این مینی‌پی‌سی ماژولار با پردازنده Core Ultra 200V و گرافیک RTX 4060 Ti از راه می‌رسد

دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۳
مطالعه 3 دقیقه
مینی کامپیوتر خاداس khadas mind hero
مینی کامپیوتر جدید خاداس با طراحی ماژولار، پردازنده‌های لونار لیک اینتل و گرافیک RTX 4060 Ti را در خود جای داده است.
تبلیغات

پردازنده‌های اینتل سری Core Ultra 200V توجهات زیادی را به‌خصوص در زمینه‌ی لپ‌تاپ‌های نسل بعدی، کنسول‌های بازی و البته مینی‌پی‌سی‌ها به خود جلب کرده‌اند. مشخصات مصرف توان و عملکرد معماری لونار لیک نشان می‌دهند که طولی نخواهد کشید تا کامپیوترهای کوچک مبتنی‌بر این پردازنده‌ها عرضه شوند.

برند خاداس (Khadas) احتمالاً اولین مینی‌پی‌سی قدرت‌گرفته از پردازنده‌های Core Ultra 200V را رونمایی خواهد کرد. کامپیوترهای کوچک خاداس به‌خاطر طراحی‌ ماژولار نوآورانه‌‌‌ شهرت دارند. این شرکت، مینی‌پی‌سی ماژولار جدیدی طراحی کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد تا فضای ذخیره‌سازی، درگاه‌ها و حتی گرافیک مجزای خود را از طریق ماژول‌های جداگانه گسترش دهند.

khadas maker kit
ماژول‌های Khadas Maker Kit
Khadas

ماژول Mind Graphics خاداس اکنون با یک گرافیک انویدیا مدل RTX 4060 Ti در دسترس است و گفته می‌شود که مدل پایه‌ی این محصول، اولین دستگاه مبتنی‌بر پردازنده‌های سری لونار لیک خواهد بود که از گرافیک مجزا پشتیبانی می‌کند.

بنچمارک مینی کامپیوتر خاداس khadas mind hero با پردازنده core ultra 7 268v
Core Ultra 7 268v
بنچمارک مینی کامپیوتر خاداس khadas mind hero با پردازنده core ultra 5 265v
Core Ultra 5 265v

مینی‌کامپیوتر Khadas Maker Kit، شامل ماژول پایه‌ی CPU و ماژول Mind Dock در گیک‌بنچ رؤیت شده است. ماژول Mind Dock به‌تنهایی ۹ درگاه ورودی-خروجی، یک اسلات کارت حافظه‌ی SD و اسپیکرهای یکپارچه را به دستگاه اضافه می‌کند و عملکرد ماژول پایه را ارتقا می‌دهد.

مینی کامپیوتر خاداس بین دو مانیتور
Khadas

طبق نتایج گیک‌بنچ، مینی کامپیوتر Khadas Maker Kit با پردازنده اینتل Core ultra 7 268v در عملکرد تک‌هسته‌ای امتیاز ۲٬۹۱۵ و در عملکرد چندهسته‌ای امتیاز ۱۱٬۴۴۸ را کسب کرد که در نوع خود بالاترین امتیاز در گیک‌بنچ محسوب می‌شود.

تصویر انفجاری مینی کامپیوتر khadas mind
مینی کامپیوتر khadas Mind
Khadas

خاداس پیش از این مینی‌کامپیوترهای سری MakerKit را با پردازنده‌های رپتور لیک و میتیور لیک نیز عرضه کرده بود. سری لونار لیک مینی‌پی‌سی‌های مذکور علاوه‌بر Core Ultra 7 268V، در مدل دومی با پردازنده‌ی Core Ultra 5 228V نیز تولید می‌شود. هر دو پردازنده هشت هسته دارند، اما در فرکانس پردازشی و قابلیت‌های گرافیکی خود متفاوت‌اند.

سری لونار لیک چهار هسته‌ی پرقدرت Lion Cove و چهار هسته‌ی کم‌مصرف Skymont دارد. فرکانس بوست 268V به ۵٫۰ گیگاهرتز و فرکانس بوست 228V به ۴٫۵ گیگاهرتز می‌رسد. این دو پردازنده به‌ترتیب به گرافیک داخلی Arc 140V با هشت هسته‌ی Xe2 و گرافیک Arc 130V با هفت هسته‌ی Xe2 مجهز هستند.

گفته می‌شود مینی کامپیوتر Khadas Maker Kit دارای ۳۲ گیگابایت رم LPDDR5X-8533 خواهد بود که به‌صورت مستقیم روی دستگاه نصب‌ شده است و قابل ارتقا نیست.

قیمت مینی کامپیوتر جدید خاداس، شامل یک ماژول CPU و یک ماژول گرافیک RTX 4060 Ti حدود ۱٬۸۰۰ دلار تعیین شده است. این هزینه‌ی بالا می‌تواند بسیاری از کاربران را به خرید لپ‌تاپ‌ های رده‌بالا با مشخصات بهتر سوق دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات