هواوی سومین برند برتر بازار کامپیوتر چین شد؛ لنوو در صدر
در شرایطی که تحریمهای آمریکا علیه چین بر بسیاری از شرکتهای بزرگ فناوری تأثیر گذاشته است، چین همچنان بازار بسیار مهمی برای تولیدکنندگان کامپیوتر شخصی محسوب میشود. مطابق آمار، حجم زیادی از کامپیوترهای شخصی طی سالها در این کشور بهفروش رفتهاند.
در سال ۲۰۲۳ شاهد تغییرات چشمگیری در بازار کامپیوتر چین بودیم. هواوی تنها سازندهی کامپیوتر شخصی بود که سهم بازار خوبی در چین بهدست آورد و سایر برندها در مقایسههای سالبهسال، با ضررهای بزرگی مواجه شدند که در این میان دل بیشترین آسیب را دید.
کارشناسان کانالیس میگویند دل با افت ۴۴ درصدی فروش در سال ۲۰۲۳، بزرگترین بازنده در بازار کامپیوترهای شخصی چین بود و پساز آن ایسوس با افت ۲۸ درصدی دومین شرکتی محسوب میشود که با کاهش شدید فروش مواجه شده است.
لنوو که از بیشترین سهم فروش کامپیوتر شخصی در چین برخوردار است، نسبتبه سال قبل کاهش ۱۹ درصدی فروش را تجربه کرد و اچپی با کاهش جزئی فروش در این کشور روبهرو شد. هواوی تنها برندی بود که با فروش ۳٫۹۸۵ میلیون کامپیوتر شخصی، رشد ۱۱ درصدی را در سال ۲۰۲۳ تجربه کرد.
لنوو، اچپی، هواوی، دل و ایسوس به ترتیب در رتبههای اول تا پنجم بازار کامپیوتر چین در فصل پایانی ۲۰۲۳ قرار گرفتند.
اِما زو، تحلیلگر کانالیس، میگوید: «انتظار داریم سال ۲۰۲۴ شاهد بهبود جزئی در بازار کامپیوترهای شخصی چین باشیم، اما شرایط این کشور همچنان چالشبرانگیز باقی خواهد ماند.»
دولت چین بهدنبال گسترش استفاده از هوش مصنوعی است و سازمانهای دولتی و خصوصی برای ایجاد اکوسیستم هوش مصنوعی داخلی در سرتاسر صنایع تلاش میکنند و همین عامل فرصتهای زیادی در صنعت کامپیوترهای شخصی ایجاد میکند، بهخصوص اینکه اتفاق مذکور همزمان با ظهور کامپیوترهای شخصی مبتنیبر هوش مصنوعی رخ میدهد.
اگرچه دیدگاه کانالیس خوشبینانه بهنظر میرسد، اما تکیه بر هوش مصنوعی بهعنوان عاملی برای کاهش ضرر، احتمالاً برای همهی شرکتها قابل اجرا نخواهد بود؛ بهعنوان مثال انویدیا تراشهی A800 را برای چین طراحی کرد که بعداً با تحریمهای آمریکا مواجه شد.
ازطرفی بسیاری از تحریمهای آمریکا بهطور خاص برای محدودسازی دسترسی چین به هوش مصنوعی اعمال شدهاند و بههمین دلیل فناوری موردبحث شاید نتواند محرک اصلی رشد بازار کامپیوترهای شخصی در چین باشد.
نظرات