نتفلیکس چگونه پول در می‌آورد؟

چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
امروزه از نتفلیکس به‌عنوان بزرگ‌ترین سرویس استریم ویدیویی جهان یاد می‌شود. در این مقاله الگوی کسب درآمد این شرکت و اوضاع مالی آن را بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

نتفلیکس بزرگ‌ترین سرویس استریم ویدیویی در جهان است. این شرکت سرویس‌های خود را در ۱۹۰ کشور ارایه می‌کند و بیش از ۱۰۹ میلیون کاربر دارد و فیلم‌ها و سریال‌های خود را به ۲۱ زبان ارائه می‌کند. مهم‌تر از همه، نتفلیکس با پخش آگهی تجربه‌ی کاربران خراب نمی‌کند. اما نتفلیکس چگونه پول در می‌آورد؟

نتفلیکس پر است از مجموعه‌های تلویزیونی فوق‌العاده همچون «چیزهای عجیب» (Stranger Things) و «آینه‌ی سیاه» (Black Mirror) و به‌عنوان یک بیننده، قطعا کنجکاو هستید که بدانید نتفلیکس چگونه می‌خواهد قسمت‌های بعدی مجموعه‌های تلویزیونی مورد علاقه‌تان را در اختیار شما قرار دهد. پس تا انتها زومیت را همراهی کنید.

نتفلیکس / Netflix

نتفلیکس چگونه پول در می‌آورد؟

منبع اصلی درآمد نتفلیکس حق اشتراکی است که توسط کاربران پرداخت می‌شود و مبلغ این حق اشتراک بین ۸ الی ‍۱۴ دلار است. طبق گزارش درآمد نتفلیکس، مجموع دریافتی این شرکت از حق اشتراک پرداخت شده توسط کاربران به ۹۵۰ میلیون دلار در ماه می‌رسد. نتفلیکس از کرایه‌ی دی‌وی‌دی نیز ۳۰ میلیون در ماه به‌دست می‌آورد. سود یا همان درآمد خالص نتفلیکس از این مبالغ دریافتی حدودا به ۴۳ میلیون دلار در ماه می‌رسد.

در مجموع، درآمد کسب شده توسط نتفلیکس در سال ۲۰۱۶ به ۸.۸۳ میلیارد دلار رسید و این در حالی است که انتظار می‌رود درآمد سال ۲۰۱۷ نتفلیکس به ۱۱ میلیارد دلار برسد. لازم به یادآوری است که نتفلیکس از پخش تبلیغات در شبکه‌ی استریم ویدیویی خود درآمدی کسب نمی‌کند.

پول / Money

درآمد روزانه‌ی نتفلیکس چقدر است؟

درآمد روزانه‌ی نتفلیکس ‍۱.۴ میلیون دلار در روز است. نتفلیکس همواره از ارائه‌ی آمار و ارقام دقیق در ارتباط با فعالیت‌های خود طفره می‌رود؛ اما گزارش‌های مالی این شرکت نشان می‌دهد که نتفلیکس در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۷ درآمد خالص ۱۳۰ میلیون دلاری کسب کرده که معادل ۱.۴ میلیون دلار در روز است.

توجه داشته باشید که این عدد تقریبی است؛ علاوه بر این، براساس درآمد این شرکت در فصول‌ مالی مختلف، درآمد روزانه‌ی این شرکت متغیر خواهد بود. اما می‌توان با اطمینان گفت که روند کسب درآمد نتفلیکس ادامه خواهد داشت و این شرکت انتظار دارد که در سه‌ماهه‌ی بعدی درآمد بیشتری کسب کند.

سریال های نتفلیکس / Netflix Series

نتفلیکس برای محتوا چه مقدار هزینه پرداخت می‌کند؟

هزینه‌ی پرداخت شده توسط نتفلیکس به مجموعه‌ی تلویزیونی، فیلم و قراردادهای منعقد شده بستگی دارد. طبق ادعای نتفلیکس، این شرکت بر اساس میزان سود و زیان مبلغی در حدود ۷ الی ۸ میلیارد دلار برای محتوا هزینه می‌کند. این شرکت همچنین باید در چند سال آینده مبلغ ۱۷ میلیارد دلار بابت تعهدات مرتبط با محتوا ارائه شده در این شبکه پرداخت کند. این مبلغ شامل هزینه‌های مربوط به امتیاز پخش محتوا در این شبکه و محتوا تولید شده توسط نتفلیکس است. نتفلیکس در تولید سریال‌های تلویزیونی بسیار خوب عمل کرده و سریال‌های مختلف هزینه‌های مختلفی برای این شرکت داشته‌اند.

مجموعه‌ی Get Down از نتفلیکس با بودجه‌ی ۱‍۲۰ میلیون دلاری به گران‌ترین سریال تلویزیونی تبدیل شده است. دو مجموعه‌ی تلویزیونی پرطرفدار حال حاضر این شبکه نیز بسیار هزینه‌بر هستند. هزینه‌ی تولید هر قسمت از فصل دوم مجموعه‌ی «چیزهای عجیب» معادل ۸ میلیون دلار است و این رقم برای فصل دوم مجموعه‌ی «تاج» (The Crown) به ۱۰ میلیون دلار می‌رسد.

فیلم های نتفلیکس / Netflix Movies

نتفلیکس برای فیلم‌های ساخته شده توسط این شبکه چقدر هزینه می‌کند؟

این شش فیلم پرهزینه‌ترین فیلم‌های ساخته شده توسط نتفلیکس هستند:

  • درخشان (Bright) با هزینه‌ی ۹۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷؛
  • ماشین جنگی (War Machine) با هزینه‌ی ۶۰ میلیون دلار در سال ۲۰‍۱۷؛
  • اوکجا (Okja) با هزینه‌ی ۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷؛
  • دفتر مرگ (Death Note) با هزینه‌ی ۴۰ الی ۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰‍۱۷؛
  • مرد ایرلندی (The Irishman) با هزینه‌ی ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸؛
  • اما این موارد استثنا هستند و هزینه‌ی بالای آن‌ها به حظور ستاره‌ای سرشناس در فیلم یا استفاده از یک کارگردان خاص بازمی‌گردد؛ یا فیلم بر اساس مجموعه‌ای خاص تولید شده است. برای مثال، ویل اسمیت ستاره‌ی فیلم «درخشان» است و مارتین اسکورسیزی نیز کارگردانی «مرد ایرلندی» را بر عهده دارد. اما به‌طور معمول بودجه‌ی اختصاص داده شده به فیلم‌های تولیدی نتفلیکس به‌مراتب کمتر است. برای مثال، هزینه‌ی تولید فیلم «اول پدرم را کشتند» (First They Killed My Father) به کارگردانی آنجلینا جولی تنها ۲۲ میلیون دلار بوده است. به‌عنوان یک بازیگر جدید در عرصه‌ی فیلم‌سازی، ممکن است نتفلیکس برخی شکست‌ها را تجربه کند؛ اما این شرکت در تلاش است تا فیلم‌هایی مطابق سلیقه‌ی مخاطبان تولید کند.

    پوستر نتفلیک / Netflix Poster

    آیا نتفلیکس در حال از دست دادن پول است؟

    از نظر فنی جواب مثبت است. جریان نقدی آزاد نتفلیکس در سال ۲۰۱۷ معادل ۲ میلیارد دلار بوده است. بدهی‌های پولی این شرکت نیز معادل ۴.۸ میلیارد دلار است؛ با این وجود، نتفلیکس در فصول مالی مختلف در حال سودآوری بوده و رشد این شرکت همچنان ادامه دارد.

    طبق ادعای نتفلیکس، این بدهی بخشی از راهبرد مالی این شرکت است. در حالی که نتفلیکس به رشد محتوای ساخته شده توسط خودش ادامه می‌دهد، دیدگاه خود مبنی بر کسب درآمد و هزینه کردن آن درآمد را ادامه می‌دهد و همچنان تلاش می‌کند تا مخاطبان بیشتری را به سوی خود جلب کند. اگر مردم مشتاق باشند تا هر ماه فیلم یا سریال جدیدی تماشا کنند؛ احتمال ادامه‌ی اشتراک آن‌ها در سرویس نتفلیکس افزایش می‌یابد. این استراتژی تاکنون جواب‌گو بوده و به‌طور منظم در هر سه ماه ۵ میلیون نفر به جمع مشترکان نتفلیکس اضافه شده‌اند.

    هر زمان نیز که تولید یک فیلم یا مجموعه‌ی تلویزیونی توجیه اقتصادی نداشته باشد، نتفلیکس آن را لغو می‌کند. برای مثال می‌توان به درام The Get Down، مجموعه‌ی طنز Girlboss و سریال تخیلی Sense8 اشاره کرد.

    سریال های نتفلیکس / Netflix Series

    آیا الگوی تجاری نتفلیکس بقاپذیر است؟

    هنوز مشخص نیست که آیا نتفلیکس می‌تواند کاری که تا کنون در حال انجامش بوده را ادامه دهد یا خیر؛ لیکن تا به امروز مدیران و سهام‌داران نتفلیکس از این الگوی تجاری راضی بوده‌اند. این الگوی تجاری به نتفلیکس کمک کرده‌ است تا خود را با زمان تطبیق دهد. این شرکت کار خود را با کرایه دی‌وی‌دی شروع کرد و ورود زودهنگام آن‌ها به بازار استریم ویدیویی نیز موفقیت‌آمیز بوده است. در حال حاضر نیز نتفلیکس به کرایه دادن دی‌وی‌دی و دیسک‌های بلو‌-ری ادامه می‌دهد و این بخش کوچکی از کسب و کار این شرکت را تشکیل می‌دهد.

    علاوه بر موارد فوق، نتفلیکس به‌تناسب محتوی خوبی که ارائه می‌کند، هزینه‌ی دریافتی از کاربران را نیز افزایش می‌دهد. اولین بار در سال ۲۰۱۴ حق اشتراک استاندارد نتفلیکس از ۸ دلار به ۹ دلار افزایش یافت، در سال ۲۰۱۶ نیز این مبلغ به ۱۰ دلار رسید و در سال ۲۰۱۷ این مبلغ به ۱۱ دلار رسیده است. اما با وجود گران شدن مداوم حق اشتراک، تعداد کاربران نتفلیکس به‌طور منظم افزایش یافته که نشان می‌دهد (از دید کاربران) استفاده از سرویس استریم ویدئویی نتفلیکس ارزش این هزینه را داشته و می‌توان در آینده نیز انتظار داشت تا حق ‌اشتراک نتفلیکس افزایش یابد.

    نتفلیکس / Netflix

    آیا نتفلیکس از شبکه‌های تلویزیونی بزرگ‌تر خواهد بود؟

    آنچه برای ما کاربران مهم است این است که نتفلیکس یک شرکت سودآور و با ثبات است که می‌تواند تا ۵ الی ۱۰ سال آینده به فعالیت خود ادامه دهد. نتفلیکس تنها اشتراک‌های ماهانه ارائه می‌کند؛ وقتی خبری از اشتراک‌های یک‌ساله نیست، نگرانی از بابت از دست دادن پول‌تان نخواهید داشت. پس می‌توانید به‌راحتی بنشینید و برنامه‌های مورد علاقه‌تان را تماشا کنید.

    نظر شما درباره‌ی نتفلیکس چیست؟ آیا فکر می‌کنید این شرکت از شبکه‌های تلویزیونی نیز بزرگ‌تر خواهد بود؟

    مقاله رو دوست داشتی؟
    نظرت چیه؟
    داغ‌ترین مطالب روز
    تبلیغات

    نظرات