مدیرعامل کوینکس از تأثیر ETF‌ اتریوم بر پذیرش گسترده رمزارزها و رشد صنعت کریپتو می‌گوید

شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
نماد اتریوم روی سکه زرد با پس زمینه لوگو صرافی کوینکس
ازنظر مدیرعامل صرافی رمزارز کوینکس، راه‌اندازی ETF اتریوم نقش مهمی در پذیرش گسترده‌ی ارزهای دیجیتال و رشد و توسعه‌ی صنعت کریپتو ایفا خواهد کرد.
تبلیغات

بسیاری از فعالان حوزه‌ی رمزارز از مدت‌ها قبل منتظر راه‌اندازی صندوق قابل معامله‌ی اتریوم در بورس هستند که با عنوان ETF اتریوم شناخته می‌شود. هایپو یانگ، مدیرعامل صرافی رمزارز کوینکس در مصاحبه‌ای، تأثیر احتمالی راه‌اندازی ETF اتریوم را بر بازار ارز دیجیتال تشریح کرد.

ETF چگونه بر بازار اتریوم تأثیر می‌گذارد؟

هایپو یانگ، ETF را محصولی مالی می‌داند که عملکرد دارایی‌های اصلی مانند اتریوم را دنبال می‌کند و در بورس‌های اوراق بهادار معامله می‌شود. با تأیید راه‌اندازی صندوق ETF مبتنی‌بر اتریوم، سرمایه‌گذاری در این رمزارز برای نهادهای بزرگ و کوچک آسان‌تر خواهد شد. به گفته‌ی یانگ، دسترسی آسان‌تر می‌تواند تقاضا را افزایش دهد و به‌طور بالقوه قیمت اتریوم را بالا ببرد.

یانگ تأکید می‌کند که راه‌اندازی ETF می‌تواند با مشروعیت بخشیدن بیشتر به اتریوم به‌عنوان نوعی دارایی، اعتماد سرمایه‌گذاران را افزایش دهد. همچنین، افزایش حجم معاملات ناشی از ETF می‌تواند نقدشوندگی بازار را بهبود دهد و منجر به ایجاد بازار باثبات‌تر برای اتریوم خواهد شد. به‌طور کلی، راه‌اندازی ETF اتریوم می‌تواند با ترویج پذیرش گسترده‌تر و ایجاد ثبات، تأثیر قابل‌توجهی بر بازار رمزارز داشته باشد.

تأثیر کوتاه‌مدت و بلندمدت ETF اتریوم بر قیمت این رمزارز

درحالی‌که بسیاری از تحلیلگران انتظار افزایش شدید قیمت را دارند، هایپو یانگ بر لزوم ارائه‌ی اطلاعات باکیفیت و به‌موقع به کاربران برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد سرمایه‌گذاری تأکید می‌کند.

مدیرعامل کوینکس می‌گوید: «پیش‌بینی حرکات قیمت در کوتاه‌مدت دشوار است. احتمال دارد برخی از سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت با پیش‌بینی تأیید ETF اقدام‌به خرید کرده باشند و پس‌از تأیید رسمی برای کسب سود اقدام‌به فروش کنند که این امر می‌تواند منجر به افزایش نوسانات قیمت شود. به‌هرحال، راه‌اندازی ETF در بلندمدت تأیید رویداد مثبتی خواهد بود که با جذب سرمایه‌گذاران بیشتر به بازار، پذیرش و مشارکت را در بازار اتریوم افزایش می‌دهد. این امر با بهبود نقدشوندگی و ثبات بازار به افزایش تدریجی قیمت اتریوم در طول زمان کمک می‌کند.»

به‌طور کلی، اگرچه امکان دارد در کوتاه‌مدت نوسانات قابل‌توجهی رخ دهد، اما تأیید راه‌اندازی ETF در بلندمدت تأثیر مثبتی بر بازار اتریوم خواهد داشت.

جذب نقدینگی با راه‌اندازی ETF

هایپو یانگ در بلندمدت، تأثیر راه‌اندازی ETF اتریوم را بر بازار این رمزارز و کل بازار کریپتو پیش‌بینی می‌کند. او باور دارد که رویداد مذکور با جذب نقدینگی از بازارهای مالی سنتی، به رشد و پذیرش بلندمدت اتریوم کمک خواهد کرد.

یانگ مدیرعامل صرافی کوینکس
UToday

یانگ می‌گوید: «اتریوم در چرخه‌ی صعودی کنونی نسبت‌به بیت کوین و سایر رمزارزهای اصلی عملکرد ضعیف‌تری داشت. انتظار می‌رود راه‌اندازی ETF این رمزارز، نقدینگی جدیدی را از بازارهای مالی سنتی وارد کند و مثل عملکرد ETF بیت کوین در سال جاری، به‌عنوان کاتالیزور مثبت عمل کند.»

آیا فعالیت‌های آن‌چین اتریوم درحال کاهش است؟

هایپو یانگ می‌گوید ورود سرمایه به توسعه و پذیرش اتریوم کمک می‌کند. در طول سال‌های گذشته، کمبود سرمایه و توسعه‌دهنده در اکوسیستم اتریوم احساس نشده است. یانگ توضیح می‌دهد: «به‌نظر من باید ETF اتریوم را به‌عنوان فرصتی درنظر بگیریم که توسعه‌دهندگان اکوسیستم از آن به‌منظور بازنگری و تدوین استراتژی برای دستیابی به‌پذیرش گسترده بهره ببرند؛ ازطریق راهکارهای مقیاس‌پذیری، اپلیکیشن‌های غیر دیفای و اثبات هویت که ازنظر ویتالیک بوترین، خالق اتریوم به‌عنوان سه هسته‌ی اصلی توسعه‌ی این رمزارز اعلام شده‌اند.»

با نگاهی به توسعه‌دهندگانی که روی شبکه‌ی اصلی اتریوم کار می‌کنند و مقایسه‌ی آن‌ها با افرادی که روی سایر شبکه‌های لایه ۲ کار می‌کنند، به‌نظر می‌رسد شاهد افزایش تنوع توسعه‌دهندگانی هستیم که روی راهکارهای لایه‌ی ۲ تمرکز کرده‌اند. راه‌اندازی چندین توکن لایه ۲ در سال جاری بر تمرکز اکوسیستم بر مقیاس‌پذیری تأکید می‌کند. همچنین طبق اعلام Coinstats، فعالیت‌های آن‌چین (OnChain) اتریوم کاهش یافته است.

هایپو یانگ پیش‌بینی می‌کند که پس‌از لیست‌شدن، احتمال افزایش خالص ورودی‌ها در ETF اتریوم وجود دارد. درحال‌حاضر، توکن‌سازی دارایی یکی از عوامل اصلی فعالیت آن‌چین به‌حساب می‌آید که باعث افزایش ورودی وجوه به اتریوم می‌شود. باتوجه‌به ETF بیت کوین که بیش‌از ۱۵ میلیارد دلار ورودی خالص در ۶ ماه داشت، انتظار می‌رود ETF اتریوم به‌دلیل پیشنهادات متفاوت، ورودی‌های قابل‌توجه اما کم‌تری نسبت‌به ETF بیت کوین جذب کند. براساس برآورد تقریبی یانگ، ورودی‌های خالص به ETF‌های اتریوم می‌تواند یک‌سوم تا نیمی از ورودی ETF بیت‌کوین باشد که پس‌از تأیید تقریباً معادل ۵ تا ۷٫۵ میلیارد دلار خواهد بود.

مدیرعامل کوینکس می‌گوید: «تا جایی که من می‌دانم، برخی از سرمایه‌گذاران سنتی درحال حاضر فقط بخش کوچکی از سرمایه‌ی خود را به خرید ارزهای دیجیتال اختصاص می‌دهند و بسیاری از آن‌ها هنوز در حال ارزیابی حوزه‌ی کریپتو هستند. دردسترس‌بودن ETF اتریوم احتمالاً سرمایه‌گذاران مردد را جذب خواهد کرد و به‌تدریج ورودی‌ها را افزایش خواهد داد.

مزایا و معایب ETF اتریوم

مدیرعامل کوینکس، مزایای کلیدی و ریسک‌های بالقوه‌ی سرمایه‌گذاری در ETF اتریوم را درمقایسه‌با سرمایه‌گذاری مستقیم در اتریوم ارائه داد:

مزایا:

  • خرید آسان: می‌توان ETF اتریوم را ازطریق حساب‌های کارگزاری معمولی خریداری کرد و این یعنی سرمایه‌گذاران سنتی با دانش محدود به‌راحتی امکان خرید ETF اتریوم را خواهند داشت.
  • امنیت: ETF نگرانی‌های مربوط‌به هک‌شدن یا از دست‌دادن کلیدهای خصوصی کیف پول را از بین می‌برد. سرمایه‌گذاران همچنین از برخی حمایت‌های سرمایه‌گذاری تحت نظارت مقررات بهره‌مند می‌شوند.
  • گزارش‌دهی ساده‌ی مالیات: گزارش‌دهی مالیاتی ETFها معمولاً درمقایسه‌با نگهداری مستقیم ارزهای دیجیتال، ساده‌تر است.

معایب:

  • از دست‌دادن کنترل: سرمایه‌گذاران در ETF اتریوم نمی‌توانند به‌طور مستقیم اتریوم خود را مدیریت یا استفاده کنند، به‌عنوان مثال نمی‌توان با ETF اتریوم در استیکینگ شرکت کرد و این یعنی سرمایه‌گذاران امکان کسب سود حدود ۳٫۲ درصدی را ازدست می‌دهند.
  • ساعت‌های محدود معاملات: ETFها فقط در ساعات کاری بازار بورس معامله می‌شوند، درحالی‌که بازارهای اصلی رمزارزها ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته فعال هستند.
  • عملکرد ضعیف‌تر: سرمایه‌گذاران با خرید ETF باید هزینه‌های مدیریت آن را به ارائه‌دهندگان این خدمات بپردازند و درنتیجه سوددهی آن‌ها نسبت‌به افرادی که به‌طور مستقیم اتریوم خریداری کرده‌اند کمتر خواهد بود.

تأثیر راه‌اندازی ETF بر اتریوم (ETH) و بازدهی استیکینگ

پس‌از راه‌اندازی ETF بیت کوین شاهد جابه‌جایی نقدینگی به بزرگ‌ترین صرافی‌های رمزارز بودیم که این بیت‌ کوین‌های آن‌‌چین را نگهداری می‌کنند. صرافی‌هایی مانند کوین‌بیس نسبت‌به رقبا، مقادیر بسیار بیشتری بیت‌ کوین جذب کردند. هایپو یانگ باور دارد که با ورود سرمایه‌گذاران نهادی، قدرت قیمت‌گذاری می‌تواند به‌تدریج به وال‌استریت منتقل شود. مؤسسات بزرگ از سرمایه و نفوذ بیشتری در بازار برخوردارند و به‌بیان دیگر فعالیت‌های معاملاتی آن‌ها تأثیر بیشتری بر قیمت‌های بازار خواهد داشت.

ETF اتریوم
Kitco

مدیرعامل کوینکس با اشاره به مزایای آربیتراژ، می‌گوید که راه‌اندازی ETF اتریوم می‌تواند به بازاری با تمرکز بیشتر، کاهش نوسانات قیمت و قیمت‌گذاری منطقی‌تر و باثبات‌تر منجر شود. برای سرمایه‌گذاران عادی و معامله‌گران خُرد، فرصت‌های بازار و آربیتراژ احتمالاً کاهش خواهد یافت.

یانگ باور دارد که ورود وال‌استریت می‌تواند الزامات نظارتی و انطباق بیشتری به‌همراه داشته باشد که منجر به افزایش شفافیت و امنیت بازار می‌شود. به‌طور کلی، ورود سرمایه‌گذاران نهادی به‌طور قابل‌توجهی ساختار بازار و مکانیسم‌های قیمت‌گذاری را تغییر خواهد داد.

پیشنهاد 3iQ برای لیست‌شدن ETF سولانا در کانادا، بازدهی حدود ۶ تا ۸ درصد از سود انباشته‌شده‌ی ناشی از بازده استیکینگ این رمزارز را برای دارندگان آن درنظر گرفته است. به‌هر حال، صادرکنندگان ETF اتریوم برای تأمین مجوزهای نظارتی، استیکینگ را از درخواست‌های خود حذف کرده‌اند. هایپو می‌گوید به‌احتمال زیاد، نهادهای نظارتی باید در آینده استیکینگ را مجاز کنند.

اینکه سرمایه‌گذاران حق دریافت بازدهی استیکینگ بومی اتریوم را داشته باشند منطقی است. درحال حاضر، صرافی CoinEx از استیکینگ بومی اتریوم با یک کلیک پشتیبانی می‌کند، به‌شرطی که در صرافی مذکور ثبت‌نام و احراز هویت دو عاملی (2FA) را تکمیل کرده باشید. در چنین سناریویی، بازده حاصل از استیکینگ باید بخشی از درآمد کلی صندوق درنظر گرفته شود.

هایپو یانگ اعتقاد دارد که تأیید راه‌اندازی ETFهای بیشتر فقط به زمان بستگی دارد و ادامه‌دهنده‌ی روند موفقیت‌آمیز بیت کوین و اتریوم خواهد بود. VanEck و 21Shares درحال‌حاضر برای اولین ETF سولانا درخواست داده‌اند. باتوجه‌به سطح غیرمتمرکزسازی سولانا، امنیت شبکه، حجم بازار و نقدینگی، انتظار می‌رود که این ارز دیجیتال، ETF تأییدشده بعدی باشد. البته هایپو پیش‌بینی می‌کند که راه‌اندازی ETF سولانا احتمالاً در سال آینده اتفاق خواهد افتاد، بنابراین سرمایه‌گذاران باید نسبت‌به هرگونه افزایش ناگهانی احساسات بازار محتاط باشند.

روندهای جدید در بازار رمزارز

مدیرعامل صرافی رمزارز کوینکس علاوه‌بر روندهای ETF، به بررسی فضای میم کوین‌ها، شبکه‌ی TON که ویژگی‌های وب ۲ و وب ۳ را با هم ترکیب کرده است و همچنین روندهای اخیر هوش مصنوعی پرداخت.

میم کوین‌ها به روند مهمی در بازار رمزارز تبدیل شده‌اند. اکوسیستم‌های مختلفی ازجمله سولانا، بیس و آوالانچ، صراحتاً از توسعه‌ی میم کوین پشتیبانی می‌کنند. این توکن‌ها به‌دلیل مشارکت قوی جامعه و بازاریابی بسیار مؤثر، محبوبیت به‌دست می‌آورند و علاقه و نقدینگی چشمگیری در بازار ایجاد می‌کنند.

میم کوین ها
Medium

اکوسیستم TON نیز شایسته‌ی توجه است. TON با پایگاه کاربری گسترده‌ی وب ۲، پتانسیل یکپارچه‌سازی بی‌نقص فناوری‌های وب ۲ و وب ۳ را دارد. این اکوسیستم هنوز در مراحل اولیه‌ی خود قرار دارد و پروژه‌های امیدوارکننده‌ی بسیاری بر بستر آن درحال توسعه هستند. این مرحله‌ی اولیه فرصت‌های رشد و نوآوری قابل‌توجهی ایجاد و آن را به اکوسیستم قابل‌توجهی تبدیل می‌کند.

مدیرعامل کوینکس می‌گوید: «حوزه‌ی هوش مصنوعی و به‌خصوص ارتباط آن با فناوری بلاک‌ چین بسیار جذاب است. در هوش مصنوعی، سه زیرمجموعه‌ی اصلی وجود دارد: منابع محاسباتی، چت‌بات‌ها و داده‌ها. من به‌ویژه به چت‌بات‌ها هوش مصنوعی علاقه‌مندم زیرا احتمالاً شاهد پذیرش گسترده‌ی آن‌ها خواهیم بود و کاربران وب ۲ و وب ۳ را به طور مؤثر به هم متصل می‌کنند.»

مقایسه‌ی تأثیر راه‌اندازی ETF اتریوم در هنگ‌کنگ و آمریکا

هایپو یانگ باور دارد که تأیید ETFهای اتریوم در هنگ‌کنگ فشاری بر ایالات‌متحده برای پیروی از این روند وارد نمی‌کند. دلیل اصلی این امر، حجم معاملات روزانه‌ی بسیار کم سه ETF اتریوم است که به‌گفته‌ی او در اکثر روزهای معاملاتی زیر ۲ میلیون دلار باقی می‌ماند. این فعالیت معاملاتی کم نشان‌دهنده‌ی نمایندگی محدود بازار است و علاوه‌بر این نشان می‌دهد ETFهای اتریوم هنوز نقش قابل‌توجهی در بازار مالی ندارند.

درنظرگرفتن چشم‌انداز سیاسی کنونی در ایالات‌متحده اهمیت دارد. یانگ فکر می‌کند که تأیید ETF اتریوم به‌طور فزاینده‌ای با برنامه‌های سیاسی درهم تنید‌ه‌ شده است، به‌ویژه اینکه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری مواضع خود را درمورد نوآوری مالی و اصلاحات نظارتی تشریح می‌کنند. اقدامات قانون‌گذاری اخیر ازجمله تصویب لایحه‌ی FIT21 ازطرف مجلس نمایندگان ایالات‌متحده در ماه می (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۳)، نشان‌دهنده افزایش پذیرش نیاز به چارچوب‌های نظارتی روشن و حمایتی برای بخش‌های ارزهای دیجیتال و بلاک چین است.

این تحولات قانون‌گذاری نشان‌دهنده روند ایجاد محیط نظارتی مشخص‌تر است که می‌تواند عامل مهمی در تأییدهای ETF آینده باشد.

تأثیر ETF اتریوم بر چشم‌انداز نظارتی سایر رمزارزها و فناوری‌های بلاک چین

در ۳۰ ژوئن ۲۰۲۴ (۱۰ تیر ۱۴۰۳)، قوانین جدید اتحادیه‌ی اروپا در مورد MiCA (مقررات بازار در دارایی‌های رمزنگاری) را شاهد بودیم که بر استیبل کوین‌ها در این کشورها تأثیر می‌گذارد. سازمان‌های نظارتی به‌طور فزاینده‌ای با بخش ارزهای دیجیتال آشنا می‌شوند. یانگ می‌گوید تأیید ETF اتریوم همچنین بر افزایش علاقه‌ی سیاسی به مقررات ارزهای دیجیتال تأکید دارد. به‌طور قابل‌توجه ترامپ از ارزهای دیجیتال حمایت کرد که این اقدام توجه و حمایت ذی‌نفعان حوزه‌ی رمزارز را به‌دنبال داشت.

تعداد قابل‌توجهی از لایحه‌ها و پیشنهادهای مرتبط با ارزهای دیجیتال درمرحله‌ی پردازش و تصویب قرار دارند. اقدامات قانون‌گذاری اخیر، ازجمله لایحه‌ی FIT21 که مجلس نمایندگان آمریکا آن را تصویب کردند، نشان‌دهنده‌ی افزایش پذیرش اهمیت ایجاد چارچوب‌های نظارتی روشن و حمایتی برای ارزهای دیجیتال و بلاک چین است. این تحولات نشان می‌دهد که محیط نظارتی به‌سمت جهت‌گیری مشخص‌تر و حمایتی‌تر در حرکت است.

تحولات جدید اخیر در اکوسیستم اتریوم

درحال حاضر پروژه‌های لایه ۲ بسیاری روی بلاک چین اتریوم وجود دارند و سرمایه‌گذاران از کیف پول‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم مانند CoinEx Wallet برای مدیریت دارایی‌های خود استفاده می‌کنند. به گفته‌ی یانگ، اکوسیستم اتریوم جامعه‌ی توسعه‌دهندگان بزرگ و پایگاه کاربری وفاداری دارد زیرساخت آن قوی و بالغ است.

یانگ می‌گوید: «آخرین بازار صعودی منجر به تابستان دیفای، تابستان NFT و تابستان گیم‌فای شد. در این چرخه همچنین شاهد ظهور پلتفرم‌های اجتماعی جدیدی مانند Friend Tech و Farcaster هستیم.»

هایپو می‌گوید ری‌استیکینگ (Restaking)، مدل تجاری نوآورانه‌ای در فضای بلاک چین محسوب می‌شود و مسیر دیگری است که ارزش دنبال‌کردن دارد. ازجمله پروژه‌هایی که با این فناوری راه‌اندازی شده‌اند می‌توان به AVS اشاره کرد. راه‌اندازی پروژه‌ها در این این چرخه بسیار کارآمد، بالغ و کم‌هزینه است. راهکارهای لایه ۲ و لایه ۳ به‌سرعت درحال ظهور هستند و بازی‌های مختلف، اجتماعی و حتی پروژه‌های میم کوین یکدیگر را تکمیل می‌کنند که امکان دارد منجر به روی‌کار آمدن برخی پروژه‌های پرفروش شود.

پذیرش گسترده‌ی رمزارزها و چشم‌انداز آینده

هایپو یانگ به‌شدت با این نظر موافق است به‌زودی شاهد پذیرش گسترده‌ی ارزهای دیجیتال خواهیم بود. مفهوم «ورود به جریان اصلی» برای پروژه‌های رمزنگاری، به‌ویژه در چرخه فعلی اهمیت بسیار زیادی دارد. امسال، شاهد پروژه‌های مختلفی بوده‌ایم، از میم کوین‌های جدید در سولانا تا مینی‌گیم‌های اکوسیستم TON، که توجه و موفقیت زیادی به‌دست آوردند.

لوگو کوینکس با پس زمینه شهری از نمای بالا
Cryptoast

نخستین مؤلفه مشترک در موفقیت‌های میم کوین‌ها و مینی‌اپ‌های تلگرام، توانایی آن‌ها در شکستن محدودیت‌های مخاطب سنتی رمزنگاری است. به‌نظر مدیرعامل صرافی کوینکس، دنیای کریپتو هنوز فاقد کاربردهای گسترده‌ی دنیای واقعی است. او می‌گوید: «من معتقدم این صنعت به‌شدت به اپلیکیشن‌های بسیار جذاب برای وب ۳ نیاز دارد که ازنظر عملی‌بودن و تجربه‌ی کاربری از اپلیکیشن‌های محبوب وب ۲ پیشی بگیرد. انتظار دارم این پیشرفت در سال‌های آینده رخ دهد و رشد و پذیرش قابل‌توجهی ایجاد کند.»

یانگ درمورد دنیای آینده‌ی فناوری بلاک چین بر اهمیت این فناوری تأکید می‌کند و می‌گوید بلاک چین نه‌تنها دارایی‌ها و ابزارهای پرداخت آزاد از کنترل حاکمیتی ایجاد کرده، بلکه آزادی صدور دارایی را نیز دراختیار افراد قرار داده است.

مدیرعامل صرافی کوینکس می‌گوید: «تصمیم گرفتم صرافی متمرکزی (CEX) مانند CoinEx را تأسیس کنم زیرا این پلتفرم، مدل تجاری قدرتمندی است که دارایی‌های بی‌شماری را جمع‌آوری می‌کند و به مردم اجازه می‌دهد آزادانه و به‌راحتی معامله کنند و جریان آزاد سرمایه را تحقق ببخشند و نقش مهمی در صنعت ایفا کنند. هدف ما بسیار واضح است؛ ساخت پلتفرم معاملاتی ارز دیجیتال قابل‌اعتماد و حرفه‌ای. همچنین اولویت‌دادن به کاربران در هر تصمیمی، نوآوری و اقدامات ما را هدایت می‌کند. در توسعه‌ی محصول، در درجه‌ی اول بر نیازهای اساسی کاربران یعنی ذخیره‌سازی و معامله‌ی دارایی تمرکز می‌کنیم. من به همراه تیمم دائماً روندهای صنعت را رصد می‌کنیم و تیم ساختاریافته‌ای داریم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات