعیین مقدار توکن‌هایی که قصد دارید استیک کنید، این فرایند آغاز خواهد شد و درنتیجه تعداد توکن‌های شما باتوجه‌به درصد سوددهی حاصل از استیک، افزایش خواهد یافت.

انطباق شیوه عملکرد نات کوین با قوانین

نات کوین با استانداردهای نظارتی جهانی مطابقت دارد و اطمینان می‌دهد که عملیات آن شفاف و مطابق با قوانین است. این موارد شامل رعایت قوانین مبارزه با پولشویی (AML) و احرازهویت KYC می‌شود.

نات کوین با استفاده از بلاک چین TON، از ویژگی‌های امنیتی قدرتمندی بهره می‌برد و از تراکنش‌ها و داده‌های کاربران محافظت می‌کند. در این پروژه برای کاهش ریسک‌هایی مانند فیشینگ و هک، اقدامات امنیتی سایبری پیشرفته‌ای درنظر گرفته شده است.

نات کوین به‌طور فعال جامعه‌ی خود را درمورد اهمیت انطباق با قوانین آموزش می‌دهد که شامل ارائه‌ی منابع و به‌روزرسانی‌ها برای اطمینان از آگاهی کاربران از الزامات قانونی و تأثیر آن‌ها بر تعاملاتشان با نات کوین می‌شود.

سوالات متداول زومیت

  • هدف اصلی نات کوین چیست؟

    هدف اصلی نات ادغام حوزه‌ی گیمینگ با ارز دیجیتال است و روشی جذاب برای کسب دارایی‌های دیجیتال به کاربران ارائه می دهد. این پروزه قصد دارد با استفاده از مکانیزم «ضربه‌بزن و سکه بگیر»، افراد بیشتری را به دنیای رمزارزها جذب کند و ازطرفی نیم‌نگاهی هم به برنامه‌های کاربردی در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapp) دارد

  • از کجا نات کوین بخریم و نات کوین خود را کجا بفروشیم؟

    درصورت امکان می‌توانید با احرازهویت KYC در صرافی‌های خارجی مثل بایننس و کوکوین نات کوین بخرید و بفروشید. البته ایرانی‌ها می‌توانند با استفاده از صرافی‌های داخلی نیز به‌راحتی و بدون محدودیت‌های ناشی‌از تحریم‌ها، رمزارز نات کوین را معامله کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات