آموزش CoinMarketCap؛ واجب‌تر از نان شب برای فعالان حوزه‌ی کریپتو

شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
کوین مارکت کپ
با کوین‌مارکت‌کپ می‌توانید اطلاعات بسیار مفید حوزه‌ی رمزارزها را در کمترین زمان به‌دست آورید و از آن در معاملات و سرمایه‌گذاری‌های خود استفاده کنید.
تبلیغات

کوین مارکت کپ یکی از پلتفرم‌های محبوب‌ و جامع‌ برای ردیابی و تحلیل بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. این پلتفرم اطلاعات گسترده‌ای مثل قیمت لحظه‌ای، حجم معاملات، ارزش بازار و نمودارهای مختلف را برای هزاران رمزارز ارائه می‌دهد.

CoinMarketCap که اکنون زیرنظر بایننس فعالیت می‌کند، ابزارها و امکانات بسیار زیادی دراختیار فعالان حوزه‌ی کریپتو قرار می‌دهد که برخی از آن‌ها برای تریدرها و سرمایه‌گذارهای رمزارز از نان شب واجب‌تر هستند. در این مقاله، نحوه‌ی کار با CoinMarketCap را آموزش می‌دهیم و شما را با قابلیت‌های مختلف و کاربردهای آن‌ها آشنا می‌کنیم.

کوین مارکت کپ چیست؟

CoinMarketCap را براندون چز در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی کرد. هدف این پلتفرم ارائه‌ی اطلاعات دقیق و به‌روز درباره‌ی ارزهای دیجیتال است. ارائه‌ی قابلیت‌ها و ابزارهای جدید باعث شد تا کوین‌مارکت‌کپ به یکی از منابع مهم‌ برای داده‌های بازار کریپتو تبدیل شود. صرافی معروف بایننس در سال ۲۰۲۰ کوین‌مارکت‌کپ را خرید؛ اما این پلتفرم همچنان به‌صورت مستقل فعالیت می‌کند.

درواقع، کوین‌مارکت‌کپ با گردآوری داده‌ها از صرافی‌های مختلف، تصویر کلی از وضعیت بازار را دراختیار کاربران قرار می‌دهد. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال از این پلتفرم به‌عنوان منبع اطلاعاتی معتبر به‌طور گسترده استفاده می‌کنند

آموزش کار با سایت CoinMarketCap

با ورود به وب‌سایت Coinmarketcap.com، چندین بخش مختلف را مشاهده خواهید کرد که درادامه، به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

صفحه‌ی اصلی

صفحه‌ی اصلی کوین‌مارکت‌کپ چند بخش اصلی دارد:

داشبورد

اولین صفحه‌ی وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ داشبوردی تعاملی است که مهم‌ترین شاخص‌های بازار مانند ارزش کل بازار و حجم معاملات ۲۴ ساعته و تسلط بازار ارزهای دیجیتال برتر را نمایش می‌دهد.

صفحه اصلی کوین مارکت کپ
زومیت

در بالای صفحه‌ی اصلی CoinMarketCap، چند باکس جالب وجود دارند که باکس سمت راست، یعنی Fear & Greed Index، شاخص ترس را نشان می‌دهد. باکس سمت چپ نیز سه بخش Trending و Recently Added و Most Visited را نمایش می‌دهد که به‌ترتیب برای ارائه‌ی فهرست رمزارزهای جدید و رمزارزهایی که درحال‌حاضر بیشتر در کانون توجه معامله‌گران هستند و رمزارزهایی که صفحه‌ی آن‌ها بیشترین بازدید را دارد، استفاده می‌شود.

به‌عنوان مثال، پس‌ از لیست‌شدن بازی همستر، نام توکن آن به بخش رمزارزهای جدید در کوین‌مارکت‌کپ اضافه خواهد شد.

لیست رمزارزها

در این بخش، لیستی از تمام ارزهای دیجیتال موجود در کوین مارکت کپ به‌همراه اطلاعاتی مانند قیمت، درصد تغییر قیمت، ارزش بازار و حجم معاملات ۲۴ ساعته نمایش داده می‌شود. همچنین، نمودار کوچکی برای نمایش نوسان‌های هر رمزارز در هفته‌ی اخیر در این فهرست وجود دارد.

فهرست رمزارزها در کوین مارکت کپ
زومیت

فیلترها

با استفاده از فیلترهای مختلف، می‌توانید لیست ارزها را براساس معیارهای خاصی مانند ارزش بازار، حجم معاملات، نوع رمزارز (هوش مصنوعی، متاورس و...) و درصد تغییر قیمت مرتب کنید.

همچنین، می‌توانید بسیاری از بازی های کریپتویی محبوب را ازطریق فیلترهای کوین‌مارکت‌کپ پیدا کنید.

فیلترهای کوین مارکت کپ
زومیت

صفحه‌ی اطلاعات رمزارز

با کلیک روی نماد یا نام هر رمزارز، وارد صفحه‌ی اختصاصی آن خواهید شد که داده‌های مختلفی دراختیارتان قرار می‌دهد.

اطلاعات کلی

هر ارز دیجیتال صفحه‌ای اختصاصی دارد که اطلاعات کاملی درباره‌ی آن ارائه می‌دهد. این اطلاعات شامل نمودار قیمت، حجم معاملات، ارزش بازار، تعداد توکن‌های عرضه‌شده و اطلاعات فنی مربوط به آن ارز می‌شود.

اطلاعات فنی رمزارزها در کوین مارکت کپ
زومیت

نمودار قیمت

نمودار قیمت به شما امکان می‌دهد تا تغییرات قیمت ارز را در بازه‌های زمانی مختلف مشاهده کنید. در بخش نمودار، چند حالت وجود دارد که با کلیک روی Price و Marketcap به‌ترتیب نمودار قیمت و نمودار حجم بازار را مشاهده خواهید کرد. علاوه‌بر‌این، می‌توانید با فیلترهای بالای نمودار داده‌ها را برای بازه‌ی زمانی مدنظر خود ازجمله یک‌ساله، یک‌ماهه، یک‌هفته‌ای و... مشاهده کنید.

نمودار قیمت رمزارزها در کوین مارکت کپ
زومیت

اطلاعات فنی

در این بخش، اطلاعات فنی مربوط به ارز دیجیتال مانند الگوریتم اجماع و عرضه‌ی کل و قرارداد هوشمند آن نمایش داده می‌شود.

صرافی‌ها

در بخش صرافی ارز دیجیتال کوین‌مارکت‌کپ، می‌توانید اطلاعات بسیار مفید و کاربردی درباره‌ی صرافی‌های فعال در حوزه‌ی رمزارز به‌دست آورید و آن‌ها را ازنظر ویژگی‌های مختلف ازجمله حجم معاملات اسپات و فیوچرز مقایسه کنید.

لیست صرافی‌ها

کوین مارکت کپ لیستی از صرافی‌های ارز دیجیتال را ارائه می‌دهد که می‌توانید با استفاده از آن صرافی مناسب برای معامله را انتخاب کنید. در این بخش، فیلترهایی مثل Spot و Derivatives و DEX را مشاهده می‌کنید که به‌ترتیب برای نمایش صرافی‌هایی که از معاملات فیوچرز پشتیبانی می‌کنند و صرافی‌های دارای معاملات اسپات و صرافی‌های غیرمتمرکز کاربرد دارند.

متأسفانه نام هیچ صرافی ارز دیجیتال ایرانی در کوین‌مارکت‌کپ وجود ندارد و فقط صرافی‌های جهانی در این پلتفرم لیست شده‌اند.

لیست صرافی ها در کوین مارکت کپ
زومیت

اطلاعات صرافی‌ها

هر صرافی صفحه‌ای اختصاصی دارد که اطلاعاتی مانند حجم معاملات و جفت ارزهای پشتیبانی‌شده و کارمزدهای معاملاتی آن را نمایش می‌دهد.

صفحه اختصاصی هر صرافی در کوین مارکت کپ
صفحه اختصاصی هر صرافی در کوین مارکت کپ

ابزارهای تحلیلی و کاربردی

ابزارهای کاربردی کوین‌مارکت‌کپ به شما کمک می‌کنند تا سرمایه‌گذاری یا ترید خود را با دقت بیشتری انجام دهید.

نمودارهای پیشرفته

کوین‌مارکت‌کپ ابزارهای تحلیل پیشرفته‌ای مانند اندیکاتورهای فنی و ابزارهای رسم نمودار را در‌اختیار کاربران قرار می‌دهد. به‌بیان بهتر، می‌توان بدون مراجعه به تریدینگ ویو، به ابزارهای تحلیل تکنیکال رمزارزها در صفحه‌ی اختصاصی آن‌ها در این پلتفرم دسترسی داشت.

نمودار پیشرفته تحلیل تکنیکال تریدینگ ویو در پلتفرم کوین مارکت کپ
زومیت

برای دسترسی به چارت پیشرفته و تحلیل تکنیکال، در صفحه‌ی اختصاصی هر رمزارز و زیر نمودار آن، روی دکمه‌ی TradingView کلیک کنید. استفاده از ابزارهای دیگری مثل شبیه ساز ترید ارز دیجیتال نیز می‌توانید به افزایش مهارت تحلیل تکنیکال شما کمک کند.

ابزارهای کاربردی

با استفاده از منو Products در بالای وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ، می‌توانید به ابزارهای بسیار کاربردی ازجمله فهرست ایردراپ، مبدل رمزراز، بخش جوایز، بخش یادگیری و کسب درآمد، تقویم لیست‌شدن پروژه‌ها و عرضه‌ی اولیه‌ی توکن‌ها، تقویم رویدادهای مهم کریپتو و... دسترسی داشته باشید.

منوی Products کوین مارکت کپ
زومیت

مقالات آموزشی

یکی از ویژگی‌های اصلی CoinMarketCap، بخش مقاله‌ها و خبرهای آن است. با مراجعه به منو Community در بالای وب‌سایت، گزینه‌های مختلفی را مشاهده خواهید کرد که هرکدام از آن‌ها را درادامه توضیح می‌دهیم.

Feeds

شبکه اجتماعی داخلی کوین مارکت کپ
زومیت

بخش Feeds درواقع شبکه‌ی اجتماعی داخلی کوین‌مارکت‌کپ محسوب می‌شود که برای ارسال پست یا نظردادن درباره‌ی پست‌های دیگران باید حتماً عضو وب‌سایت شوید. بسیاری از کاربران در این بخش تحلیل‌های خود را به‌اشتراک می‌گذارند و درباره‌ی موضوعات حوزه‌ی کریپتو تبادل‌نظر می‌کنند.

به‌عنوان مثال، می‌توانید در بخش Feeds کوین‌مارکت‌کپ از دیگران بپرسید نات کوین چیست و سایر اعضا به‌سرعت پاسخ شما را خواهند داد.

Topics

بخش تاپیک های کوین مارکت کپ
زومیت

بخش Topics زیرمجموعه‌ی Feeds است و در این صفحه می‌توان مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده در شبکه‌ی اجتماعی داخلی کوین‌مارکت‌کپ را مرور و درصورت تمایل آن‌ها را دنبال کرد.

Lives

بخش لایو کوین مارکت کپ
زومیت

در بخش Lives می‌توانید رویدادهای زنده‌ای را دنبال کنید که سایر کاربران برگزار می‌کنند. در این بخش، فهرستی برای نمایش رویدادهای آینده و امکان افزودن یادآور به تقویم دردسترس شما قرار دارد. همچنین، می‌توانید رویدادهای قبلی را به‌صورت ضبط‌شده مشاهده کنید.

علاوه‌بر‌این، در بخش لایو می‌توانید خودتان رویداد زنده ایجاد و درباره‌ی موضوعات مختلف حوزه‌ی رمزارز با دیگران صحبت کنید.

Articles

مقالات کوین مارکت کپ
زومیت

درنهایت، بخش Articles مقالات مختلف و بسیار کاربردی در موضوعات مختلف مرتبط با ارز دیجیتال را دراختیارتان قرار می‌دهد. اگر به‌دنبال افزایش اطلاعات و آگهی خود درباره‌ی موضوعات روز کریپتو هستید، دنبال‌کردن مقالات کوین‌مارکت‌کپ واقعاً به شما کمک خواهد کرد.

مزایای عضویت در CoinMarketCap

با ثبت‌نام در وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ، می‌توانید به امکانات بیشتری دسترسی داشته باشید. برای این‌ منظور در گوشه‌ی سمت‌ راست بالای وب‌سایت، روی دکمه‌ی Signup کلیک کنید. امکان عضویت با استفاده از اکانت گوگل یا عضویت با واردکردن اطلاعاتی مثل ایمیل دردسترس شما قرار دارد.

منوی کاربری کوین مارکت کپ
زومیت

پس‌ از عضویت در CoinMarketCap و ورود به حساب کاربری خود، در گوشه‌ی سمت‌ راست بالا روی تصویر پروفایل کلیک کنید. در‌ادامه، گزینه‌های مختلف منو کاربری را معرفی می‌کنیم.

Watchlist

در صفحه‌ی Watchlist، می‌توانید رمزارزهای مدنظر خود را به‌طور مجزا زیرنظر بگیرید. این ویژگی برای مواقعی کاربرد دارد که تمایل دارید فقط اطلاعات کوین‌های خاصی را مرور کنید و درنتیجه، به جست‌وجو در میان هزاران توکن در صفحه‌ی اصلی نیازی نخواهید داشت.

صفحه Watchlist کوین مارکت کپ
زومیت

برای افزودن رمزراز جدیدی به فهرست Watchlist کوین‌مارکت‌کپ خود، در این صفحه روی دکمه‌ی New Asset کلیک کنید.

Portfolio

صفحه portfolio کوین مارکت کپ
زومیت

در صفحه‌ی Portfolio، می‌توانید اطلاعات دارایی‌های دیجیتالی خود را وارد کنید تا درصورت نیاز، بتوانید به‌سرعت دید کلی از معامله‌ها و تراکنش‌ها و حجم دارایی‌های خود از هر رمزارز به‌دست آورید.

My Community Page

صفحه پروفایل شخصی در شبکه اجتماعی کوین مارکت کپ
زومیت

با کلیک روی My Community Page، به صفحه‌ی پروفایل اختصاصی خود در بخش Feeds کوین‌مارکت‌کپ هدایت خواهید شد. درواقع، این بخش پروفایل شما در شبکه‌ی اجتماعی داخلی Coinmarketcap محسوب می‌شود.

Settings

با کلیک روی Settings، می‌توانید اطلاعات اکانت خود را در کوین‌مارکت‌کپ ویرایش و تصویر پروفایل مدنظرتان را آپلود کنید.

استفاده از پلتفرم‌هایی مثل کوین‌مارکت‌کپ باعث می‌شود تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بیشترین اطلاعات را درباره‌ی رمزارزها و پروژه‌های حوزه‌ی کریپتو به‌دست آورید و در زمان و انرژی خود صرفه‌جویی کنید. درصورت تمایل، می‌توانید به سایر مقالات حوزه‌ی رمزارز ازجمله سایت های فریلنسری با ارز دیجیتال و بهترین کیف پول ارز دیجیتال نیز سر بزنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات