دستگیری مدیرعامل تلگرام محبوبیت بلاک‌چین TON را کاهش نداده است

یک‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پاول دورف / Pavel Durov
حتی دستگیری پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام، باعث نشد محبوبیت بلاک چین TON کاهش پیدا کند.
تبلیغات

تلگرام اخیراً با چالش‌های زیادی مواجه شده است. پاول دوروف، بنیان‌گذار پیام‌رسان محبوب، به اتهام دست داشتن در توزیع محتوای غیرقانونی و جرایم دیگر در اواخر آگوست (اوایل شهریور ۱۴۰۳) در فرانسه بازداشت شد؛ اتفاقی که کاهش شدید ارزش ارز دیجیتال TON را به‌دنبال داشت. به‌هرحال، TON در هفته‌ی بلاک چین کره‌ی جنوبی از دستیابی به رکورد یک میلیارد تراکنش در این شبکه خبر داد و به‌همین دلیل جوی از خوش‌بینی را میان فعالان بلاک چین ایجاد کرد.

اگرچه تلگرام و بنیاد TON به‌عنوان دو نهاد مستقل کار می‌کنند، پیوندهای میان این دو پیچیده است. دوروف و برادرش ابتدا TON را به‌عنوان زیرمجموعه‌ی تلگرام راه‌اندازی کردند، اما به‌دلیل شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، مجبور به قطع ارتباط مستقیم تلگرام و TON شدند. پس از آن، بنیاد The Open Network و سایر نهادهای مرتبط توسعه‌ی بلاک چین TON را ادامه می‌دهند.

به‌دلیل اینکه مقدار زیادی از تون‌کوین در اختیار تلگرام قرار داشت، نگرانی‌ها درباره‌ی متمرکزشدن شبکه‌ی این رمزارز باعث شد که دوروف در فوریه (بهمن و اسفند ۱۴۰۲) اعلام کند سهم تلگرام را به ۱۰ درصد کاهش خواهد داد. واکنش بازار و فروش گسترده‌ی تون‌کوین پس‌ از بازداشت دوروف نشان می‌دهد بسیاری افراد همچنان آن‌ها را مرتبط می‌دانند.

به‌نوشته‌ی تِک‌کرانچ، اگرچه تلگرام به‌دنبال تبدیل‌شدن به سوپراپلیکیشنی مشابه وی‌چت است، موفقیت آن به موفقیت TON بستگی دارد. TON به‌عنوان بلاک چین غیرمتمرکز امکان فعالیت مستقل از تلگرام را دارد، اما بسیاری از کاربران هنوز اکوسیستم تلگرام را به‌عنوان ورودی اصلی خود به بلاک چین می‌دانند.

رشد فعالیت‌های بلاک چین TON همچنان ادامه دارد و بازی‌های مبتنی‌بر مدل Tap to Earn ازجمله نات کوین، همستر کامبت، تپ سواپ، ایردراپ داگز، پیکسل ورس، یس کوین و بسیاری از پروژه‌های مشابه دیگر، کاربران زیادی جذب و وب ۳ را به کاربران معرفی می‌کنند؛ اگرچه سؤالاتی درباره‌ی پایداری طولانی‌مدت بازی‌ها و موفقیت کلی آن‌ها وجود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات