فروش بخش موبایل فوجیتسو و کمرنگ شدن حضور ژاپنیها در بازار تلفن همراه
شرکت ژاپنی فوجیتسو امروز (جمعه) اعلام کرد در حال انجام مذاکراتی برای واگذاری کسب و کار تلفنهای همراه خود به بنیاد سرمایهگذاری Polaris Capital است. در صورت تحقق این مسئله، فوجیتسو به یکی از آخرین شرکتهای ژاپنی تبدیل خواهد شد که با بازار تلفنهای همراه خداحافظی کرده است. با خروج فوجیتسو از این بازار، تنها سه شرکت از ژاپن در بازار تلفنهای همراه باقی خواهند ماند؛ سونی، شارپ و کیوسرا. این در حالی است که بازار جهانی در قبضهی اپل، سامسونگ و رقبای ارزانقیمت چینی است.
به نقل از یک منبع آگاه، ارزش احتمالی این قرارداد چیزی در حدود ۳۶۵ تا ۴۵۶ میلیون دلار خواهد بود و در صورت عملی شدن آن، شرکت پولاریس کپیتال، که مقر آن در توکیو واقع شده مالکیت بخش قابل توجهی از واحد موبایل فوجیتسو را به دست خواهد آورد. این منبع آگاه که تقاضا کرده هویت وی آشکار نشود، اعلام کرد میزان دقیق سهام انتقالی هنوز مشخص نشده و مذاکرات در این زمینه ادامه دارد.
بر اساس گزارش نشریهی Nikkei، توافق رسمی میان دو طرف قرارداد احتمالا تا پایان ماه جاری حاصل خواهد شد. پولاریس در نظر دارد طی چندین سال بخش موبایل فوجیتسو را به لیست داراییهای خود اضافه کند. طبق اعلام فوجیتسو، هنوز تصمیمی در رابطه با این توافق اتخاذ نشده و نمایندهی این شرکت نیز از اظهار نظر پیرامون ارزش این قرارداد خودداری کرد.
حوالی سال ۲۰۰۰، بیش از ۱۰ شرکت ژاپنی، نظیر NEC و توشیبا مشغول تولید گوشیهای تاشوی سنتی بودند. اما با ظهور اپل و سامسونگ، اکثر این شرکتها با بازار تلفنهای همراه خداحافظی کردهاند. وابستگی بیش از حد به بازار پرسود داخلی، یکی از دلائل عدم موفقیت ژاپنیها در بازار جهانی بود؛ اغلب این شرکتها علاقهای نشان نمیدادند تا محصولاتی که برای بازار ژاپن طراحی کرده بودند را در بازارهای خارجی نیز عرضه کنند.
ظهور شرکتهایی همچون مدیاتک که قطعات تلفنهای همراه را با قیمتی پایینی ارائه میکند، به رقبای چینی اجازه میداد محصولات ارزانتری به بازار عرضه کنند. فوجیتسو که با بازاری راکد مواجه شده و ارزش سهام آن تنها افزایش یک درصدی را تجربه کرده، در حال خلاص شدن از دست کسب و کارهای جانبی خود است.
سال گذشته شرکت چینی لنوو بخش اعظم سهام واحد رایانههای شخصی فوجیتسو را به قیمت ۲۶۹ میلیون دلار به دست آورد. توافق میان فوجیتسو و لنوو بخشی از تلاشهای لنوو برای کسب سهم بزرگرتری از بازار رایانههای شخصی است؛ بازاری که به دلیل روی آوردن کاربران به سوی ابزارهای هوشمند با افت روبرو شده است.
بهنظر میرسد یکی از شروط فوجیتسو برای واگذاری بخش موبایل این شرکت، حفظ کارخانهها و کارکنان این بخش است. هدف فوجیتسور تمرکز بیشتر روی کسب و کار خدمات فناوری اطلاعات است؛ اما احتمالا پس از واگذاری بخش موبایل این شرکت، استفاده از نام تجاری Arrows که مربوط به تلفنهای همراه فوجیتسو است همچنان ادامه خواهد یافت. فوجیتسو در سال ۲۰۱۶ کسب و کار تلفنهای همراه خود را به یک واحد مجزا تبدیل کرد و از آن زمان این واحد توجه شرکتهای مختلفی نظیر شرکت سرمایهگذاری انگلیسی CVC Capital Partners و لنوو را به خود معطوف کرده.
نظرات