مقایسه آی‌مک ۲۴ اینچی با نسل قبل

چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
مطالعه 7 دقیقه
رنگبندی آی‌مک ۲۴ اینچی
آی‌مک ۲۴ اینچی M3 با تمرکز بر بهینه‌سازی قدرت پردازشی و بهبود عملکرد نسبت‌به نسل قبل، بدون تغییرات ظاهری و با همان قیمت مدل قبلی معرفی شد.
تبلیغات

اپل در رویداد Scary Fast که در ۳:۳۰ دقیقه بامداد روز سه‌شنبه به‌وقت ایران برگزار شد، از سری جدید مک‌بوک رونمایی کرد. این سری جدید با تراشه‌های۳ نانومتری M3 اپل از راه رسیدند و بالاخره بعداز وقفه‌ای کوتاه، اپل مدل جدیدی برای آل‌این‌وان آی‌مک ۲۴ اینچی خود معرفی کرد.

نسل قبلی آی‌مک ۲۴ اینچی اپل در بهار سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰) رونمایی شد که مجهز به اولین نسل از تراشه‌های اختصاصی اپل برای سیستم‌های مک بود و حالا بعد از دو سال نسل جدید آی‌مک ۲۴ اینچی با تراشه M3 روانه‌ی بازار خواهد شد. معرفی نسل جدید آی‌مک از آنجایی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که در روند عرضه‌ی محصولات سری آل‌ این‌ وان اپل، خبری از دستگاهی با تراشه M2 نبود.

چند کودک درحال استفاده از آی‌مک ۲۴ اینچی M3

اپل امسال برای اولین‌بار محصولات مجهز به M3 و M3 Pro و M3 Max را به‌طور هم‌زمان روانه‌ی بازار می‌کند، درحالی که قبلاً مدل‌های قدرتمندترِ پرو و مکس کمی‌ دیرتر وارد بازار می‌شدند. البته تراشه‌های M3 پرو و مکس تنها در مدل‌های جدید مک‌بوک پرو دردسترس هستند و اپل در طراحی آی‌مک ۲۴ اینچی به تراشه M3 اکتفا کرده است.

قیمت مک بوک پرو ۱۴ اینچی جدید در مدل پایه از ۱٬۵۹۹ دلار آغاز می‌شود و قیمت آی‌مک ۲۴ اینچی پایه نیز مانند نسل قبلی خود به ۱٬۲۹۹ دلار می‌رسد. اما به‌غیر از ثابت ماندن قیمت آی‌مک ۲۴ اینچی ۲۰۲۳، چه ویژگی‌های دیگری درمقایسه با نسل قبل ثابت مانده است؟

درادامه قصد داریم به بررسی و مقایسه‌ی مشخصات فنی آل‌این‌وان آی‌مک ۲۴ اینچی ۲۰۲۳ با تراشه M3، با نسل قبلی آن، یعنی آی‌مک ۲۴ اینچی ۲۰۲۱ با تراشه M1 بپردازیم. با زومیت همراه باشید.

طراحی

بهره‌وری در آی‌مک ۲۴ اینچی M3

ظاهر آی‌مک ۲۴ اینچی M3 نسبت‌به نسل قبل تغییری نشان نمی‌دهد که البته با توجه به جهش در طراحی و تغییرات ظاهری زیاد آی‌مک M1 در سال ۲۰۲۱ درمقایسه‌با مدل‌های پیشین، خیلی تعجب‌آور نیست که اپل به‌همان طراحی باریک و مدرن مدل ۲۰۲۱ وفادار بماند، هرچند ویژگی‌های جدیدی وجود دارد که به آن‌ها می‌پردازیم.

آی‌مک ۲۴ اینچی M3 مانند نسل قبلی با رنگ‌بندی متنوع عرضه می‌شود

یکی از جذابیت‌های اصلی آی‌مک ۲۴ اینچی در سال ۲۰۲۱ جدای از تراشه قدرتمندش در آن زمان، طیف گسترده‌ رنگ‌بندی بود که در برابر سایر رقبا گزینه‌های بیشتری دراختیار کاربر قرار می‌داد. خوشبختانه، این روند در آی‌مک ۲۴ سال ۲۰۲۳ نیز تکرار شده است و کاربران می‌توانند آی‌مک ۲۴ اینچی M3 را در رنگ‌های آبی، بنفش، سبز، زرد، نارنجی، قرمز و نقره‌ای خریداری کنند.

البته رنگ‌بندی کامل در تمام مدل‌های آی‌مک ۲۴ اینچی جدید دردسترس نیست. مدل پایه آی مک ۲۴ اینچی M3 فقط در رنگ‌های سبز، صورتی، آبی و نقره‌ای به‌فروش می‌رسد و رنگ‌های زرد، نارنجی و بنفش به‌علاوه‌ی مجموعه رنگ‌های مدل پایه، برای مدل دیگر آی‌مک با گرافیک ارتقاء یافته درنظر گرفته می‌شوند.

آیمک ۲۴ اینچی M1 از نمای پشت
نمای پشت آی‌مک ۲۴ اینچی M1 اپل

مدت‌ها است که طراحی آل این وان آی‌مک حول یک نمایشگر فوق‌باریک متمرکز شده است و بعید می‌دانیم به‌ این زودی‌ها تغییر اساسی در ظاهر آن رقم بخورد. هردو نسل جدید و نسل قبلی آی‌مک ۲۴ اینچی اپل ضخامت ۱۱٫۵ میلی‌متری دارند؛ بنابر این نه باریک‌تر و نه ضخیم‌تر شده‌اند. حفظ ضخامت در طراحی بدنه‌ی آی‌مک جدید با وجود افزایش قدرت پردازشی تراشه، نشان می‌دهد اپل حرارت و چینش قطعات را به‌خوبی مدیریت کرده است و البته که آن را مدیون استفاده از تراشه اختصاصی خود می‌داند.

به‌این زودی نمی‌توان انتظار تغییر طراحی آی‌مک را داشت

اگر بعداز دو سال انتظار داشتید که آی‌مک ۲۴ اینچی جدید با طراحی باریک‌تری عرضه شود، شاید کمی ناامید شوید؛ اما از نظر منطقی باریک‌تر شدن طراحی کمک چندانی به کاربر نمی‌کند؛ زیرا این دستگاه ماهیت قابل‌حمل بودن مانند لپ تاپ را ندارد؛ بماند که در طراحی آی‌مک ۲۰۲۱ شاهد کاهش ۵۰ درصدی در حجم کلی دستگاه بودیم.

نمایشگر

نمایشگر آی‌مک ۲۴ اینچی M3 نیز درمقایسه‌با نسل قبلی بدون تغییر است و وضوح تصویر آن مانند نسل قبلی به ۲۵۲۰ × ۴۴۸۰ می‌رسد که کمی بیشتر از 4K است و اپل آن را 4.5K معرفی می‌کند. پنل دقیقاً همان پنل است؛ بنابراین انتظار پنلی با قابلیت‌های پیشرفته‌تر و تصویری شارپ‌تر را نداشته باشید. مشخصات پنل شامل، ۱۱٫۳ میلیون پیکسل، پشتیبانی از فضای رنگی وسیع P3 و روشنایی ۵۰۰ نیتی می‌شود.

اسپاتیفای با آیمک ۲۴ اینچی M1

در بررسی آی مک ۲۴ اینچی M1 اپل در زومیت شاهد بودیم که با وجود اعلام روشنایی ۵۰۰ نیتی نمایشگر توسط اپل، روشنایی حاشیه‌های نمایشگر همین مقدار اندازه‌گیری شد اما روشنایی در مرکز تصویر به ۵۸۱ نیت رسید. همچنین، حداقل روشنایی ۴٫۲ نیت نیز به‌ثبت رسید که یعنی در محیط‌های تاریک و زمانی که چراغ‌های اتاق را خاموش کنید، همچنان تجربه خوبی از کار با این دستگاه برای شما رقم می‌خورد.

نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی همچنان در محصولی برای سال ۲۰۲۳ حفظ می‌شود

نرخ نوسازی نمایشگر آی‌مک ۲۰۲۳ نیز همان ۶۰ هرتز باقی می‌ماند. استفاده از پنل جدیدِ بدون ارتقا، قاعدتاً برای افرادی که به‌دنبال استفاده‌ی حرفه‌ای از آی‌مک هستند ناخوشایند به‌نظر می‌رسد.

تراشه و عملکرد

اجرای بازی در آی‌مک ۲۴ اینچی M3

ستاره‌ی رویداد Scary Fast اپل که با قدرتی وحشتناک ظاهر شده است، قطعاً تراشه ۳ نانومتری M3 خواهد بود. به‌خصوص، در آی‌مک ۲۴ اینچی جدید که تقریباً همان آل‌این‌وان نسل قبل با ارتقاء سخت‌افزاری در تراشه به‌حساب می‌آید.

جهش پردازشی در آی‌مک ۲۴ اینچی M3 نسبت‌به نسل قبل کاملاً ملموس است

تراشه M3 به‌کار رفته در آی‌مک ۲۴ اینچی ۲۰۲۳ در مقایسه‌با تراشه M1 آی‌مک ۲۴ اینچی ۲۰۲۱ بسیار قدرتمندتر ظاهر می‌شود. هسته‌های پرقدرت آن نسبت‌به تراشه M1 تا ۳۰ درصد سریع‌تر هستند و هسته‌های کم‌مصرف آن نیز تا ۵۰ درصد سریع‌تر ارزیابی می‌شوند.

تعداد ترانزیستورهای موجود در تراشه M3 به ۲۵ میلیارد می‌رسد درحالی که M1 دارای ۱۶ میلیارد ترانزیستور بود. با این‌ حال، تعداد هسته‌های پردازشی پردزانده مرکزی M3 مانند نسل قبلی متشکل از ۴ هسته پرقدرت و ۴ هسته کم‌مصرف می‌شود و درمجموع ۸ هسته خواهد داشت.

فوتوشاپ در آی‌مک ۲۴ اینچی M3

در مقایسه‌ی واحد گرافیک M3 با ۸ یا ۱۰ هسته گرافیکی با پردازنده گرافیکی تراشه M1 با ۷ یا ۸ هسته می‌توان گفت پردازنده گرافیکی تراشه M3 می‌تواند تا ۶۵ درصد عملکرد سریع‌تری از پردازنده گرافیکی تراشه‌ M1 داشته باشد. البته، آی‌مک ۲۴ اینچی M3 با ۱۰ هسته در پردازنده گرافیکی، قیمت بیشتری دارد.

دیگر تفاوت بین آی‌مک ۲۴ اینچی ۲۰۲۳ و مدل ۲۰۲۱، باردیگر به تراشه M3 بازمی‌گردد. پردازنده مرکزی این تراشه قابلیت جدید دیگری دارد که اپل از آن با نام Dynamic Caching یاد می‌کند. این قابلیت باعث می‌شود حافظه‌ی دستگاه دقیقاً به‌اندازه مورد نیاز هربرنامه دراختیار GPU قرار گیرد تا بدین ترتیب، عملکرد GPU بهبود یابد. افزون‌براین، اکنون سایه‌زنی مش‌ها و رهگیری پرتو نیز پشتیبانی می‌شوند. گفته می‌شود پلتفرم M3 موتورهای جدیدی برای ویرایش ویدئو و کارهای مرتبط با هوش مصنوعی دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

کار با آیمک ۲۴ اینچی M1

درحال‌حاضر آی‌مک جدید فقط با تراشه M3 روانه‌ی بازار می‌شود؛ اما شاید در چند ماه آینده شاهد عرضه‌ی آی‌مک‌های دیگری با طراحی بزرگ‌تر و مجهز به تراشه‌های M3 پرو و مکس باشیم.

اتصالات آی‌مک ۲۴ اینچی ۲۰۲۳ شامل وای‌فای 6E و بلوتوث 5.3 در بخش اتصالات بی‌سیم می‌شود؛ همچنین آی‌مک جدید ۴ درگاه USB-C دارد که شامل دو درگاه تاندربولت فوق سریع می‌شوند. این درحالی است که مدل پایه آی‌مک در نسل قبلی فقط دو درگاه تاندربولت داشت.

فوتوشاپ در آی‌مک ۲۴ اینچی M3

درنهایت، سیستم‌عامل مک‌اواس Sonoma طبیعتاً تفاوت دیگر بین آی‌مک ۲۴ اینچی M3 درمقایسه‌با نسل قبلی با سیستم‌عامل مک‌اواس BigSur به‌شمار می‌رود.

قیمت

قیمت آی مک ۲۴ اینچی M3 در مدل پایه با ۸ هسته پردازشی و ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره سازی SSD به ۱٬۲۹۹ دلار می‌رسد و مدل ارتقاءیافته‌ی آن با پردازنده گرافیکی ۱۰ هسته‌ای از ۱٬۴۹۹ دلار در بازار به‌فروش می‌رسد. توجه داشته باشید که مجیک کیبورد و مجیک موس نیز دراختیار خریداران قرار می‌گیرد.

قیمت آی مک ۲۴ اینچی M1 نیز در سال ۲۰۲۱ میلادی در مدل پایه به ۱٬۲۹۹ دلار می‌رسید؛ بنابراین خرید دستگاه جدید با تراشه به‌روز و قدرتمند بدون تغییر قیمت می‌تواند نکته مثبتی به‌شمار رود.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره آی‌مک ۲۴ اینچی M3 اپل چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات